Цената на седана ще бъде обявена едва след изложението в Токио на 23 октомври
Някой ден това трябваше да се случи и сега вече знаем точно кога. До март 2020 г. легендарният боксеров Subaru EJ20 напълно ще напусне конвейера след 30 години производство. Най-новото за достойния двигател ще бъде специална версия на седана WRX STI, единственият модел, в който все още използват този агрегат. Освен това STI с него е оборудван за родния японски пазар. Така че за останалия свят, където се използва 2,5 литров EJ25, появата на прощалната модификация на WRX STI EJ20 Final Edition е чудесен повод да си припомним добрите стари времена.
Цената на обявения седан Subaru WRX, изпълнение EJ20 Final Edition, ще бъде обявена едва след изложението в Токио на 23 октомври. А WRX STI в Япония сега струва 3 866 400 йени (32 900 евро).
Двулитровият четирицилиндров EJ20 се използва от Subaru от първото поколение Legacy от 1989 г. Мощността от 125 к.с. тогава на двигателя е увеличена до 329 к.с. Най-ефективната модификация получи лимитирани модели WRX STI Ra-R през 2018 г. и S209 през 2019 г.
Атмосферната или „горещата” версия EJ20 се използва в модели като Subaru Legacy, Forester, Exiga и Impreza няколко поколения. Спортните турбо двигатели, базирани на серийния мотор, бяха успешно използвани в рали шампионата WRC. Серията EJ също включваше опции с работен обем от 1,5 литра до 2,5. Но днес тя е напълно сменена от двигателите на новите семейства FA и FB за всички пазари, с изключение на японските. Съобщено е, че поръчките за автомобили с EJ20 ще приключат през декември 2019 г.
Мощността на четирицилиндровия турбо двигател във финалната версия все още не е уточнена. В стандартния японски седан той генерира 304 к.с. и 422 Нм.
Техническите характеристики и нивата на оборудване на седана EJ20 Final Edition все още не са обявени. От снимките се вижда, че той ще получи допълнителни акценти на върху решетката на радиатора, 19-цолови джанти BBS и възпоменателна табела на двигателя. Има вероятност спортните седалки Recaro, обикновено предлагани срещу допълнително заплащане, да попаднат в базовото оборудване. Тиражът на специалната версия ще бъде 555 автомобила. През годините на господство в шампионата WRC Subaru носеше на борда точно три петици от спонсора State Express 555. Има прецеденти, когато лимитирани партиди Impreza бяха разпродадени за един ден.
Интериорът може да се нарече остарял. Дори самата версия WRX STI беше представена през 2014 г., а базовата Impreza е от преди осем години.
С отказа на EJ20 бъдещето на WRX STI става неясно. В най-добрия случай Япония ще остане с глобалния седан 2,5. В най-лошия случай моделът ще напусне пазара напълно, както се случи в Европа. Четвъртото поколение WRX и WRX STI са позиционирани като самостоятелни модели. Те са пуснати в производство на свой ред със закъснение от три до четири години от базовата Impreza: първо WRX, а след това и топ моделът. Петата Impreza направи своя дебют преди почти четири години и вече е обновена, но нищо не се чува за WRX. През 2017 г. медиите писаха, че STI ще има наследник, като намекнаха концептуалния автомобил Viziv Perfomante. Само че с времето Viziv се превърна в кросоувър и вече не помнят за STI.