14,5 млрд. евро ще бъдат инвестирани през следващите две години в изследвания и развитие
Mercedes се преоткрива. Фамилията на C-класа се умножава, шест цилиндровите стават твърде икономични редови двигатели и четирите нови електрически автомобила получават собствена платформа.
Винаги има повратни точки в живота, както при хората, така и в бизнеса. Оскъдното съобщение, че Mercedes сега продава автомобили и в интернет е именно един такъв момент. Преди няколко години, когато залите за продажба все още бяха символ на статус и бяха устроени като луксозни дворци, би било немислимо премиум продукт просто да бъде пуснат в интернет. Но мрежата става все по-търсена и все повече и повече хора прибягват до нейните услуги.
Едно е ясно, Mercedes крачи в тази насока. Не само по отношение на продажбите, защото от януари 2017, за пръв път жена - Брита Сийгър ще оглавява този отдел (доскоро директор продажби на микробуси и товарни автомобили за Турция). Тя ще отговаря също и за развойната дейност, която преди това се управляваше от Зеегерс, предшественик на Ола Келениус. Родом от Швеция, който прие председателското място от Томас Вебер, който се пенсионира.
В лабораториите за развойна дейност погледите са отправени към следващото поколение S-класа, както и към темата - изкуствен интелект, тъй като технологията на самообучаващ се компютър с поглед към автономни пътуващи автомобили става все по-важна. Защото много от данните, които регистрират камерите и сензорите, не могат толкова бързо да бъдат анализирани, както би било необходимо. Най-горещата тема –здравето, ще бъде в основата на обновяването на S-класате през следващата година. Като пример, седалките ще следят за кръвообращението на пътниците и тапицерията ще се настройва.
Големи инвестиции в зелените технологии
Тези малки акценти показват, че Mercedes продължава да се развива като високотехнологична компания, която е усвоила също толкова добре правилата на съвременните технологии на двигателя, както и основите на невронните мрежи. 14,5 милиарда евро ще бъдат инвестирани през следващите две години в изследвания и развитие, от които само 5,4 млрд. в така наречените "зелени технологии" с алтернативни системи за задвижване. Тези инвестиции ще засегнат всички модели, до най-новите варианти, като например C-Coupé с четири врати, което ще обогати палитрата от 2019/20, ако ръководството даде зелена светлина за този модел. Стъпката би била логична, тъй като моделът със силно падащ назад покрив, запълва липсата между CLA с предно задвижване, на базата на компактния клас и CLS върху платформа на E-класа.
Планът включва също така: C-класа Т модел All Terrain, нещо като хермафродит между комби и всъдеход с каросерия с по-високо окачване, защита на шасито, специални обшивки и стандартно задвижване на всички колела. Е-класата ще стъпи през 2017 със съответния вариант, който ще се конкурира с Audi A6 Allroad.
S-класата ще стартира през следващата година със заимствани елементи от CLC, голямата пилотската кабина с двата силно контурирани екрана от офроуд комбито и новия редови шестцилиндров двигател (М 256). Новото поколение на двигателите с вътрешно горене като дизелови и бензинови се базират на обща модулна система, която заменя двигателите V6. И двата типа ще имат филтри за улавяне на твърди частици, също и за бензиновия. Защо? Защото на бензиновите двигатели с директно впръскване, съгласно новия стандарт за емисии 6c от 2017, разрешава само една десета от досегашните емисии на частици от сажди.
През пролетта се въвежда нова система за почистване, която преди това в продължение на две години беше тествана в S 500. След това филтърът може да бъде вграден при различните варианти на двигателите, а следващата стъпка е дори в актуалните серии.
Планирани са нови електрически автомобили
Важна част от стратегията на Mercedes, разбира се, е разширяването на електромобилността. Стартираме още тази есен със Smart Fortwo, Smart Fortwo Cabrio и четириместното Forfour, които стъпват като Е -варианти. Малката марка може с гордост да се окачестви като единствен производител в света, който еднакво предлага всички варианти, както с вътрешно горене, така и Е -алтернативи.
2017 продължаваме с GLC F-клетка. Базиран на актуалния всъдеход, двигателят с водородни горивни клетки осигурява достатъчен пробег, докато в градско движение, задвижването ще се осъществява от електрически двигател, който след максимум 50 км отново ще трябва да се презареди. Това измества търсенето на водородна зарядна станция. Като цяло, автомобилът има пробег от около 500 км. След версията с горивни клетки идва ред на чисто електрическия автомобил на база GLC, бързото зареждане в рамките на пет минути, гарантира 100 км пробег и тук цялостният пробег е от 500 км.
За следващото поколение електрически автомобили на батерии Mercedes разработва нова автомобилна архитектура, обозначена с абревиатурата EVA, за която имаше дълга вътрешна борба. Първоначално искаха да използват вече популярни платформи, но преустройството на конвенционалните GLC в горивни клетки или изцяло електрически автомобили, се оказва икономически нецелесъобразно, защото в крайна сметка има само около 20% идентични части.
Четири Е-седана и Е-SUV
Върху новата платформа EVA, компилираща всички модели, първоначално се базира на SUV от порядъка на GLC, всъдеход с размерите на GLS, както и електрически задвижвани седани от порядъка на Е- и S-класата. Mercedes се сдоби най-накрая с продуктово портфолио, което може да се конкурира с моделната програма на Tesla. Първият модел ще стартира през 2019 с литиево-йонната батерия на дъщерното дружество на Daimler Deutsche Accumotive, следващи модификации ще се появят през 2020/21, а именно визия, която се базира на студията F 015, която беше представена за пръв път през 2015. Макар и в по-смекчена форма.
Важно е да се знае, за разлика от малкия автомобил, тези електрически модели се предлагат с различни нива на мощност. Такива са очакванията на клиентите в сегмента на S-класата, както зявяват специалистите на електрически автомобили на марката. Проблемът с продължителното време за зареждане, също е решен: От 2020/21 година ще има така наречените бързи зарядни станции, които осигуряват преодоляване на дълги разстояния. Например отсечката Щутгарт и Берлин изисква само 15 минути за зареждане.
Mercedes препоръчва все пак горивни клетки за дълги пътувания, като алтернатива на Е-автомобила. Броят на водородните станции за зареждане, трябва да се увеличи до 2023 от сегашните 50 до 400, за да покрие нуждите най-вече по главните пътища. Това задвижване крие голям потенциал, големи очаквания има и от страна на автобусните превозвачи. Според прогнозите на Daimler очаква се през 2030 70 % от всички новоконструирани Citaro да бъдат без емисии.
Mercedes със собствена марка електрически автомобили
Подобно на BMW i, Mercedes ще обедини своите алтернативни концепции за задвижване в една нова подмарка, която ще бъде представена в края на септември на автомобилното изложение в Париж. По отношение на обозначението, това ще бъдат само букви и не име от историческо значение за компанията, както например тогава Maybach стана символ на луксозните автомобили. В Париж допълнително ще бъде показана SUV студия, която ще хвърли светлина на електрическите версии на Mercedes.
Едно е ясно, с рекордните продажби през първата половина на 2016 и десет процента ефективност през второто тримесечие в момента Mercedes се намира във възходяща позиция по отношение на електро автомобилите. Надяваме се да удържим на темпото на многото нови електрически автомобили.
Daimler се развива
Въпреки рекордните продажби на Daimler през първото полугодие, би било добре да се знае, че концернът не се оповава само на лаврите си, а постоянно търси нови полета за изява. Изпълнителният директор -Дитер Цече заяви, че компания ще генерира един милиард евро от мобилни услуги, в момента те са само 150 млн., като печалба все още не се вижда. Има още много какво да се прави, за да може марката и в бъдеще да бъде в конкурентна форма. Радвам се, че най-накрая има добра стратегия за Е-автомобилите и горивните клетки, които трябва бързо да се заменят. Toyota и Hyundai показаха с Mirai и ix35, че водородната технология е контролируема и може да генерира продажби. Именно за това, Daimler няма никаква причина да забавя темповете на промяна.