Volkswagen Group се готви да реорганизира марката VW. Шефът на марката Томас Шефер не пести ясните си думи за критичната ситуация. Наскоро плановете за пакета от икономии в размер на десет милиарда евро придобиха по-конкретни очертания.
"Ние сме твърде бавни, твърде мудни, твърде сложни – това не е жизнеспособно", заяви преди няколко дни главният изпълнителен директор на VW Passenger Cars Томас Шефер във вътрешен подкаст с главния директор по човешките ресурси Гунар Килиан (според Handelsblatt). Сега шефът на марката очевидно е продължил да говори в същия дух по време на общото събрание на профсъюзни активисти във Волфсбург. "С много от настоящите ни структури, процеси и високи разходи вече не сме конкурентоспособни като марка VW", е казал Шефер на събранието според вестник Bild. Налагало се марката "да се заеме с критичните въпроси, включително и по отношение на персонала".
Ще бъдат съкратени до 6000 работни места
По този начин ръководителят на марката VW потвърди това, което наскоро съобщи Handelsblatt, позовавайки се на източници в концерна. За разлика от предишните програми за икономии разходите и броят на служителите ще бъдат трайно намалени. Растящите разходи за суровини и високите лихвени проценти са оскъпили автомобилите, като в същото време се води агресивна ценова война. Времената на стабилен растеж и бурно развитие на бизнеса в Китай са отминали. Ето защо обявеният пакет от мерки за икономии има за цел да увеличи икономическия резултат с десет милиарда евро през следващите три години.
За да може да се финансират инвестициите в нови модели и технологии, оперативният марж на основната марка трябва да се увеличи от 3,4% на поне 6,5%. Част от необходимия за това пакет от мерки за икономии трябва да бъде намаляване на разходите за персонал в администрацията на Volkswagen AG с 20 процента до 2026 г. За тази цел 4000 до 6000 служители трябва да напуснат компанията, за предпочитане чрез частично пенсиониране. Ако тази мярка не е достатъчна, ще има програма за доброволни съкращения, било казано още на събранието. За разлика от предишни програми броят на работните места ще бъде трайно намален.
По-евтини закупки, намаляване на производството
Според вестник Handelsblatt над четири милиарда евро ще бъдат набавени отвън чрез продажби и увеличение на цените. Планът е директните продажби на електрически модели и модели с вътрешно горене да се поемат с т.нар. агентски модел. Покупките на суровини и компоненти трябва да допринесат с 600 млн. евро за постигането на целта от десет милиарда евро. Освен това производственият капацитет на заводите в групата на масовите марки VW, Skoda, Seat и VW Commercial Vehicles трябва да бъде намален до 80 процента от сегашния. Закриването на заводи не е изключено, но все още не стои на дневен ред.
Програмата за икономии всъщност трябвало да е готова до октомври. Първите ключови точки е следвало да бъдат договорени със Съвета на работниците до края на ноември или началото на декември. Вътрешни източници обаче са заявили пред Handelsblatt, че преговорите вероятно ще се проточат и през следващата година.
VW не е икономически стабилен
Шефът на марката Томас Шефер обяви тези планове в писмо до работниците още през май 2023 г. В писмото се казваше: "Признаваме, че нашата марка все още не е в достатъчно стабилна финансова позиция". И по-нататък: "Volkswagen е суперсилна глобална марка – с велика история, милиони верни фенове, легендарни продукти и невероятно количество технически опит", твърди Шефер. "Нашата цел е да накараме марката да заблести отново."
Забележка: На снимките по-горе и в галерията показваме студията ID.2all, даваща представа за бъдещия малък електрически модел на VW, който се очаква да струва по-малко от 25 000 евро. Основните данни: 226 к.с., задвижване на предните колела и пробег от 450 км (WLTP).
Снимки: Volkswagen