Първи километри зад волана на удължената версия на Ssangyong Tivoli
Появата на Ssangyong Tivoli XLV определено внесе свеж полъх в сегмента на градските кросоувъри и за забележително кратко време съумя да генерира сериозен подем в продажбите на корейския производител Ssangyong. И ако познатия вече модел е призван да бъде преди всичко любимец на хората, търсещи елегантно и атрактивно средство за справяне с предизвикателствата на градското движение и приятни пътувания през уикенда, което в повечето случаи се ползва от не повече от двама души, то неговия удължен вариант с означение XLV вече превръща Ssangyong Tivoli XLV в пълноценен семеен автомобил.
Повече вътрешно пространство
При непроменено междуосно разстояние от 2,60 метра, общата дължина на каросерията е увеличена с цели 42 сантиметра спрямо стандартното Tivoli. В следствие на това обемът на багажното отделение вече няма нищо общо с това на по-малкия вариант, а благодарение на променената архитектура на вътрешното пространство мястото на задните места също е чувствително нараснало. Иначе вътрешността показва познатия вече стил на Tivoli – солидно изпълнение, някои интересни на вид и допир материали, солидна сглобка, опростена ергономия и в зависимост от избраното ниво на екипировка вариращо от функционално до богато серийно оборудване. Заради промененото оформление на задната част в областта на колонките на покрива, видимостта назад е в известна степен ограничена, което прави наличието на камера за заден ход силно препоръчително. Иначе още средното ниво на име Comfort предлага почти всичко, от което човек би имал нужда в подобен тип автомобил, при това на съвсем разумна цена – с това оборудване бензиновият модел стартира от 37 000 лева, а дизеловият – от 40 900 лева. Версията Premium прибавя към асортимента на Ssangyong Tivoli XLV солиден пакет от асистиращи системи, електрически люк на покрива, електрическо регулиране на седалката на водача, вентилирани предни седалки и подгряване на волана.
Бензинов двигател с умерен разход и изненадваща цена
Обективно погледнато, по-добрият избор измежду двата предлагани за модела двигатели с едентична кубатура от 1,6 литра е модерният дизел със 115 к.с. и солидната тяга на 300 нютонметра, който осигурява по-добра динамика и по-нисък разход. Този път обаче решихме да обърнем внимание на неговата впечатляващо изгодна (по-евтина с около 4000 лева) алтернатива в лицето на бензинов мотор с атмосферно пълнене и мощност 128 к.с. Напълно според очакванията, неговите 160 Нм при 4600 об./мин няма как да донесат на тежащия над 1,4 тона автомобил вихрени междинни ускорения или каквито и да било други прояви на спортен темперамент. Само че обективно погледнато, показателите на четирицилиндровата бензинова машина са достатъчни за спокойни и сигурни преходи на по-дълги разстояния без водачът да изпитва някакъв сериозен дефицит на мощност. На улегналия нрав на задвижването подхожда и комфортно работещият шестстепенен автоматик с хидравличен преобразувател на въртящия момент, доставян от Aisin, чиято настройка е добре напасната спрямо особеностите на мотора.
Друга добра новина е един факт, който между другото е типичен за повечето продукти на Ssangyong – обявеният официален разход на гориво е учудващо близък до това, което се наблюдава при реалната всекидневна употреба. В случая с бензиновия Ssangyong Tivoli XLV с автоматична трансмисия, разходът при смесен цикъл на шофиране в зависимост от стила на шофиране при чисто новия и практически неразработен тестов екземпляр варираше между 7,4 и 8,7 л/100 км – постижение, което може и да не е рекордно, но е напълно разумно за автомобил с подобни параметри и не се отдалечава от данните на производителя за средно 7,9 л/100 км.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Със значително по-голям багажник и повече място в интериора, версията XLV превръща Ssangyong Tivoli в пълноценен автомобил за семейна употреба. Богато оборудваният автомобил се предлага на атрактивни цени, което важи в особено голяма сила за сравнително икономичния бензинов вариант.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова