Един преглед на най-култовите модели на марката Opel
Opel GT
Формите на каросерията на Opel GT често се оприличава от дизайнерите с тези на класическата бутилка на Coca Cola и легендарният двуместен модел наистина прави истинска революция в класа на спортните купета с множество нетрадиционни стилистични и конструктивни елементи. Каросерията с две врати се отличава с ниска, заострена предна част, докато задницата се характеризира с пластични обеми и извивки. Това което предизвиква най-силни асоциации с бутилката на Coke обаче е съчетанието от масивните арки на калниците и тясната „талия” на впитата в областта на вратите средна част на каросерията. Стилистиката на модела GT е дело на Ерхард Шнел, който е автор и на концептуалната студия Experimental GT от 1965 година. Шнел, който по-късно създава дизайна на Corsa A и на изключително успешната Calibra, успява да претвори формите на концептуалния GT в сериен автомобил в рамките на едва три години – при това без да позволи яркият характер на първоначалния замисъл да се загуби в процеса на серийно внедряване. Подвижните предни светлини на студията се превръщат в реалност, осъществена е и идеята за отказ от същински багажник в задната част. Място за багаж има единствено в ограниченото пространство зад седалките на водача и неговия спътник.
“Само летенето е по-приятно”, обещава на водачите рекламното послание на GT. И наистина, спортният модел на Opel получава висока оценка не само от клиентите на марката, но и от много рали състезатели. Това важи в особена степен за версията, задвижвана от мощния 1.9-литров четирицилиндров двигател от модела Rekord C, в която GT (с неговото тегло от значително под един тон) демонстрира наистина фантастични динамични показатели. Агрегатът с максимална мощност 90 к.с. позволява постигането на скорост 185 км/ч, което е забележително висока стойност за онова време.
Независимо от своето спортно потекло, GT е изключително грижовен към своите пътници. Овертанията на вратите навлизат дълбоко в покрива и позволяват удобно слизане и качване в купето – детайл от дизайна, който има изключително важно значение в годините, в които минижупът прави първите си стъпки в обществото.
Отражение на американската автомобилна стилистика
Admiral B
Opel представя второто поколение на своята гама от луксозни седани, популярна със съкращението KAD (Kapitän, Admiral, Diplomat) на автомобилното изложение в Женева през 1969 година. Моделът Admiral отново заема средната позиция, като в сравнение с предходния модел каросерията е скъсена с 4.8 сантиметра и намалена с 5.0 сантиметра на широчина – една от причините, поради които новото издание с дължина 4.91 метра се определя в информацията за пресата на Opel като автомобил с компактни външни размери. В същото време новият Admiral с неговият изчистен дизайн с плавни линии и характерни хоризонтални светлини изглежда значително по-внушителен от своя предшественик. В него се долавя и отчетливото ехо на американската автомобилна стилистика от онова време.
В моделите от своята върхова гама Opel обръща особено внимание и на комфорта. “Вътрешното пространство излъчва усещането за уют, което очаквате от една обзаведена с вкус всекидневна,” гласи извадка от информацията за пресата от онези дни. Равнището на комфорта може да бъде повишено допълнително с поръчката на климатична инсталация и стерео аудиосистема с радиоприемник и касетофон. Инженерите отделят особено внимание и на безопасността, създавайки конструкция на каросерията с деформационни зони, стабилна пътническа клетка, осигурена при сблъсък кормилна колона и дискови спирачки. Със своята модерна система на задното окачване тип De Dion, 2.8-литров шестцилиндров двигател с максимална мощност 165 к.с. и система за впръскване на гориво с електронно управление и възможност за допълнителна поръчка на хидравлична ходова част с автоматично поддържане на клиренса и тристепенна автоматична трансмисия, моделът Admiral е реално въплъщение на високите технологични стандарти на марката Opel.
Широко достъпна естетика и елегантност
Manta A
“Когато дизайнерите мечтаят в професионален план, техните мечти отразяват бъдещето на автомобила.” Tози цитат на дизайнера на Opel Джордж Галиън е особено подходяща илюстрация за същността на модела Manta A. Представеният през 1969 година спортен модел с две врати излиза на пазара през 1970 година – два месеца преди появата на седана с четири врати Ascona A, с който споделя своята ходова част и задвижващ тракт. Галиън, който по онова време е заместник ръководител външен дизайн в Opel, разполага с ограничено време за работа по стилистиката на Manta – своеобразният отговор на марката Opel на модела Capri на Ford. “Моят тогавашен шеф Чък Джордън ми възложи създаването на модел, който да конкурира Capri,” споделя той. “Чък излезе в отпуск с думите – „свърши го, докато ме няма, за да не се налага да ти показвам как се прави, когато се върна.””
Дизайнът на Manta се отличава с изчистени, отчетливи линии и форми в стила на привлекателните италиански спортни купета. Вратите с прозорци без рамки, семплото оформление на задницата и ясно структурираното оформление на предната част бързо превръщат модела в достъпен за младото поколение автомобил-мечта. Разбира се, разумната цена е резултат и от използването на технологичната платформа и на много от съществуващите елементи на Ascona. “Така например, ние не разполагахме с време за разработка на специални за модела мигачи и предни светлини, така че разгледахме внимателно какво би могло да ни свърши работа и се спряхме на предните светлини на Olympia, която тъкмо бе спряна от производство,” споделя Галиън.
Днес Manta с право се счита за култов автомобил – най-вече благодарение на нейните изчистени форми. В рамките на събитията, привличащи много почитатели и колекционери като уикенда за класически автомобили Opel Villas в Рюселсхайм например, добре запазените екземпляри на Manta са едни от най-харесваните експонати наред с GT. За Opel, моделът Manta е една от най-успешните продуктови разработки в историята на компанията. В периода между 1970 и 1988 година марката успява да реализира на пазара над един милион екземпляра от този модел.
Старт в нов пазарен сегмент
Corsa A
Автомобилите постоянно растат. С малки, но неизбежни крачки, малкият модел Kadett постепенно се превръща в пълноценен компактен автомобил и това на свой ред създава пространство за нововъведения. През 1982 година моментът назрява и на стартовата линия застава новият Opel Corsa.
С дължината си от едва 3.60 метра това е наистина малък автомобил, чиито версии с три и пет врати успяват да постигнат рекордни за този клас стойности по отношение на аеродинамичната ефективност от 0.36. За да осигури на най-новото попълнение в гамата на Opel стабилно присъствие на пътя независимо от скромните му външни размери, отговорният за тази моделна линия дизайнер Ерхард Шнел решава да използва отчетливо изпъкнали арки на калниците. Tе не само допринасят за подобряване на аеродинамичните характеристики, но допринасят и за подчертано зрялата и стабилна осанка на новата Corsa.
Големите остъклени площи, осигуряващи добра видимост и леко загатнатият клиновиден профил на каросерията са сред основните характеристики в дизайна на най-малкия модел на Opel. На някои пазари моделът се предлага и във версия седан с отделно багажно пространство. Насрещният въздушен поток се насочва оптимално нагоре с помощта на плоско оформения преден капак, създаващ отлични аеродинамични характеристики. По онова време носенето на шапки все още е на мода и информацията за пресата държи да подчертае, че “Малката Corsa е доста голяма по отношение на височината на покрива” и допълва - “затова пътуващите в Corsa трябва да свалят шапките си само, когато поздравяват някого.”
Желанието на Ерхард Шнел е да придаде на Corsa мъжествени форми, поради което в уникалния дизайн на модела преобладават правите ъгли и ясните линии. Всичко това контрастира ярко с традиционните представи за малък модел, а багажният обем, вариращ между 225 и 845 литра прави малкият модел на Opel идеално подготвен за справяне и с най-сериозната обиколка по магазините.
Революционни технологични решения в дизайна
Omega A
Opel представя Omega през 1986 година като наследник на извънредно успешната гама от модели Rekord. Компанията инвестира в разработката на новия модел от среден клас внушителна сума в размер на над 2 милиарда германски марки (1.02 млрд. евро) и резултатът е повече от впечатляващ както от технологична, така и от чисто стилистична гледна точка. Благодарение на опита, натрупан от дизайнерския екип и специалистите по аеродинамика на марката в създаването на представената през 1981 година концептуална студия Tech1 – чиито форми се оказват доста близки до тези на бъдещата серийна Omega – новият седан успява да постигне най-ниския коефициент на аеродинамично съпротивление в своя клас от 0.28. Най-съществен принос в реализацията на този резултат безспорно има капковидният профил на каросерията на новия модел.
Революционните технологични решения в дизайна като гъвкавите уплътнения на връзките на каросерията, изравнените повърхности на панелите на каросерията и остъкляването със специални мерки за подобряване на обтичането на страничните прозорци, както и прибраните навътре дръжки на вратите и скритите под предния капак чистачки също имат своя принос в общото подобрение на аеродинамиката. „Потапянето” на чистачките и заоблените форми на предницата, която се деформира при удар, водят и до снижаване на риска от травми на пешеходците и велосипедистите при евентуални инциденти .
Освен отличната аеродинамика, ниският разход на гориво при новия Opel Omega се благоприятства и от новото поколение 1.8 и 2.0-литрови четирицилиндрови двигатели с ниско ниво на емисиите – показателите на средния разход при тях варират между 6.4 и 8.4 л/100 км. Новаторски решения са приложени и в дизайна на арматурното табло и интериора, където по желание се предлагат новоразработените, отлично четливи контролни прибори с LCD дисплеи.
Налагане на нови стандарти
Kadett E
През 1984 година, дизайнерите и инженерите на Opel успяват за пореден път да наложат нови стандарти в индустрията с представянето на модела Kadett E. В сърцевината на новата разработка е желанието за постигане на значително по-добра икономичност в сравнение с предходния модел. Целта е чувствително намаляване на въздушното съпротивление на каросерията без увеличаване на компактните външни размери на Kadett D. След общо 1200 часа в аеродинамичния тунел, развойният екип е бил готов да докладва за успех в мисията.
Без никакви недостатъци по отношение на функционалните характеристики от рода на прекомерно загряване на вътрешното пространство вследствие на силно наклоненото челно стъкло, новият Kadett E успява да постигне коефициент на аеродинамично съпротивление от едва 0.32. Tова постижение е подобрено единствено от най-динамичния вариант на модела Kadett E GSi с неговия коефициент от 0.30, който спечелва на петместния модел с обща дължина близо четири метра и клиновидно оформена каросерия световния рекорд за най-ниско аеродинамично съпротивление сред серийните автомобили.
Погледнат отгоре, формата на Kadett GSi наподобява контурите на водна капка, което от аеродинамична гледна точка създава идеални предпоставки за намаляване на съпротивлението с насрещния въздушен поток. Tова предимство вдъхновява пресслужбата на Opel да заяви, че въздушното съпротивление на каросерията на модела Kadett GSi с обща челна площ 1.9 квадратни метра е не по-голямо от това на дъска с размери половин на половин метър – приблизително колкото бабината тава за баница.
Основен принос за големия успех на Kadett E, oт който за девет години са произведени над 3.8 милиона екземпляра, е богатата гама от варианти на модела. Клиентите могат да избират между седем версии – хечбек и комби с три и с пет врати, комби с неостъклено товарно пространство, седан и елегантен кабриолет.
Преминаване към плавни форми
Corsa B
Мотото на смяната на първото с второто поколение на Corsa през 1993 година е “Стига толкова мачизъм”. Острите ъгли и ръбове отстъпват място на меки заоблености и гладки повърхности. Първите скици на формите на Corsa B са дело на Хидео Кодама, който споделя основните цели на разработката на втората генерация на Corsa от дизайнерска гледна точка - “По онова време ние искахме да създадем модел, който да се хареса на жените. Днес понятието „женски автомобил” е напълно неприемливо, тъй като се счита за знак на дискриминация, но тогава всичко беше много по-различно”.
Всъщност повече от 60 процента от клиентите на Corsa A са представители на нежния пол и по-меките форми в дизайна на второто поколение са знак за разбирането на производителя за реалностите на пазара. Тесните предни колони създават впечатлението за „плаващ” над останалата част от каросерията покрив – дизайнерска идея, която е представена за първи път пред публика в концептуалната разработка Opel Junior на автомобилното изложение IAA във Франкфурт през 1983 година.
“В историята на дизайна на модела, Corsa B беше наистина много точно попадение,” отбелязва днес Кодама. “Успяхме да създадем значително по-добро оползотворяване на пространството при междуосие, което бе с 10 сантиметра по-дълго от това при предходния модел.” Купето предлага достатъчно място за петима пътници и голямо количество багаж. “Челното стъкло бе разположено още по-напред и под значително по-малък ъгъл, така че имахме много повече свобода на действие при оформлението на вътрешното пространство,” пояснява Кодама.
Днес моделът Corsa се счита за отлично утвърден фаворит на пазара. Той е един от най-популярните автомобили в малкия клас на пазара в Германия, а през първите 30 години от производството му от конвейерите са слезли над 10 милиона автомобила.
Футуристичен световен шампион по аеродинамика
Calibra
На въпроса дали значението на компютрите в работата му нараства, дизайнерът на Opel Ерхард Шнел отговаря кратко и ясно - “Компютърът не разполага с творчески възможности и талант.” Според стилиста, за да даде израз на своите мисли и идеи на хартия, той се нуждае от молив в ръката и именно на този способ Шнел е разчитал в процеса на създаване на неповторимите форми на Opel Calibra в края на 80-те години на миналия век. Стремителните, изчистени форми на това спортно купе се превръщат в крайъгълен камък в историята на дизайна на марката Opel.
Със своя коефициент на въздушно съпротивление от едва 0.26, моделът е най-ефективният като аеродинамика серийно произвеждан автомобил в света към момента на своята пазарна премиера през 1989 година. С това той изпреварва значително своето време. Изчистените динамични форми са създадени на технологичната основа на модела Vectra A, но връзката с него не проличава в нито един от детайлите на перфектно скроената каросерия. Издължена и със заоблени форми, тя се отличава с вероятно най-тесните предни светлини, появявали се на бял свят преди внедряването на ксеноновата технология, LED елементите и лазерните светлини. Моделът Calibra се явява естествен наследник на Manta и точно както своя предшественик, Calibra използва технологичната основа на седан в същия клас. И също както и Manta, моделът скоро се сдобива с култова слава благодарение на привлекателната сила на неговите емоционални и изпълнени с неподправена динамика форми.
Tова е достатъчно основателна причина за читателите на германското автомобилно издание „Auto Zeitung” да обявят модела за спортно купе на годината - в началото на 1991, те отдават предпочитанията си на Calibra пред конкурентите от Щутгарт и Мюнхен, награждавайки я за спортен автомобил с най-добър дизайн под надслова “Прекрасно аеродинамично чудо”. Дори години по-късно, Шнел описва характера на Calibra така - “Аз лично намирах заоблената форма за по-приятна и завършена. Твърде многото чупки създават известно усещане за нестабилност на формите”.
Малък и компактен, но с ярък спортен дух
Tigra A
Формите на компактното спортно купе Tigra са дело на японския дизайнер на Opel Хидео Кодама, а технологичната платформа за новия модел е заимствана от Corsa B. За разлика от каросерията на Corsa, моделът с 2+2 места се отличава с подчертани средни странични колони на покрива, преден капак с акцентирани гънки и куполообразно оформен прозорец в задната част. “В едно спортно купе е важно не само строгото спазване на принципа за целесъобразността”, гласи един от текстовете, описващи качествата на новия модел с две врати и обща дължина под четири метра. “Тук емоциите са не само позволени – те са желани.”
Разработеното в САЩ тонирано стъкло Sundym на задния прозорец спомага за снижаването на температурата в купето с четири до пет градуса и по този начин изпълнява не само естетическа, а и функционална задача. Вътрешното пространство е многофункционално и практично – нещо рядко срещано при спортните купета по онова време. Кодама описва функционалните характеристики на модела така - “Хората, които се насочват към малки модели го правят заради по-ниската цена или заради възможността за по-лесно паркиране в големите градове. От тази гледна точка автомобилът не е само начин да бъдете мобилни и да се наслаждавате на шофирането, а и своеобразно транспортно средство.” С цел да осигури максимално пространство за целия личен багаж на собственика, багажникът на Tigra предлага гъвкав обем, който може да се увеличи чрез сгъване на задната облегалка.
В дизайна на Tigra Кодама решава да създаде контраст между меките и категорични форми – меките извивки на линиите контрастират силно с отявлената клиновидна форма на каросерията, а резките ръбове върху предния капак са в противовес на меките очертания на отворите за въздух в предната броня. Производството на динамичното спортно купе в гамата на Opel започва през 1994 година и приключва през 2001 година.
Революционен, функционален и гъвкав
Zafira A
На 16 април 1999 година на пазара илиза един наистина революционен модел в лицето на Opel Zafira. Като наследник на модела Sintra, новият ван използва технологичната основа на Astra и впечатлява както с ясната си, отчетлива стилистика с подчертано високотехнологично излъчване, което поставя акцент върху оригиналната концепция на компактния ван – високо равнище на функционалност и гъвкавост, съчетано с усещане за изобилие от свободно пространство във вътрешността.
Факторът, който прави новата Zafira наистина уникална обаче е нейната новаторска система на седалките Flex7, която дава възможност компактният седемместен модел да бъде трансформиран бързо и лесно в двуместен ван с товарен обем от 1 700 литра без никаква нужда от демонтаж на седалките. Благодарение на своя интелигентен механизъм, индивидуалните седалки на третия ред предлагат възможност за пълно сгъване и прибиране в нишите на пода, осигурявайки равна повърхност на пода на товарното отделение. Ако собственикът се нуждае от допълнително багажно пространство, вторият ред седалки също може да бъде сгънат, изместен напред и фиксиран зад предните места.
В същото време Zafira е нещо много повече от средство за транспортиране на големи количества багаж. Моделът впечатлява много и със своите сравними с тези на леките автомобили качества по отношение на комфорта и поведението на пътя благодарение на новите настройки на ходовата част DSA (Dynamic SAfety). Освен това, Zafira се отличава с най-добрия в своя клас коефициент на аеродинамично съпротивление от 0.33 и има собствено тегло от едва 1 390 килограма, което е значително по-ниска стойност от тази при всеки сравним по капацитет семеен ван. Водещата в класа аеродинамика и ниското тегло имат сериозен принос и за забележително ниския разход на гориво на Zafira – в базовата версия с двигател с максимална мощност 100 к.с. новият модел изразходва средно само по 8.3 литра на 100 километра.
Водеща в класа динамика
Speedster
През март 2001 година, марката Opel навлезе в нови територии с модела Speedster. Откритият двуместен модел бе първият автомобил с централно разположен пред задния мост двигател с емблемата на марката. Той бе и първият серийно произвеждан модел на Opel с конструкция, включваща алуминиеви сплави и полимерни материали. Извънредно привлекателният с формите си спортен роудстър бе дълъг 3.79 метра и висок едва 1.12 метра и макар че използва за основа конструктивната концепция на Lotus Elise, може веднага да се разпознае като продукт на Opel. Ханс Зеер, който е главен дизайнер на Opel по онова време, споделя - “За първи път в олекотената каросерия на серийния модел беше използван същият технологично ориентиран стилистичен език, който показахме в концептуалните студии G90 и Zafira Snowtrecker.“
Дизайнерският екип работил върху Speedster се възползва изцяло от новите възможности, които предлагат полимерните материали за панелите на каросерията и създава комбинация от драматични ръбове, чието осъществяване от стомана би било извънредно трудно и сложно. Aлуминият, който се използва в носещата структура на Speedster, също може да се види и докосне благодарение на изчистения и освободен от всичко излишно дизайн на интериора.
Задвижваният от 2.2-литровия двигател ECOTEC с максимална мощност 147 к.с. от Astra Сoupé и тежащ едва 945 килограма Speedster се ускорява от 0 до 100 км/ч само за 5.9 секунди. Още по-внушителни динамични показатели предлага представената на пазара през 2003 година версия Speedster 2.0 Turbo, чиито спринт от нула до 100 км/ч отнема само 4.9 секунди, а максималната скорост достига 243 км/ч. В сравнителен тест, проведен от водещото британско автомобилно списание Car, Opel Speedster, модел 2003 година успява да изпревари уверено своите 38 елитни спортни съперници и да си осигури титлата “Performance Car of the Year” („Спортен автомобил на годината”).
Спортен силует и динамични пропорции
Astra GTC
Световната премиера на най-впечатляващата версия на Opel Astra в историята на марката е отбелязана на автомобилния салон във Франкфурт през 2011 година – на бял свят се появява GTC. Gran Turismo Coupé моделът впечатлява с емоционалната интерпретация на новата дизайнерска философия на марката Opel.
Със своя стремително оформен силует, отличаващ се със самоуверената извивка на ниския си покрив, динамични пропорции и агресивно заострени предна и задна част на каросерията, формите на модела напомнят за хищник от семейство котки, който е приклекнал, преди да атакува със скок. Tози ефект се подчертава допълнително от намаления клиренс на ходовата част, благодарение на което общата височина на Astra GTC е по-ниска от тази на хечбек версията на Astra.
Предлаганото по желание панорамно челно стъкло придава на Astra GTC още по-драматичен вид. Tова изключително нововъведение, изработено от специално слънцезащитно стъкло (Solar Protect Glass), се простира назад чак до линията на средните странични колони на покрива, предлагайки изцяло ново усещане за простор и видимост, сравнимо единствено с кабината на самолет. За защитата на пътниците от силна слънчева светлина е предвидена интелигентна щора с възможност за безстепенно регулиране. Всъщност при GTC не се забелязва никакво отстъпление по отношение на комфорта на вътрешното пространство. Независимо от силно снижаващата се назад линия на покрива, на втория ред седалки могат да пътуват спокойно и удобно и възрастни пътници.