Идеята бе Volkswagen Fox да замени Lupo, предлагайки изобилие от вътрешно пространство на изгодни цени. За съжаление бразилският Volkswagen се превърна във фиаско по отношение на надеждността.
Историята тук напомня пословичния опит за изписване на вежди. С вноса на Fox от Бразилия VW възнамеряваха да заменят Lupo и да решат големия проблем с производствените разходи. Накрая обаче се получи друго – вносът на доста просторния за своя клас Fox се оказа поне толкова скъпа операция, а към нея се прибавиха и редица трудни за разрешаване проблеми с качеството.
Двигател: Трицилиндровият бензинов двигател на Volkswagen Fox (с 55 или 60 к.с. в зависимост от годината на производство) постоянно създава най-различни проблеми. От една страна с досадното придърпване при потегляне, което успя да оцелее въпреки многократните промени в управляващия софтуер, а от друга с доста по-неприятните последствия, които носят след себе си повредите в цилиндровата глава. При евентуално спукване цената на ремонта излита в небесата и макар че по принцип VW често поемат сервизирането на подобни повреди, неприятностите са си неприятности. 1,4-литров дизелов двигател на свой ред е доста скъп за поддръжка – някои сервизи препоръчват смяната на ангренажния ремък да се извършва на всеки 60 000 километра. Остава най-добрият – и всъщност единствен – избор в лицето на 1,4-литровия бензинов двигател със 75 к.с. Четирицилиндровата машина осигурява повече от прилична динамика без да изразходва повече гориво от двигателя с 1200 см3. Екземплярите с този двигател са по-редки на пазара, но си струва да потърсите, ако искате да разчитате на надеждност.
Каросерия: Електрическата система на Fox често създава проблеми, което личи от безобидните, но изнервящи прекъсвания в работата на мигачите и задните светлини.
Изработка: Наред с двигателите, това е най-голямата слабост на Volkswagen Fox, проявяваща се под формата на всевъзможно тропане, тракане и скърцане, некачествено покритие на част от детайлите в интериора и ред други проблеми като блокиралите чистачки на предното стъкло. Всичко това се отразява много зле на реномето на малкия Fox.
Безопасност: През 2005 година Fox успя да регистрира резултат от четири звезди в тестовете за безопасност Euro NCAP, но това не променя с нищо чувствителното му изоставане по отношение на оборудването с модерни системи за активна и пасивна защита. Страничните въздушни възглавници се предлагат единствено срещу доплащане, асортиментът при Volkswagen Fox никога не е съдържал въздушни завеси, а ESP стана част от серийното оборудване едва през последната година от производството – до този момент беше прекалено скъпа и логично не бе поръчвана твърде често. Слабите спирачки също не допринасят с нищо за сигурността на пътя.
Ходова част: Следващата голяма проблемна зона за Fox. Бързо износване на компонентите на спирачната система, скъсани маншони на полуосите, разбити шарнирни връзки и съединения на компонентите на предния мост и кормилната уредба. Резултатът са чести и скъпи ремонти.
Кой двигател ви препоръчваме
Сам по себе си 1,2-литровият бензинов двигател с 55/60 к.с. би бил напълно достатъчен – ако ставаше въпрос за икономичен и достатъчно динамичен агрегат с прилични разходи за поддръжка. За съжаление трицилиндровата машина често страда от повреди на цилиндровата глава и поради това е по-добре да се насочите към по-скъпия, но по-темпераментен 1,4-литров бензинов мотор със 75 к.с., който изразходва също толкова гориво, но вече не се предлагаше към края на производствения цикъл на модела. 1,4-литровият TDI (70 к.с.) беше изваден от гамата на Fox през лятото на 2010 година поради липсата на филтър за твърди частици.
Кой тип каросерия да изберете
Volkswagen Fox се предлага само с един вид каросерия.
От коя година да е моделът
Тъй като 1,4-литровият бензинов двигател се предлагаше само до лятото на 2010 година, а качеството на изпълнението постепенно се подобряваше през годините, то би трябвало да се насочите към автомобил, произведен в периода 2008-2010 година. Произведените през 2011 година автомобили така или иначе са доста рядко явление – накрая VW продаваха Fox с огромно неудоволствие, защото курсовите разлики превърнаха произвеждания в Бразилия модел в истинско финансово бедствие.
Кое ниво на оборудване е подходящо
При Fox нямаше различни линии на оборудване – само базова версия, която можеше да се допълни с определени елементи. Смислени сред тях са разделно сгъваемата задна седалка с възможност за надлъжно изместване и системата ESP.
Каква е цената
Цените за произведени в началото на цикъла екземпляри с 1,2-литрови бензинови двигатели, пробег от 60 000 километра и сервоуправление започват от около 3200 евро. Версиите с четирицилиндрови двигатели със 75 к.с. се предлагат с около 800 евро отгоре, а добре гледани дизели могат да се намерят на цени от 6000 евро нагоре – точно толкова, колкото струва и най-препоръчителната версия – произведен през 2009 година Fox със 75 к.с. и пробег от 50 000 километра.
Колко е надежден
Експертите от Dekra твърдят следното: При техническите прегледи Volkswagen Fox успява в най-добрия случай да се представи на средно равнище за малкия клас автомобили – това важи за всички категории по отношение на пробега. Предният мост е податлив на скъпи за ремонтиране повреди с над средната за класа честота, така че желаещите да закупят модела трябва непременно да обърнат внимание на състоянието на маншоните на полуосите и да проверят за хлабини в шарнирите на носачите и връзките на кормилната уредба. При екземпляри с голям пробег често се забелязва и сериозно износване на елементите на спирачната система.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(на средно ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(на средно ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
(на средно ниво)
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили