Всъщност обозначението Х въвежда нови гени в популярния модел Opel Mokka
Ако съдим по някои от снимките към този материал и се придържаме до названия, свързани с кафето, този модел е можело да бъде наречен Robusta и да достига до местата, където този сорт кафе расте. Всъщност новата визия на Mokka, която е важен елемент от промените, довели и до добавянето на буквата Х в името й, придава не само по-сериозно излъчване в чара на този автомобил, но и усещане за солидност. Ако продължим с аналогиите с кафето, сме длъжни да кажем, че въпреки възможностите си извън пътя, дължащи се на късото междуосие, високия просвет, малките надвеси и големите гуми, дългата 4,3 метра Mokka X определено преобладава в градския ареал и се чувства добре там, в малките улици, където се носи очарователният аромат на кафе Arabica. Все пак финият вкус на този сорт се дължи и на факта, че съдържа 44 хромозоми срещу 22 на Робуста. А дали фактът, че Х хромозомата съдържа 2000 гена, а Y само 78, има някакъв принос при добавянето на буквата Х към името на модела?
Може би отговорът се състои в това, че Mokka Х вече има нови гени в хромозомите си, макар че тя така или иначе успя да очарова хората и преди процеса на трансформация. В много държави в Европа моделът заема някое от челните места по продажби в своя клас, който напоследък расте с доста високи темпове. Германската копания демонстрира изключителна индивидуалност в рамките на концерна GM, а през последните години – също така жизненост и устойчивост в трудната среда от злободневни проблеми на автомобилната промишленост. Създаването на Mokka със сигурност бе абсолютно правилен ход в маркетинговата политика на Opel. А докато концерни като VW и Daimler продължават плахо да пристъпват към зоната на електрическата мобилност, Opel направи реална демонстрация на възможностите й със своята Ampera-е.
Ако обаче се върнем към предмета на нашата статия Mokka X, можем със сигурност да твърдим, че това е правилният автомобил в правилното време. По всяка вероятност промените в дизайна на външността и интериора, както и авангардните за този сегмент технологични решения, ще донесат на Х допълнителен импулс за запазване на позициите в този сегмент. Кой друг би се похвалил с наличието на предни адаптивни LED светлини, които дори при луксозни модели все още се смятат за нещо уникално? Последните разполагат с девет функции, активирани автоматично и позволяващи на водача да се движи на дълги светлини, без да мисли за насрещния трафик – за това да не бъдат заслепявани останалите шофьори, се грижи електрониката.
Висока позиция на водача
Преди векове хората са строили бойните кули на дворците си високи, за да могат да виждат по-далеч опасностите. От подобен характер е и желанието на клиентите днес да купуват автомобил с голям просвет. Сред причините за това са също усещането за по-голяма отдалеченост от препятствията на пътя и по-добра защитеност. Пътниците в Mokka X седят със 155 милиметра по-високо от тези в Astra върху изключително удобни седалки, а ако поръчат седалки AGR за водача и пътника до него, могат да се насладят не само на изключителен комфорт, но и на множество възможности за регулиране. Освен удобство задните седалки предлагат и добра функционалност – възможност за разделяне 1:2, както и 12-волтови контакти.
Интериорът бележи огромен скок по отношение както на стилистиката, така и на качеството на изработката и материалите. Броят на бутоните е значително намален, а множество функции в управлението са пренесени към сензорния екран, който се подчинява на командите бързо и е интуитивно организиран. Ако искате да си спестите допълнителното заплащане за навигационната система Navi 950 и се насочите, да речем, към по-стандартната Radio R4.0, пак ще можете да използвате функциите на смартфон (iOs или Android) през системата, за да получавате навигационни указания. Със сигурност е добре обаче да не си спестявате парите за предната камера Opel Eye, на чиято база функционират както гореспоменатите адаптивни светлини, така и множество системи за подпомагане на водача, които в най-новото си поколение функционират още по-прецизно. Отражението на специална LED ивица в предното стъкло има грижата да предупреждава с червен цвят за обект, като автомобил или човек, в опасна близост, а ако водачът не предприеме действие, автомобилът активира спирачките вместо него. Към функциите на софтуера за анализ на изображенията от камерата се добавят и възможности за разпознаване на пътните знаци. Междувременно Opel активира в България и системата OnStar, която има сериозен принос за безопасността и осигурява възможност за директен контакт с консултант при инцидент. Ако системата установи задействане на въздушните възглавници (признак за катастрофа) и липса на контакт с пътниците, консултантът информира аварийните служби и ги насочва към мястото на инцидента. Бонус към всичко това са възможността от OnStar да ви насочат към търсен адрес и дори да го въведат в навигационната система, както и осигуряването с помощта на външна антена на Wi Fi хотспот с 4G връзка за интернет и 4G връзка за до седем устройства в автомобила.
Дизел или бензин – изберете сами
За разлика от доста свои конкуренти Opel Mokka X предлага и система за задвижване на четирите колела, базирана на многодисков съединител и варираща въртящия момент от 100:1 до 50:50 към предния и задния мост. При нормални условия автомобилът се задвижва само от предния мост; в зависимост от ситуацията и на базата на данните от датчиците може да предава различни порции от въртящ момент към задния мост.
Атестат за качествата на заменилия 1,7-литровия дизел, произхождащ от Isuzu, изцяло алуминиев 1.6 CDTI, който е дело на инженерите от Рюселхайм, бе фактът, че още с появата си в предишното поколение на Astra (J-модел), той върна компактния автомобил на върха в тест на ams, въпреки че вече беше пред смяна. Версията на агрегата със 136 к.с. се предлага както с механична шестстепенна и автоматична шестстепенна трансмисия, така и с предно и двойно предаване. Във всички случаи можете да разчитате на приятна динамика, като още при 1500 об./мин дизелът с охота започва да набира, а при 2000 об./мин вече достига своя максимум на въртящия момент от 320 Нм, запазвайки ниско ниво на шум и приемлив разход, който при внимателно боравене с газта може да се свали до ниво от 5 л/100 км. (вижте таблицата с данни). Агрегатът със 110 к.с. също е добро предложение, защото още при 1750 об./мин предлага 300 Нм въртящ момент, въпреки че използва обикновен, а не VTG турбокомпресор и по този показател се доближава до по-мощния си събрат. Отлично предложение за задвижването е 1,4-литровият агрегат с директно впръскване със 152 к.с., но той се предлага само във версия с шестстепенна автоматична трансмисия и двойно предаване. Машината има въртящ момент от 245 Нм в диапазона от 2200 до 4400 об./мин. По-изгоден от ценова гледна точка е агрегатът 1.4 Turbo с впръскване във всмукателните колектори и мощност от 140 к.с. още при 4900 об./мин, предлаган във версии с шестстепенна механична предавателна кутия (с предно или с двойно предаване), с шестстепенен автоматик, както и със захранване с LPG. Базовият бензинов атмосферен мотор 1.6 с 5-степенна механична трансмисия и 115 к.с. може да се предложи като по-изгодна покупка, но 115-те му нютонметра са достатъчни само за по-спокойно шофиране.
Инженерите са настроили кормилното управление с една идея по-директно, а ходовата част малко по-стегнато, но това може да се разбере само от хора, които добре познават и досегашния модел. Х се движи в завоите уверено, с приятна управляемост, но никога нервно. Системата ESP се намесва малко по-рано, а спирачките заслужават особена похвала, защото и при голямо натоварване запазват своята ефективност.
Солидно изработената Mokka X старира от цена 33 290 лв. с базовия 1,6-литров мотор със 115 к.с. и предно предаване, а описаният в теста модел 1.6 CDTI със 136 к.с., двойно предаване и механична трансмисия има базова цена от 46 000 лева.
Текст: Георги Колев
Оценка
Opel Mokka X 1.6 CDTI 4x4
Mokka X няма ярко изразени недостатъци в нито една дисциплина. При това моделът Х радва с динамична управляемост, както и с множество системи за асистенция и свързаност.
Каросерия
+ Достатъчно място на предните и задните седалки
Удобно качване и слизане
Лесно четими инструменти
Множество места за съхранение на малки предмети
Солидна изработка
Удобно управление
Добър обзор назад
– Гъвкавост на средно ниво
Висок товарен праг
Комфорт
+ Много удобни предни седалки
Удобна задна седалка
Ергономична инфо-развлекателна система
Добро ниво на климатизация
– Стегнато окачване
Достъп на външен шум
Двигател/силово предаване
+ Дизел с мощна тяга и нисък разход
– Тесен оборотен диапазон
Средно ниво на прецизност на превключване
Поведение на пътя
+ Стабилно пътно поведение
Кормилно управление с добра прецизност
– Средно ниво на пътна динамика заради консервативно настроената ESP
Безопасност
+ Отлични LED светлини
Сигурни спирачки
Много системи за асистенция
Екологичност
+ Нисък разход на гориво в теста, нисък минимален разход
Серийна старт-стоп система
Разходи
+ Изгодна базова цена
Богато ниво на оборудване
– Само две години гаранция
Годишна инспекция
Технически данни
Opel Mokka X 1.6 CDTI 4x4 | |
---|---|
Работен обем | 1598 куб. см |
Мощност | 136 к.с. (100 кВт) при 3500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
320 Нм при 2000 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,0 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
37,2 м |
Максимална скорост | 187 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,6 л/100 км |
Базова цена | 46 000 лева |