На изложението в Лос Анджелис Audi демонстрира бъдещия си дизайнерски език със студията Audi prologue. С помощта на стилистите ви предлагаме подробен преглед на това на къде поема марката под ръководството на новия шеф на дизайна Марк Лихте
“Когато пристигна в Audi, Марк Лихте представи идеята си за една дизайнерска офанзива,” отбелязва проф. д-р Улрих Хакенберг, член на борда на директорите, който доведе дизайнера в Инголщадт през 2014 година. “Неговата ясна философия и дълбокото разбиране на същността на ДНК на Audi му позволиха да разработи дизайнерска стратегия, която открива напълно нови перспективи за нас. Тя е прогресивна и изключително емоционална и изразява технологичната компетентност и високото нива на качество по перфектен начин. Audi prologue е нейният първопроходец – той е знаков автомобил за Audi.”
Самият Марк Лихте описва характера на концептуалния автомобил по този начин: “Audi се олицетворява със спортен дух, леки конструкции и двойно предаване quattro. В Audi prologue, ние изразяваме това в нова форма – като най-спортният автомобил в луксозния сегмент. Нашият екип пое нови насоки по отношение както на интериорния, така и на външния дизайн.”
Дизайнът на Audi prologue изразява прогресивните технологии с още по-динамично излъчване. Купето с две врати има обточени елегантни форми, очертани в спортен и стегнат дизайн. Неговите повърхнини и линии са ярко изразени и представят множество нови идеи. В изчистения интериор без утежняващи елементи, архитектурата се съчетава с дисплея и операционната концепция за да създаде нов тип елемент. Цялата предна част на инструменталния панел представлява голям сензорен дисплей, като част от потребителският интерфейс работи с голям OLED дисплей изработен от нови тип органични LED елементи.
Технологиите на концептуалния модел комбинират сила, комфорт и ефективност. Двигателят 4.0 TFSI има мощност от 445 кВт (605 к.с.) и въртящ момент от 750 Нм; той ускорява Audi prologue от нула до 100 км/ч за 3.7 секунди. Динамичната система за завиване на четирите колела при което задните колела се завъртат на ъгъл от до пет градуса прави голямото купе изключително отзивчиво и същевременно с това стабилно при шофиране.
Хармонични пропорции: екстериор
Audi prologue е по-къс и по-„плосък“ от серийния A8 с дължината си от 5.10 метра, междуосие от 2.94 метра, широчина от 1.95 метра и височина от 1.39 метра. Преобладаващ елемент в ниската предна част е цялостната решетка Singleframe изразяваща силно марката с четирите ринга. Големият отвор е допълнително разширен и е разположен по-ниско от този на актуалните серийно модели. Неговият силен хоризонтален ефект изразява силна динамика. Напречните лайсни са с прецизно структуриран диамантена визия, а краищата им за разделени.
Предните светлини – оформени като широки плоски клинове – са разположени с върхове насочени над решетката Singleframe. Те включват лазерна матрична технология с висока резолюция: едно иновативно решение от Audi което отваря нов подход към дизайна на предните светлини и позволява напълно нови функционалности. „Зениците“ им са формирани от прожекторни лещи с лазерен източник на светлина – те генерират матрица, която осветява цялата улица с висока резолюция. Разположени под този елемент са пет полимерни лещи до които достига светлина от пакет оптични влакна, монтирани върху лека конструкция и допълнително разширяващи снопа на дългите светлини. Новата лазерна технология дава възможност на дизайнерите да създават изключително леки, компактни и елегантни форми наподобяващи око.
Материализация на ДНК-то на Audi quattro
Също нови са скулптурните форми на въздуховодите под светлините – ярко изразените отвори имат диамантена форма на вложките си. Динамично контурираното острие, което е ясно отделено от бронята навява асоциации с моторните спортове. Монтирани към нея са два допълнителни спойлера в лакирано черно, които осигуряват дори по-мощна и широка стойка на автомобила на пътя.
В страничния профил, обточеният силует изразява характера на движението напред на Audi prologue. Балансираните пропорции подчертават по еднакъв начин предните и задните колела – в ярък синхрон с философията quattro на Audi. Динамичните 22 цолови колела са разположени в отвори с широко скулптурирани навън арки. Те са оборудвани с гуми с размер 285/30. Всяка една от преплитащите се Y-образни спици проектира филигранен, триизмерен и динамичен образ.
Ръбовете над арките на колелата са намигване на оригиналния модел quattro
Характерен елемент в Audi са скулптурираните рамена над колелата, както отпред, така и отзад. Както издутините при оригиналното Audi quattro от 80-те години, те визуализират задвижването quattro – но за разлика от преди не са просто добавени, а интегрирани хармонично в елегантните линии на силуета. При поглед отстрани раменете формират две прецизни арки над колелата, които се впиват в повърхността в по-ниската част между колелата.
Арките, вратите и задните странични повърхности оформят мускулести повърхнини. Долната част на вратите има вдлъбната форма, която се издига по посока назад – стилистичен мотив, който прави визуална връзка с въздуховодите. Страничните прагове са вдлъбнати навътре, а лакираните черни престилки формират продължение на предния спойлер. Всички линии и повърхнини на концептуалния модел Audi prologue са логично свързани, нещо типично за Audi.
Алуминиеви компоненти с качество на ръчно изработени детайли
Огледалата на вратите са малки алуминиеви скулптури: корпусите им са с форма на мида и създават плавен преход към рамката на прозореца. Вратите нямат ръкохватки и се отварят по електромеханичен път когато се докоснат повърхностите на осветени сензори.
Значителна част от здравата каросерията на Audi prologue е изработена от различни материали като алуминий и ултрависокоякостна стомана. Прозорците са обрамчени с матирани и полирани алуминиеви ленти. В края на извивката на покрива, рамките на прозорците преминават в солидни повърхности от алуминий; тяхната ювелирна прецизност наподобяваща изработени на ръка детайли изразява високото производствено качество на Audi и позволява снижаването на прозорците независимо от задните колонки. Тази зона интегрира капака на отвора за наливане на гориво на дясната страна на концептуалния автомобил. Той разполага с електрически отварящ механизъм и може да се скрие напълно в колонката с натискане на бутон в интериора. За повече удобство при зареждане, отворът на тръбопровода за резервоара няма капачка. Боята е в сив цвят light diva gray, покритие с нов тип перлен ефект с топло и елегантно излъчване.
Задната част визуално движи целия автомобил напред
Задната част на Audi prologue скъсва с конвенцианалното. Тя е „наведена“ напред и е реминисценция на страничната и задната част на луксозна яхта; сърповидният шев между страничния панел и задната броня подчертава динамизма. Ръбът на капака на багажника, който е оформен като дискретен спойлер, поема линията на издутината на страничния панел. Стъклото между задните колони е с вдлъбната навътре повърхност – тя затваря отделението за пътниците позволявайки удобно товарене с отделен капак на багажника. Audi prologue обединява положителните качества на един седан с естетичните линии на купе.
Неконвенционалният дизайн на задните LED светлини с техните триизмерни стъкла ги обогатява с всички характерни особености на новия дизайн: контурът на новите светлини преминава през цялата дължина на автомобила. В основната им част светлината осветява рамката с релефна триизмерна форма. Фините линии на 3D стъклото изглежда сякаш кръжат в средната част на светлините. Спирачните светлини пък са разположени дълбоко в светлинното тяло. При спиране дъното на 3D графиката също се осветява с което се създава усещане че светлината се движи към наблюдателя. Тази конфигурация на различни нива и промяната от 2D към 3D осветителни функции карат наблюдателя да възприема по напълно нов динамичен начин светлините.
Под бронята е разположен дифузьор от лакиран в черно алуминий; както и елементът отпред той се простира по цялата ширина на автомобила, като отделен, значително вдаден детайл. Дифузьорът интегрира два трапецовидни отвора които влизат във визуален синхрон с релефните задни светлини и помещават накрайниците на изпускателната система.
Луксозен и иновативен: интериорът и операционната концепция
Просторният интериор на Audi prologue е като на луксозен салон. Той е базиран на дизайна на Gran Turismo, и позволява спортно и комфортно пътуване. Интерфейсът визуално се адаптира към специфичния стил на шофиране, а интериорът дава началото на нова ера в дизайна на Audi, при което архитектурата се слива с операционната концепция, формирайки обща структура. Повърхнините за дисплеите и контролните органи са иновативно интегрирани в арматурното табло и конзолата на централния тунел, а инфоразвлекателната система въвежда водача и пътника до него в диалог един с друг.
При влизане в автомобила, купето с четири места посреща своите пътници с учтива гостоприемност. Така наречения “butler”, или нещо като главен иконом – иновативна интелигентна софтуерна програма – ги идентифицира на базата на техните смартфони и настройва седалките и климатичната система съгласно техните желания. Освен това системата прави предложения за музикален избор и планиране на пътуването, които са ориентирани в зависимост от предпочитанията на собственика. Системата Easy Slot, авангардна разработка на базата на Audi phone box, е разположена под капака на централната конзола. Специален механизъм свързва смартфоните на пътниците с инфоразвлекателната система и ги зарежда.
Щедро оразмерено интериорно пространство
Изпънатите линии и олекотените геометрични форми осигуряват на интериора светла и изчистена атмосфера. Арматурното табло има излъчване за лекота и елегантност със своята стриктно хоризонтална архитектура, която не се прекъсва никъде и подчертава голямата интериорна ширина. То се снижава към интериора на две нива. Горното ниво е позиционирано като покрив на елемента Audi virtual cockpit future – авангардна разработка на основата на виртуалния копкип Audi virtual cockpit – и над линията на вентилационните отвори. То е част от загръщащия елемент – голяма арка която обкръжава водача и пътника до него.
Втори ярко изразен елемент свързва предната и задната секция на интериора и е достатъчно видим още отвън. Централната конзола преминаваща през интериора също изглежда сякаш се носи над него, така както и предните седалки чийто релси са монтирани на тунела и страничните прагове. Опорите за глава на задните черупкови седалки се снижават когато не се използват и автоматично се издигат когато пътникът навлезе в задната зона с помощта електрическата функция за лесен достъп easy entry.
При активиране на аудио системата, в задната полица се издига нов тип звуков „спойлер“; той допринася за висококачествения звук в автомобила, който е типичен за автомобилите на Audi.
Цялата предна част на арматурното табло се превръща в дисплей
В елегантна архитектура е интегриран напълно нов тип дисплей. По цялата си дължина, предната част на арматурното табло е изградено така че бъде повърхност на дисплея с интегрирани три отделни сензорни дисплея. Насоченият към водача дисплей, от лявата страна на волана, се използва за контролиране на функциите на светлините и системите за асистенция. Насочената към водача оперативна система от дясната страна включва контрола на мултимедията. Пътникът вдясно е поставен пред широк дисплей, интегриран върху цялата повърхност на арматурното табло и се използва за индивидуално и удобно управление на инфоразвлекателните функции.
Новият тип дисплей пред пътника осигурява за първи път възможност за цифрова взаимовръзка с водача. Необходимо е само едно странично движение с ръка на пътника за да може всички предварително конфигурирани пътища да се прехвърлят към дисплея на водача и да се въведат във виртуалния кокпит Audi virtual cockpit future.
На конзолата на централния тунел е разположен четвърти гъвкав сензорен дисплей, който е ергономично адаптиран към водача; той служи за контрол на климатичната система, въвеждане чрез писане на ръка и други настройки на автомобила. Този дисплей се изгражда основно от един изключително тънък, сгъваем OLED филм (OLED: органични светодиоди) и изобразява изключително прецизни висококачествени изображения с висока рязкост на границите и богатства на контраста. Когато не се използва, OLED дисплея се интегрира лесно и удобно в централната конзола и е почти невидим. При стартиране на автомобила, гъвкавият дисплей се отваря. Фактът че дисплеят може да се сгъва осигурява постоянна дистанция до ръката на водача с което се подобрява ергономията. При работа с него, китката почива спокойно на ниско разположеният селектор на режимите на осемстепенната автоматична трансмисия tiptronic.
Стилистите са променили дизайна на превключващия селектор shift-by-wire. Сега той е прецизно интегриран в централната конзола. Вдлъбнатите за чаши и слотовете за смартфони са инсталирани под капаци на централната конзола, от лявата и дясната страна на носещия и елемент.
Виртуалният кокпит Audi virtual cockpit future показва изображения на три нива
Виртуалният кокпит Audi virtual cockpit future предлага една демонстрация на бъдещето на дигиталния кокпит: дисплеи с висока резолюция и три огледала генерират виртуална сцена на три нива – една завладяваща панорама с визуална дълбочина. При поглед към навигацията, първото ниво представя информация, която е удобна при шофиране; нива две и три генерират дълбочинен ефект в кокпита. Структурирането на информацията на различни нива я прави по-добре организирана и по-удобна за възприемане от водача. Съдържанието и цветовете на Audi virtual cockpit future се променят с промяната на стила на шофиране – при спортни маниери дисплеят превключва в режим Sport със специално изобразяване на съответната информация като обороти на двигателя, температури на различните работни устройства и налягане на турбокомпресорите.
В Audi prologue, всеки детайл ясно демонстрира ексклузивния характер. Фино обработени перфорирани панели покриват вентилационните отвори. Ако водачът настрои вентилатора на най-висока степен, панелът се насочва надолу.
LED елементи следват най-обособените линии в интериора, като се започне от вратите. Голяма алуминиева скоба оформя спиците на волана; тя хармонира с лайсните на дисплея и дръжките на вратите. Всички алуминиеви акценти показват перфектност в изработката: повърхностите им са матирани, а ръбовете са полирани с прецизно полагане на слоеве лак.
Естествените материали изразяват нов вид лукс
За дизайнерите на Audi от отдела за цветове и оборудване Color & Trim, новият вид лукс са естествените материали - всички те в концептуалния модел изразяват своята автентичност. Повърхностите на седалките, арматурното табло, конзолата на централния тунел и опорите за ръце са покрити в нов вид кожа с лек цвят “passion”, който подчертава естествените и характеристики.
Меката кожа набук, също в леки цветове, покрива задните части на седалките и страничните облицовки в зоната на задните седалки. Друг силен акцент се осигурява от сиво-кафявата материя покриваща долната секция на арматурното табло. Загръщащите елементи са тапицирани в тъмна кожа “passion”; тук, както и в много други зони, алуминиевите ленти в обзавеждането контрастират с зърнестите сребристо сиви дървени фурнири от бряст.
Спортен, но и удобен: технологиите
Технологичните решения в Audi prologue са авангардни точно толкова колкото завладяващ е интериорът. Двигателят 4.0 TFSI, който заема подобаващото му се място отпред е истински инженерен шедьовър, предлагащ мощност от 445 кВт (605 к.с.) и въртящ момент от 700 Нм; в режим овърбууст, който водачът може да използва по желание в рамките на 15 секунди, той се увеличава до 750 Нм. Битурбо моторът V8 с ярко изразен глас ускорява купето с две врати, и тегло без багаж 1,980 килограма, от нула до 100 км/ч за 3.7 секунди.
Комбинираният разход на гориво е едва 8.6 литра на 100 километра и съответства на емисии на CO2 от 199 грама на километър. Важен принос за високата ефективност има новата 48-волтова подсистема – това е технология която скоро ще бъде въведена в серийните модели на Audi. 48-волтовата система се захранва от мощен ремъчен стартер-генератор, който на практика превръща задвижването в мек хибрид и има капацитет за регенериране на енергия от 12 кВт по време на спиране. Осемстепенната трансмисия tiptronic насочва мощността на двигателя към двойното предаване quattro, работещо съвместно torque vectoring системата на задния мост.
Ново петраменно окачване на колелата
В ходовата част адаптивното въздушно окачване adaptive air suspension sport – въздушно окачване с контролирани характеристики – позволява голям диапазон на настройка между плавно и комфортно пътуване и много стегнато поведение; то променя и просвета на автомобила на няколко нива. Предното и задното окачване имат лека конструкция с по пет рамена на колело. Големите спирачни дискове от усилени с въглеродни влакна полимери осигуряват необходимата спирачна сила. На 20-цоловите предни спирачки, те разполагат с шестбутални фиксирани апарати.
Сред технологичните акценти на Audi prologue е и системата за динамично завиване на всички колела – тя подобрява динамиката на поведение и комфорта на пътя чрез интелигентна комбинация от динамично завиване на всички колела. Така водачът може да се наслаждава на автомобил с изключително високо ниво на пътно поведение. При ниска скорост на движение системата осигурява комфорт с по-добра управляемост и маневреност. При висока скорост се подобрява отзивчивостта на автомобила с което се постига по-добра стабилност.
Като цяло системата за динамично завиване на всички колела – с извиване на задните на ъгъл до пет градуса – прави лесно маневрирането при паркиране и предлага изключителни възможности за динамично шофиране по пътища със завои и впечатляващо комфортно управление по магистрала.