Hyundai Mobis използва Ioniq 5 като пример, за да покаже какво може иновативната технология за кормилно управление E-Corner. Тя позволява маневри при шофиране, които преди бяха невъзможни.
Още през пролетта на 2022 г. Hyundai Mobis, вътрешнофирмен мозъчен тръст за разработки на Hyundai Motor Group, патентова нова кормилна система, с която е възможно например шофиране в т.нар. „рачешки“ режим. След това корейците приложиха теорията на практика и използват примера на преработен Hyundai Ioniq 5, за да покажат възможностите на новата система E-Corner. А тя може доста неща.
Нека започнем с класическия "Crab Mode". Тук и четирите колела завиват под различни ъгли в една и съща посока, което позволява диагонално движение напред или назад, въпреки че автомобилът продължава да е насочен направо („diagonal driving“). Ако колелата се завъртят на 90 градуса спрямо първоначалната посока на движение, е възможно например да влезете в много тясно място за паркиране под прав ъгъл.
Обръщане на място - по два начина
Това обаче не е единствената способност на системата E-Corner. Ако колелата на двата моста завият в противоположни посоки, Hyundai Ioniq 5 може да обърне на място. Hyundai Mobis нарича тази функция "Zero Turn", докато експертите използват по-бойното название "Tank Turn" (танково обръщане).
Подобен ефект създава „Pivot Turn“, т.е. завъртане около определена точка. За такава служи предната част на автомобила; тук колелата остават надлъжно насочени. На задния мост пък те са обърнати в противоположни посоки едно спрямо друго почти под прав ъгъл, което позволява на Ioniq 5 отново да се върти на място.
Четири модула с четири мотора
Инженерите реализират системата за кормилно управление с помощта на четири ъглови модула, които работят независимо един от друг. Всеки от тях се състои от колело с пружинно-амортисьорна система, електрически мотор и спирачка и система за кормилно управление по кабел (командите за спиране и завиване се предават чисто електронно по кабел и без физическа връзка). Този тип кормилно управление носи предимства в теснотата на градския трафик и още повече при движение в пресечена местност. Първоначално се планира използването му в електрическите SUV модели на Hyundai, Kia и Genesis.
Със своята „рачешка“ система за управление Hyundai е в крак със съвременните тенденции. General Motors оборудва своя мощен GMC Hummer EV с такава система, Rivian използва подобна техника в своя пикап R1T и SUV модела R1S. Tesla обяви такъв тип кормилно управление за Cybertruck, същото направи и малкият американски производител Vanderhall за евтиния електрически офроудър Brawley. Анонсираният за 2024 г. Mercedes EQG също трябва да може да се върти на място с четиримоторното си електрическо задвижване чрез натискане на един бутон – щутгартци го наричат "G-Turn".
В този режим е възможно завъртане на място – експертите говорят за въртене около вертикална ос.
Hyundai все още не е обявил конкретна дата за пускане на пазара на своята нова кормилна технология. Едва ли ще чакаме дълго: още през ноември 2021 г. Hyundai Mobis представи задвижващ модул, в който електрическият мотор, окачването, спирачките и кормилното управление са комбинирани в един възел директно на колелото. По това време беше казано, че скейтборд платформа с четири модула за управление ще бъде готова през 2023 г. От 2025 г. в нея ще могат да бъдат интегрирани и функции за автоматизирано шофиране. Веднага след като E-Corner технологията бъде напълно разработена, Hyundai Mobis възнамерява да я предложи като поддоставчик на други производители на автомобили.