Зад волана на последната версия на популярния модел
Macan придобива една доза повече рафинираност, преди да се превърне в изцяло електрически модел. А това го прави още по-интересен – като последен от своя вид. Macan си отива като „конвенционален“ модел с ДВГ. Което е много жалко предвид факта, че този бестселър на компанията от Щутгарт допринася доста за доброто ѝ финансово състояние. Освен това е типичен пример за подхода на Porsche да влага доста инженерна мисъл в продуктите, които споделя с други звена на концерна VW. Като например Porsche 924 от близкото минало…
Още при създаваното на представения през 2014 г. Macan инженерите на Porsche хвърлиха доста труд, за да модифицират базирания на платформата MLB Audi Q5, компенсирайки прекалено изместения напред за представите на спортната компания V6 двигател. Те промениха настройките на ходовата част, замениха конвенционалната автоматична трансмисия на ZF с по-бързодействаща седемстепенна с два съединителя (също на ZF) и двойното предаване с междуосев диференциал с по-динамично реагиращия междуосев съединител.
След няколко еволюционни стъпки сега Porsche прави последната крачка в усъвършенстването на модела преди превръщането му в изцяло електрически, който няма да има нищо общо с досегашния и ще бъде базиран на новата платформа PPE, специално конструирана за електромобили по подобие на MEB.
Последен валс
А дотогава… Macan ще запази спецификата си и ще продължи да символизира любовта на Porsche към двигателите с вътрешно горене. Не по автентичния начин, по който го прави 911, но все пак по достатъчно свой начин.
85 кг е разликата между базовия Macan с двулитров мотор със звучното име EA 888 и вариантите с V6 агрегати. Четирицилиндровият двигател е с увеличена с 20 к.с. мощност (и с 30 Нм въртящ момент) и вече предлага 265 к.с. – сама по себе си доста внушителна мощ, стига да не бъде сравнена с тази на шестцилиндровите агрегати. Този мотор, познат с добрите си маниери, се усеща като напълно задоволителен, не дава признаци на затруднения и демонстрира по-силно звуково присъствие едва при пълно натоварване. Принос за това имат и перфектната синхронизация на работата му с трансмисията с два съединителя PDK и цялостната настройка на кормилно управление и ходовата част, които напомнят че „базов“ при Porsche все пак означава доста. Ако към това се добави предлаганото като опция въздушно окачване, поведението на пътя става толкова мултифункционално със своята комбинация от стабилност в завои и неподозиран комфорт (постиган въпреки големите 21-цолови колела с ниски гуми), че човек си задава въпроса дали да инвестира още 9000 евро за 2,9 литров V6 агрегат. Все пак тази машина върви в пакет и с доста по-високи отчисления за гориво, застраховки и прочее експлоатационни разходи.
От друга страна, получавате уникалния ЕA 839 в късоходовата версията с 2,9 литра работен обем и необичайния за V6 мотор ъгъл между редовете от 90 градуса (понеже би трябвало да произхожда от V8 агрегат), позволяващи интегриране на два турбокомпресора от вътрешната страна на цилиндровите редове с присъщите за това ползи. Моторът се предлага в два варианта на мощност, като във версията S тя вече е 380 к.с., а в GTS, заемащ мястото на Turbo, достига 440 к.с. Подобни показатели дори само на хартия силно накланят везните към този избор в сравнение с базовия модел. 440 к.с. и 550 Нм още при 1900 об./мин са игра в съвсем друга лига.
Дизайнерите явно вече са се посветили на наследника, предвид факта, че стилистичните промени в Macan са незначителни. Ако не познавате добре всеки детайл на предшественика, трудно ще откриете някакви разлики, като вложките в предната част, новия заден дифузор или модифицираните странични облицовки.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Macan е бестселър в гамата на Porsche неслучайно. Промените с някои разлики в имената , повече мощност и малки стилистични детайли целят да запазят интереса към него до представянето на напълно електрическия му наследник през следващата година. На практика обаче този вариант с кратък живот се превръща в интересна инвестиция.
Текст: Георги Колев