Време е за тест на петото поколение на една легенда в света на луксозните всъдеходи
Нищо, че изглежда като стилизирана скулптура – стига да поиска, новият Range Rover може по всяко време да напусне шосето и да потегли извън него. При това ще го направи с непоколебима изисканост и финес.
Срещата ни с новия Range Rover става отвъд океана, сред красивата природа на Калифорния и започва директно от най-високото ниво – с варианта P530, върховия модел с осемцилиндров двигател и 530 к.с. Монументалният автомобил изминава първите мили през долината Напа, насочил се към брега в достолепна тишина, характерна по-скоро за електрически модел, а двигателят му жонглира неусетно с осемстепенната трансмисия на ZF, която е част от серийното оборудване на всички варианти на Range Rover. Същата хармония и рафиниран стил обаче демонстрира и дизеловата версия d350 (с отчитане на факта, че става дума за двигател със самовъзпламеняване) въпреки малко по-смирения ѝ характер с по-умереното ускорение до 100 км/ч за 6,1 секунди (4,6 сек при P530).
Сега с V8 от BMW
Доста преди пазарния старт стана ясно, че петлитровият компресорен V8 мотор от гамата на Jaguar ще бъде заменен с 4,4-литров битурбоагрегат на BMW. Към тези версии в палитрата предлагани модели се присъединяват два plug-in хибридни варианта със съответно 440 и 510 к.с., както и мекият хибрид P400. Всеки от тях е с трилитров шестцилиндров бензинов турбомотор. Дизеловата фракция включва цели три двигателя (D250, D300 и D350). През 2024 г. на пазара трябва да се появи и напълно електрически Range Rover.
Ще изпреварим събитията и ще отговорим директно на въпроса как се усеща новият Range като начин на шофиране. А отговорът може да бъде изречен с една дума – „невероятно“. Това в голяма степен се дължи на сложното въздушно окачване и комплексния и ефективен подход към шумоизолацията. Електронно контролираното окачване с пневматични елементи е част от напълно новата модулна архитектура MLA-Flex и включва нов, петзвенен (на колело) заден мост, а към мерките за поглъщане на шума се добавя и система за активно погасяване на звука. Последната навява асоциации за пребивавалия 45 години в канадския парламент политик и археолог Джордж Юлас Фостър, който в края на ХIХ век създава термина “splendid isolation“.
Съдържанието на този израз визира изолацията на Великобритания в географски и политически план в края на ХIХ век. Именно така „прекрасно“ изолирани в британския мастодонт, ние се носим с усещането за присъствие в луксозна изолираща обвивка с тегло 2,5 тона. Светът се движи зад панорамното стъкло като филм, при който до пътниците не проникват нито смущаващи шумове, нито се усеща клатене. В някои случаи това е “Highway Number One”, а в други горите със секвои Редууд. Този факт обаче няма особено значение – като изключим специфични детайли, като океана и огромните секвои, пейзажът можеше да бъде всякакъв.
Магистралните фуги изчезват без следа, загубвайки се в дебрите на Range Rover, а големите неравности предизвикват съвсем леки сътресения в структурата. И това – въпреки че тестовият автомобил е оборудван с колела с размер 23 инча, които не са най-комфортното решение за подобен автомобил.
Разбира се, системата не може да бъде всесилна при тегло 2,5 тона. Range превзема завоите по калифорнийското крайбрежие с увереност и достолепие, но страничното накланяне в по-бързи завои понякога е по-голямо от очакваното, а кормилното управление е прецизно, но и малко леко. Едва в динамичен режим то оказва по-голямо съпротивление.
Компетентност извън пътя
По друг начин стоят нещата, когато новият Range Rover напусне пътя. Там той демонстрира изключителните си таланти – много по-големи, отколкото можете да си представите с оглед на бляскавата му външност и престижно излъчване. 900-милиметровата дълбочина на газене, заради която е модифицирана и всмукателната система на V8 агрегата на BMW, е само аспект от общото уравнение. Променена е и конструкцията на ваната на масления картер, така че дори при 45-градусови наклони при движение в пресечена местност смазването да продължава да бъде оптимално.
На всичко това, както и на множество други офроуд таланти, станахме свидетели на двата тестови полигона в хълмовете между залива Бодега и Мендосино. Освен технологичните възможности за движение по пресечен терен, принос за добрата управляемост на дългия 5 метра автомобил има и задният мост с отклоняващи се на 7,3 градуса колела. Те осигуряват малък диаметър на завиване (под 11 метра) и повратливост по тесни и стръмни трасета.
Подобен характер е в пълно противоречие с изискания интериор с приятно ухаеща кожа, изключително ниво на прецизност на изработката, качество и внимание към всеки детайл. Дългата версия може да бъде поръчана със седем пълноразмерни места, а когато се настаните в тези кресла, можете да разчитате инфо-развлекателната система Pivi Pro в нейното най-ново поколение с интегрирано управление Amazon Alexa. Ценовата листа започва от ниво 245 990 лв., във варианта с осемцилиндров мотор началната стойност е 301 000 лв.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Петото поколение на големия Range Rover предлага всичко, на което можеше да се разчита и в предишното: изключителна проходимост в пресечен терен, страхотен комфорт и сериозно задвижване. Това, с което новият модел предизвиква конкурентите си, е изчистената, стилна, но и изпълнена със самочувствие външност. С този автомобил можете да отидете на опера, след това да се насочите към близката планина и да покорите калните пътща, а накрая да се насладите на завоите по междуградско шосе.
Текст: Хайнрих Лингнер, Георги Колев
Снимки: Ник Димблейби