Стефан Петерхансел спечели рали Дакар и дванайсетата си рекордна победа в надпреварата. Peugeot отново е номер едно след 25 години пауза.
Тоби Прайс е новата звезда при мотоциклетите. Австралиецът пое щафетата от Марк Кома в екипа на КТМ и спечели убедително с аванс от близо 40 минути спрямо втория Щефан Швитко (KTM).
За Peugeot 37-ото издание на рали "Дакар" стартира по феноменален начин. Френският екип не бе уверен, че 2008 DKR ще може да се бори за победата едва във втората година от жизнения си цикъл, но още в началото на състезанието стана видно, че е бъгито е с класа над MINI. Както и че Себастиен Льоб няма конкуренция на бързите трасета, наподобяващи отсечките в Световния рали шампионат.
Деветкратният шампион във WRC бе начело след първата седмица, а тройката допълваха двама му съотборници Стефан Петерхансел и Карлос Сайнц. За съжаление четвъртият пилот на Peugeot Сирил Депре вече нямаше шанс да завърши на подиума заради технически проблем.
Началото на втората седмица обаче изправи на нокти ръководството на Peugeot. Първо Себастиен Льоб катастрофира, а впоследствие, по-малко от денонощие след като оглави класирането, Карлос Сайнц отпадна заради повреда в скоростната кутия. Така единствената надежда на французите за успешен финал бе Стефан Петерхансел. И той отново не направи грешна стъпка. Мистър Дакар спечели надпреварата в типичния си стил - без да натиска през първата седмица и с яростна атаката в най-тежките етапи.
На 35 минути зад Петерхансел остана миналогодишният победител Насър Ал-Атия, който бе единственият пилот на MINI, включил се в битката на състезателите на Peugeot. Катарецът направи феноменално състезание, през цялото време бе на пълна газ и ако не беше обръщането през таван в десетия етап, можеше дори и да атакува Петерхансел на финала.
Страхотна бе и битката за последното място на подиума, която се разрази в края на състезанието. Мико Хирвонен (MINI) даде всичко от себе си, за да се пребори с Жинил де Вилиърс (Toyota), дори спечели и предпоследния етап, но опитът на победителя от 2009 г. му помогна да запази третото място на финала. Въпреки това представянето на Хирвонен е повече от впечатляващо, тъй като още при дебюта си на "Дакар" той завърши четвърти и най-накрая записа по предно класиране от бившия си съотборник и най-голям съперник във WRC Себастиен Льоб.
За Льоб остава утехата, че е пилотът с най-много етапни победи на "Дакар" тази година - след днешната общо четири. Кошмарното начало на втората седмица обаче коства на французина доброто класиране и той остана едва девети на финала, като дори и Депре завърши пред него на седмо място.
Лирой Поултър (Toyota) не блестеше, но благодарение на постоянството си влезе в челната петица, следван от Нани Рома (MINI), за когото битката приключи още в калта на втория етап. Безспорно голям успех е и десетото място на рали пилота Хари Хънт (MINI), за когото това е дебютен "Дакар".
Най-голямото разочарование тази година бе Роби Гордън. Конструираното от него Gordini е далеч от нивото на всяващия страх у съперниците Hummer, което е и причината американецът да остане извън първите двайсет на финала. И нещо повече! По пътя към финала в Розарио Гордън се удари в един от джиповете на асистенцията си и на практика не завърши надпреварата.
При мотоциклетистите KTM отново не остави никакъв шанс на конкуренцията си. В началото изглеждаше, че австрийците са обречени в борбата с Honda, но първо Хоан Бареда Борт получи повреда в двигателя, а впоследствие неговият съотборник Паоло Гонсалвеш завърши състезанието при медицинския екип.
Това отвори пътят към победата на Тоби Прайс и той не се поколеба да сграбчи появилата се възможност с двете си ръце. След феноменалния дебют на австралиеца миналата година дойде и първата му победа, която отваря нова страница в категорията на мотоциклетистите, преминала под доминацията на Депре и Кома през последните десет години.
Другото откритие на "Дакар" от миналия сезон - Матиас Валкнер (KTM), за съжаление отпадна след катастрофа в седмия етап. Това отвори пътя към второто място на частния пилот на KTM Щефан Швитко. Полякът демонстрира отлично постоянство, дори спечели единайсетия етап, и напълно заслужено записа най-доброто постижение в досегашната си кариера.
KTM можеше да окупира подиума, но Антоан Мео жертва третото си място, за да пази Тоби Прайс. Петкратният ендуро шампион все пак щеше да завърши четвърти, но тежкото падане в предпоследния етап го смъкна до седмата позиция на финала. От неговите проблеми се възползва Пабло Куинтанийа, който изведе Husqvarna до подиума. Чилиецът спечели финалния етап и изпревари с шест минути дебютанта и най-предно класиралия се пилот на Honda Кевин Бенавидес.
Третата си победа в категорията на четириколките спечели Маркос Патронели (Yamaha). Единственият конкурент на аржентинеца и то досами финала беше брат му Алехандро (Yamaha), тъй като двамата фаворити Игнасио Касале (Yamaha) и Рафал Соник (Yamaha) отпаднаха още в началото. Ако не бяха купищата наказания, третият Брайън Барагуана (Yamaha) може да завърши много по-близо до двамата братя. На финала изоставането му бе над час и половина.
При най-тежките ерата на КамАЗ приключи. Руснаците така и не влязоха в ритъм, което позволи на Херард де Рой (IVECO) да спечели втората си победа. Миналогодишният първенец Айрат Мардеев се добра втори до финала, а челната тройка допълни Федерико Вийагра (IVECO). За бившия WRC пилот това бе дебют в категорията на камионите.
MAN бе начело през по-голяма част от надпреварата благодарение на Ханс Стейси и Пиетер Верслуис. На финала силите на немската компания обаче стигнаха единствено до четвъртото място на Стейси, който спечели последния етап и мина пред Тон Ван Хенухтен (IVECO) в генералното класиране. Пълните резултати от 37-ото издание на рали "Дакар" може да видите тук.
Одисеята завърши. Петерхансел отново показа, че годините не са определящи за крайния успех и че опитът е по-ценен от чистата скорост. След дванайсет месеца обаче Мистър Дакар ще срещне отново яростна съпротива от съперниците си, които ще бъдат готови на всичко да го свалят от трона. Дали не е дошъл моментът на Себастиен Льоб...