Новото издание наследява модела, носещ същото име, но разликата е огромна
Renault-Nissan бележи нови и нови пазарни върхове, в немалка степен благодарение на вече доста широката си гама от SUV модели. Въпреки че използват общи платформи с моделите на специалистите в тази област Nissan, автомобилите на Renault имат доста различен свой облик със силно присъствие на новата стилистична вълна на френската марка. Базираният на Nissan X-Trail и използващ версията CD на модулната платформа CMF, Koleos заема върховата позиция в SUV гамата на Renault, а с размерите си от 4,7 метра значително превъзхожда своя предшественик със същото име. Междувпрочем разликите далеч не се свеждат до това – Koleos II не само е нараснал и е променил пропорциите си, но е огромен скок в техническо отношение от първото поколение на модела. Това е напълно обяснимо – първият Koleos бе и първият опит на Renault в тази сфера, модел с определено странна стилистика особено пък след фейслифта му. Също толкова странна бе и настройката на окачването, което бе толкова меко, че дори създаваше дискомфорт при движение с висока скорост в завои.
Но, все пак, първият Koleos се появи на пазара в Европа, когато европейците все още не бяха толкова петимни за подобни модели. Някъде там в историята останаха и опитите с неособено атрактивната по-проходима версия на компактен ван под името Scenic RX4.
Нови светове
Много малко са нещата, освен името и фактът че се произвежда в Корея от дъщерната на Renault автомобилна компания Samsung, които свързват новия модел със стария. Автомобилът вече е конкурентноспособен на най-доброто на пазара и освен че е нараснал на размери е с много различни пропорции и осанка – по-широк, по-нисък и по-дълъг (дължината му от точно 4,67 метра, надвишава тази на стандартната версия на Tiguan), факти, които са основа за значително по-динамично излъчване от тесния и висок предшественик. Размерите на Koleos са на горната граница на компактния сегмент, с което той отдалечава от събрата си Kadjar, а субективно може дори да бъде причислен към средния клас. При това той не изглежда прекалено дълъг за ширината си както е при Skoda Kodiaq, а стилистичният почерк на Лорънс ван дер Акер и екипите му, гарантират на модела принадлежността към гамата Renault. Характерни елементи например са типичните контури на дневните LED светлини като отделен криловиден елемент под основните, заоблената трапецовидна решетка, привитите задни светлини с тънки вътрешни елементи и ярко изразените релефи на предните и задните калници. Всичко това създава впечатление за спортни качества на модела по подобие на Talisman и Megane, не без приноса и на новите производствени методи позволяващи по-свободни интерпретации на формите от страна на стилистите.
При междуосието от 2705 мм предимството на Koleos не е толкова голямо спрямо Tiguan, но достатъчно за да осигури разточително пространство за пътниците, както в предната, така и в задната част, където качването им се улеснява от широко отварящите се врати. За разлика от първоначалните си намерения Renault реши че ще предлага Koleos само в дизелови версии, като базовият 1.6 dCi със 130 к.с. ще разполага само с предно предаване. По-мощният двулитров дизелов агрегат с мощност от 177 к.с. ще може да се поръча и във версия с двойно предаване с ламелен съединител, както и с автоматична CVT предавателна кутия X-Tronic. Поне засега не се предвиждат бензинови или хибридни версии. Интересен факт е че дори в Южна Корея еквивалентният модел Samsung QM6, който се отличава от версията за Renault само по марковия си знак се предлага със задвижване с двулитров дизел със 177 к.с. и CVT трансмисия – както междувпрочем и в България, като във версия с предно предаване цената стартира от 59 000 лв.
Дизел плюс CVT трансмисия
Комбинацията от 2.0 dCi и X-Tronic не е нещо ново и е вече известна от Nissan X-Trail. Турбокомпресорът е с водно охлаждане, като при необходимост охлаждащата течност продължава да циркулира и след изключване на двигателя, а в името на намаляване на триенето маслената помпа е с променлив капацитет. Конструкторите са програмирали управляващия софтуер на CVT трансмисията така че да не работи за, традиционното за този вид скоростни кутии, плавно преминаване през предавателните числа, а са я степенували със седем фиксирани предавки. По този начин тя превключва с ярко изразени фиксации, и по отношение на цялостния си характер наподобява класическите автоматици. Това технологично решение обаче се използва само за европейските модели на концерна, за да се доближи в максимална степен до очакванията на клиентите на Стария континент. Защо всъщност е нужно то и защо не се използва класически автоматик е съвсем друга тема. Обяснението може би се състои във факта че технологично Koleos е базиран на японски модел и се произвежда в Корея, а CVT трансмисиите са далеч по-разпространени в Далечния Изток. Което не може да се каже за дизеловия двигател, с което въпросът продължава да стои с пълна сила. Въпреки настройката за степенуване, макар и приглушено, усещането на CVT трансмисия все пак остава. От друга страна последната има и режим позволяващ по-ранно превключване и задържане на по-високи предавки в името на по-ниския разход. Недостатък на автоматика е ограниченият прикачен товар – версията с X-Tronic не може да тегли ремарке с повече от 1,65 тона тегло, а тази с механична трансмисия са позволени цели два тона.
В решението за предлагане единствено на по-големия дизел в България вероятно има смисъл, защото и без това едва ли някой щеше да си купи бензинов вариант ( в Китай моделът се предлага и с 2,0 и 2,5 литрови атмосферни бензинови мотори). Като цяло машината не изпитва затруднения с 1,8 тонното тегло на Koleos, а многозвенното окачване на задния мост спомага за стабилното изписване на завоите. Междувпрочем за размерите си автомобилът не е никак тежък благодарение на широкото използване на високоякостни стомани. От последното разбира се печели и пасивната безопасност.
Системата за двойно предаване позволява плътното притискане на дисковете на ламелния съединител с което се постига ефекта на блокиране на при междуосевия диференция – в останалите случаи предавателното число се променя в зависимост от условията варирайки от съотношение 100:1 преден:заден мост до 50:50. Просветът на Koleos позволява напълно прилични качества в пресечена местност, като в известна степен последните се намаляват от сравнително неголемия преден ъгъл на атаката от 19 градуса.
Мултимедийната система R-Link включва всички възможности за интеграция на смартфони, предлага се и аудио уредба Bose със система за активно потискате на шума с антизвук. Дори и в по-малки модели Renault монтира серийно широка гама от системи за асистенция, така е и тук.
С размерите Koleos отива в зоните на модели като BMW X3 и Aidi Q5, но предлага доста по-малък избор по отношение на задвижването. Разбира се и в ценово отношение „той не може да се мери“ с тях, затова конкурент по-скоро може да му са модели от сорта на Skoda Kodiaq.
Заключение
От Renault са създали голям и просторен SUV модел с комфортно настроена ходова част, но с достатъчен потенциал и за по-динамично шофиране. Офроуд възможностите са напълно задоволителни, но автоматичната скоростна кутия ограничава възможностите за теглене на прикачен товар. Oт друга страна Koleos използва най-доброто, което Renault-Nissan може да предложи в момента – CD версията на модерната модулна платформа CMF, на която разчитат X-Trail, Qashqai, Kadjar, Talisman, Megane и Espace.
Текст: Георги Колев