Новият 5008 на Peugeot е чистокръвен кросоувър , но какви са шансовете му срещу Kodiaq
С 5008 марката Peugeot представи най-големия SUV модел от своята инициатива „по-далеч от вановете”. По размери той е близък до Skoda Kodiaq, която вече спечели един от нашите сравнителни тестове. В днешното изпитание ще премерят сили Peugeot 5008 BlueHDi 180 и Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4.
Напоследък като че ли в Peugeot нямат много доверие на вановете. Действително тези модели с обширно и гъвкаво вътрешно пространство са смятани от мнозина за еснафски и банални, докато Sport Utility Vehicles (спортни специализирани автомобили – поне това означава наименованието) се продават като луди. Тъй че евентуално решение да бъде пуснат в производство отново ван (5008) или неопределен като родова принадлежност кросоувър (3008) би могло да се окаже погрешно в перспективата на целия жизнен цикъл на модела. Поради това при новите издания на 3008 и 5008 от Peugeot осъществиха една елегантна – това определение спокойно може да бъде отнесено и към външния им вид – корекция на курса. Числата 3008 и 5008 вече обозначават кристално чисти SUV модели, чийто ясен дизайн от масивния преден капак до ъгловатата задна част изглежда мъжествен и все пак елегантен.
Чисти SUV модели? При тези думи в Skoda сигурно ще изразят недоумение. Защото и при 5008 конструкторите на Peugeot са се отказали напълно от двойното предаване и предлагат на малцината клиенти природолюбители само срещу 200 евро допълнително пакета Grip Control с управляема система за контрол на сцеплението, помощ при спускане по наклон и гуми M&S. От своя страна Skoda, подобно на повечето конкуренти, предлага само с предно предаване единствено версиите с по-слаби мотори. Поради това тестовият автомобил, чийто дизел е с мощност 190 к.с., притежава система за двойно предаване с Haldex съединител.
Влияние от задвижването и малък волан при Peugeot
Двойното предаване носи предимства за Kodiaq пред модела на Peugeot (който със своите 180 к.с. е с почти също толкова мощен) не само на разкалян и заснежен терен. При силно ускоряване по път с вълни по настилката или при пълна газ на ниски предавки невъзмутимата кормилна уредба на Kodiaq не изпитва влияния от задвижването. В такива условия 5008 обаче тегли и дърпа малкия волан, който е подравнен отгоре, за да не скрива гледката на доста високо разположените контролни уреди
Самите те са оформени много старателно и предлагат куп възможности за индивидуализиране. Например предупрежденията на асистентите (твърдо намесващият се помощник за спазване на лентата и сигнализацията за автомобил в мъртвата зона са серийни) се появяват на екрана в ненатрапчив вид. Не може обаче да се твърди еднозначно, че дигиталният i-Cockpit със срещуположно въртящи се стрелки на скоростомера и оборотомера е по-добър от класически семплите, разположени зад волана уреди на Kodiaq. Някои виждат във френското решение отговор на въпрос, който никога не е бил задаван.
Skoda не прави експерименти и с управлението на функциите. Докато например в модела на Peugeot можете да влезете в менюто на климатика едва след натискане на един бутон на централната конзола, при Kodiak за избор на температура е достатъчно едно завъртане на малкото колело. Като цяло по отношение на функционалността чешкият модел също превъзхожда френския – с по-широко отварящ се заден капак, газови повдигачи на капака над мотора, познатото внимание на Skoda към потребителя с чадъри във вратите и осветително тяло в багажника, което може да се изважда и да се използва като джобно фенерче.
Peugeot обаче компенсира своите недостатъци с повече варианти за вътрешна организация (три самостоятелни седалки вместо едно асиметрично разделено канапе отзад). И при вечната отпускарска тема „Какво ще ни трябва и какво можем да вземем?” 5008 предлага по-добри отговори – неговият достиган през по-нисък праг багажник е значително по-дълъг и по-широк между калниците, което го дарява със 780 вместо 650 литра товарно пространство. Страхотно! Но пък Skoda крие още един жокер в ръкава си – за него ще стане дума след малко. Първо ще добавим още една важна информация за големи семейства и хора, практикуващи отборни спортове: и двата модела предлагат трети ред седалки срещу 750 (Skoda) или 800 евро (Peugeot).
Повече удоволствие за пътуващите отзад в Kodiaq
По-удобно, отколкото там, се седи, разбира се, отпред върху радващо комфортни, щедро оразмерени тапицирани кресла. Предните седалки на 5008 от най-високото ниво на оборудване разполагат серийно дори с функция за масаж, а шофьорската е с електрическо регулиране. В изпълнението с изцяло кожен салон (1800 евро) – като в тестовия автомобил, седалките освен това импонират с тапицерии на ромбчета, напомнящи за аристократична приемна.
Това са отлични предпоставки за комфортни дълги пътешествия, но при втория ред седалки вдъхновението сякаш е напуснало създателите на 5008. Долните части са доста къси и като цяло по-скоро твърди и тесни. А с панорамния покрив (1250 евро, при Skoda – 1095 евро) настъпва осезаем недостиг от място над главите, най-вече на втория рад.
Затова пък високият като колонна зала интериор на Skoda далеч по-ефикасно приласкава пътуващите отзад с много добре оформени тапицерии – и показва на Peugeot съвсем красноречиво разликата между голямо и грандиозно: предлаганото тук пространство пред краката надхвърля неимоверно иначе доброто ниво при Peugeot и позволява – внимание, това е жокерът! – без притеснения за никого задната седалка да бъде преместена напред, за да отвори повече място за багаж.
Независимо дали е с пълен товар или само с водача, Skoda вози особено талантливо, ако сте поръчали адаптивните амортисьори (940 евро). Kodiaq се полюлява невъзмутимо по вълнисти или кърпени настилки, докато склонната към тропане ходова част на Peugeot с конвенционални амортисьори по-често предава тласъци и леки удари. Наистина при увеличаване на скоростта тя проявява повече еластичност, но създава по-неспокойно усещане, отколкото Skoda.
В замяна на това шофирането на 5008 доставя повече удоволствие. Автомобилът изпълнява слалома и смяната на лентата също така сигурно, както Kodiaq, но не и по-бързо. Същевременно той се хвърля в острите завои с повече желание и с по-малко недозавиване, пришпорван от доста остро реагиращата около средното положение кормилна уредба. На излизане от завоя автоматикът с хидравличен преобразувател на 5008 отдавна вече е включил нужната степен, докато доста бавната в нормален режим трансмисия с два съединителя на Kodiaq още подбира предавките си.
Отказ от двойно предаване
В добавка към това Peugeot притежава двигател с по-равномерен и тих ход, а разликата в конските сили не бива да бъде надценявана – като изключим бурния старт от място на съперника, 5008 не ускорява осезаемо по-зле от по-тежкия Kodiaq – при това на 100 км моделът на Peugeot се задоволяваше в теста с половин литър по-малко гориво. Това се вписва в общата картина – много купувачи биха предпочели да се откажат от двойно предаване и да инвестират спестените пари в оборудване като навигационната система (при Skoda – 650 евро) или асистенти за спазване на лентата и за наблюдение на мъртвата зона (при Skoda – 870 евро с асистент за излизане от паркомясто на заден ход).
Така в раздела за разходите най-големият модел на марката с лъвчето е безспорен победител. Но Kodiaq, който получава повече точки за свързаност (WLAN), мултимедия (уебрадио, CD плейър) и асистенти (активно излизане от паркомясто, помощ при спешни случаи), не може да бъде победен толкова лесно. Както и за VW Tiguan и Audi Q5, този SUV модел се оказва прекалено силен противник – не само благодарение на двойното си предаване.
Текст: Михаел Харнишфегер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 - 446 точки
Не открихме сериозни недостатъци при Kodiaq. Той съчетава по убедителен начин място, комфорт и безопасност, без да изисква за тази комбинация прекалено висока цена.
2. Peugeot 5008 BlueHDi 180 GT - 418 точки
5008 има добър мотор и е чевръст, с гъвкав и просторен интериор. По отношение на комфорта обаче върховата версия с 19-цолови колела отстъпва на съперника си. Оборудването е направо щедро.
Технически данни
1. Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 | 2. Peugeot 5008 BlueHDi 180 GT | |
---|---|---|
Работен обем | 1968 куб.см | 1997 куб.см |
Мощност | 190 к.с. (140 кВт) при 3500 об./мин | 180 к.с. (133 кВт) при 3750 об./мин |
Максимален въртящ момент |
400 Нм при 1750 об./мин | 400 Нм при 2000 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,50 сек | 9,20 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,90 м | 36,50 м |
Максимална скорост | 210 км/ч | 211 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,70 л/100 км | 7,20 л/100 км |
Базова цена | 40 090 евро (в Германия) | 41 550 евро (в Германия) |