342 екипажа минаха през арката в Джида за 42-ото издание на надпреварата
След Европа, Африка и Южна Америка рали „Дакар” пое към Азия и Близкия Изток. Саудитска Арабия е домакин на 42-ото издание на надпреварата, което започна с официалната церемония в Джида.
75% от маршрута на тазгодишния „Дакар” очаквано ще включва пустинни терени и пясъци. Това налага изключителна прецизност и постоянство при пилотирането, но и прави навигацията още по-съществена. Особено след като организаторите на надпреварата наложиха още по-сериозни ограничения върху използването на помощни системи за ориентиране по пътната книга.
С тях или без тях Насър Ал-Атия остава абсолютен фаворит. Катарецът вече има три първи места зад гърба си, включително и през миналата година, когато донесе първата победа на Toyota в „Дакар”, и четвъртият успех би бил единственият логичен завършек на пустинната надпревара заради опита му с терените в Близкия Изток.
Отборът на Toyota обаче ще бъде следен изкъсо не заради трикратния първенец, а заради неговия нов съотборник, който ще направи дебюта си на „Дакар”. Двукратният шампион във Формула 1 и двукратен победител в „24-те часа на Льо Ман” Фернандо Алонсо продължава приключението си с японската марка, но заменя пистите от Световния шампионат по издръжливост с пустинните терени на Саудитска Арабия. Алонсо има минимален опит в рали-рейда, но редом до него на навигаторската седалка ще застане петкратният победител при мотоциклетистите и бивш състезателен директор на надпреварата Марк Кома.
Най-големият конкурент на Toyota отново е немският тим на X-raid, който представя MINI на рали „Дакар”. Общо девет автомобила от Требур ще застанат на старта на надпреварата, като атаката на X-raid ще водят Стефан Петерхансел и Карлос Сайнц.
И тази година при мотоциклетистите битката ще бъде безмилостна. Миналогодишният победител Тоби Прайс ще води армията на КТМ, която няма загуба вече цели 18 издания на надпреварата. Honda отново ще разчита на най-бързия състезател през последните години – Хоан Бареда Борт. Това ще бъде юбилейното десето участие за испанеца, който все още преследва първия си подиум на „Дакар”.
Yamaha и Адриен Ван Беверен са сериозна заплаха за заводските пилоти на Honda и KTM, но най-голямото предизвикателство за тях тази година ще бъде новият „супер маратонски” етап. Състезателите ще имат на разположение само десет минути за ремонтни дейности по време на престоя си в бивака в Неом, което поставя огромен акцент върху стратегията.
При камионите за съжаление победителят е ясен още преди старта. IVECO остава в надпреварата, но само с три машини и без Херард де Рой, който ще пътува до Саудитска Арабия, но единствено, за да подкрепя своите съотборници. Контузия в гърба вади двукратния победител от „Дакар 2020” и улеснява неимоверно задачата на заводския тим на КАМАЗ, който е абсолютен фаворит за първото място.
42-ото издание на рали „Дакар” включва 12 етапа, като пет от тях надхвърлят състезателна дистанция от 450 км. Общо 7500 км, от които приблизително 5000 по часовник, ще определят победителите в отделните категории. Същинското начало на надпреварата е в неделя, когато екипажите ще трябва да изминат 433 км пътна секция и 319 състезателни километра от Джида до Ал Вадж.