Успява ли Sportback 35 TDI да предаде технологичния напредък и динамиката и на пътя?
Новият дизайн с контрастна комбинация от мускулести обеми и ъгловати детайли създава впечатлението, че Sportback е значително по-голям от предшественика си, макар че на хартия разликите са по-скоро малки. Каросерията е запазила същата височина, но е малко по-дълга и малко по-широка, като допълнителните сантиметри отиват на сметката на дизайна с по-внушителни форми в областта на калниците и броните. Всъщност с дължината си от 4,34 метра A3 Sportback се намества точно между преките си конкуренти от Мюнхен и Щутгарт, но предлага осезаемо повече простор и на двата реда седалки – технологичен фокус, осъществен с предимствата на последната версия на платформата MQB. Багажният обем от 380 литра под задния капак с нов за А3 механизъм за автоматично отваряне се придържа към обичайните за сегмента стойности и нараства до 1200 литра при сгънати задни седалки.
Малка революция
Степента на промяна във вътрешното пространство и арматурното табло определено надхвърля границите на определението „голяма еволюция” и демонстрира революционни промени както в стилистиката, така и по отношение на концепцията за управление на функциите. Изцяло цифровизираното арматурно табло е свежо, цветно и модерно с възприетите от детайлите във външността изчистени геометрични повърхности и обеми, MMI контролерът е изпратен в историята, а почти всичко в новия Sportback може да се командва с върха на десния показалец. За останалото има малко на брой, но прецизно обмислени и изпълнени физически бутони и регулатори, както и възможност за гласово управление с естествени фрази. Контролът и управлението на основната част от функциите са съсредоточени в познатата и от други нови модели на Audi комбинация от големия дисплей на цифровия блок контролни прибори зад волана и централно разположения на арматурното табло екран, който има грижата за мултимедията и функциите на инфоразвлекателната система. Тази конфигурация се вписва отлично в новия дизайн на интериора, изглежда прегледно и не създава проблеми с ориентацията и начина на работа за всеки, който притежава смартфон. Подобно на последните, цифровата среда в интериора на новия модел дава възможност за запаметяване на огромен брой индивидуални настройки - до шест различни профила за позицията на седалката, настройките на климатичната инсталация, предпочитанията за мултимедията и навигацията, списък с адреси, телефонна книга и дори режими на шофиране. Наред с този дигитален рог на изобилието, A3 Sportback радва и с други, чисто аналогови предимства, свързани с изключително приятната, значително по-ниска отколкото в предишните поколения позиция на седалката на водача, която подчертава динамичния характер на модела и действително ще допадне на почитателите на активния стил на шофиране – също както удобния спортен волан и перфектните анатомични седалки S Line в тестовия автомобил.
Комфортно поведение
Ходовата част създава забележително и донякъде изненадващо в този клас усещане за мекота, плавност и комфорт, но в същото време успява да елиминира ефективно колебанията на каросерията и да гарантира подобаващо високи нива на сцепление и стабилност на пътя. Подобно е и положението с волана, който е относително лек, но осигурява достатъчно добра обратна връзка и информация за контакта с настилката. Както и досега, водачът може да адаптира реакциите и поведението на A3 Sportback спрямо настроението си чрез режимите Comfort, Dynamic, Efficiency, Auto и Individual на системата Drive Select и разбира се, Audi са се погрижили да оборудват новия си компактен модел с целия арсенал от модерни асистиращи системи, благодарение на които Audi A3 все още не е автономен автомобил, но е доста близо до това определение.
Въпреки оборудването S Line, характерът на версията 35 TDI като цяло може да се окачестви по-скоро като динамичен, отколкото като спортно амбициозен и това се дължи най-вече на най-новото еволюционно стъпало на двулитровия дизелов двигател и неговото сътрудничество със седемстепенния S tronic с два съединителя. Сухите числа 150 к.с. и 360 Нм трудно могат да отразят безупречно хармоничната, винаги добре подплатена с въртящ момент и икономична работа на силовия тракт. Едновременно с това тези параметри са напълно достатъчни за 8,4 секунди от 0 до 100 км/ч и максимална скорост от 224 км/ч – доста впечатляващо на фона на средния разход, който според изискванията на NEDC възлиза на 3,9 литра на 100 километра, а в реалния свят може спокойно да се превърне в число с 5 преди десетичната запетая.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Запазвайки традиционните силни страни на компактното Audi, новият A3 е добавил неочаквано експресивен дизайн, с който определено превъзхожда преките си конкуренти от Мюнхен и Щутгарт. Високотехнологичното задвижване и отличният интериор на 35 TDI също са сериозна стъпка напред, която хармонира отлично с динамиката във външността на модела.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Мирослав Николов