Сравнение на три особено модни градски кросоувъра
Малките модели с повдигнати каросерии печелят сърцата на все повече клиенти с качества като висока позиция на седене, добра функционалност и най-вече – с привлекателен дизайн. Време е да проверим как ще се представят новите VW T-Cross и DS 3 Sportback срещу един от утвърдените играчи на пазара в лицето на Audi Q2.
Подземният гараж на нашите германски колеги в Щутгарт е интересно място – там непрекъснато попадат всевъзможни малки и големи модели автомобили, от Micra до McLaren – въобще почти всичко, което би могло да произведе автомобилната индустрия. При такъв сериозен поток на нови модели автомобили няма как на човек да не му направи впечатление, че машините от категориите SUV и Crossover се срещат все по-често и по-често. Ето че през тази пролет сегментът на градските всъдеходи се обогати почти едновременно с два напълно нови модела: DS 3 Crossback и VW T-Cross, което само по себе си вече е добра причина те да се изправят в първо съревнование с утвърдената конкуренция в лицето на Audi Q2, смятан за еталон в своята категория по множество ключови параметри.
Още при цените на трите автомобила отчитаме сериозни разлики – докато VW започва от около 33 000 лева, а тестовият автомобил струва малко повече от 40 000 лева, то при Audi и DS ценовата политика ги причислява към най-скъпите представители на сегмента. Crossback се базира на платформата CMP (Common Modular Platform) на концерна PSA, на която стъпват също и Citroën C3 Aircross и Opel Crossland X, като подобно на останалите представители на подразделението за елитни модели DS, той за момента не се продава официално на българския пазар. T-Cross и
Q2 от своя страна са близки технологични родственици, създадени на основата на модулната платформа за модели с напречен двигател на концерна VW, и по-точно на нейния опростен и леко смален вариант MQB-A0, на който са базирани Polo и A1.
Между T-Cross и Q2 бързо могат да бъдат открити някои съществени разлики – като например по-дългото с пет сантиметра междуосно разстояние при Audi или по отношение на позицията на седене. В Q2 като цяло водачът седи малко по-ниско, докато във VW ви очаква класическо за SUV високо седене и съответно отличен обзор във всички посоки. С което предимствата на T-Cross тепърва започват, защото моделът може да се похвали и с радващо богати възможности за реглаж на седалката и подлакътника. Както VW, така и Audi впечатляват неимоверно и с отличния комфорт на возене, осигуряван от предлаганите като опция амортисьори с регулируеми настройки.
VW предлага най-добри практически качества
Със своята регулируема в хоризонтална посока задна седалка и сгъваема облегалка на мястото до водача T-Cross е забележителен пример за това колко функционален, практичен и просторен може да бъде един сравнително малък на външни размери градски автомобил. След прецизните ни измервания впечатленията се затвърждават – моделът от Волфсбург се отличава с най-голям вътрешен обем, най-много място за краката и главите на пасажерите на втория ред и най-голям багажник в този тест (455 до 1281 литра). И в допълнение към това, при приблизително изравнени нива на оборудване, той е с близо 15 000 лева по-достъпен от Audi и с около 5000 евро по-евтин от DS 3 Crossback (последното сравнение се отнася за цените на германския пазар).
Вярно е, че по отношение на качеството на използваните в интериора материали Q2 e с едни гърди пред своите двама конкуренти, но това е напълно очаквано с оглед на цената. Вътрешността на T-Cross изглежда солидно и педантично направена, макар и без разглезващо скъпи заигравки. Тук качеството е по-важно от лъскавите детайли и това приляга на философията на марката, а детайли като уредите за управление на климатичната инсталация и облечения в кожа лост на ръчната спирачка придават изискана нотка на атмосферата.
Типично за своите малки и компактни модели, при T-Roc марката VW залага на инфо-развлекателна система с управление посредством тъчскрийн. За по-голямо удобство при работа със системата по време на шофиране са предвидени два класически кръгли бутона, както и ясно дефинирани сензорни полета. Голяма част от функциите могат да се управляват и с помощта на бутони от волана.
При Q2 логиката на управление е коренно различна – тук екранът не е чувствителен на допир, а инфо-развлекателната система се командва от въртящ и натискаш се регулатор. Въпрос на вкус – и двата типа решения имат своите предимства и недостатъци. При логиката на управление на темпомата обаче VW има категорично предимство пред Audi, защото при него за целта са предвидени прегледни бутони на волана вместо скрито зад кормилото лостче.
Традиционно, DS3 Crossback блести повече с интересен и нестандартен дизайн, отколкото с безупречна ергономия.
Благодорен и различен
Силата на DS 3 Crossback е да прави или поне да представя всичко по различен начин. Първото нещо, което излиза на преден план прш него, е изисканото интериорно обзавеждане. Вярно е, че тук-там окото бива недотам приятно изненадано от най-обикновена пластмаса, но затова пък голяма част от таблото и панелите на вратите са покрити с мека естествена кожа. Седалките също се открояват с мека кожена тапицерия с доста нестандартни на вид шевове. Креслото на водача освен с електрически реглаж разполага даже и с функция за масаж в областта на лумбалната област.
DS демонстрира своя специален характер и на други места. Например дръжките на вратите се показват с помощта на електрически механизъм, а буквата D от логото на DS е пресъздадена по оригинален начин на различни изненадващи места, като например осветлението на тавана, основната редица от превключватели на средната конзола и в областта на вентилационните отвори, разположени под екрана на навигационната система. Екстравагантната стилистика налага известни компромиси с удобството – например видимостта настрани и назад е силно ограничена. Вярно е, че при изпробваната версия La-Première асистентът за следене на мъртвия ъгъл беше сериен, но това не означава, че човек не трябва да има физическа видимост към най-важното от случващото се около него. Наличието на маркирана асферична част на огледалото от страната на пасажера би било полезно – особено при Crossback, но и трите производителя на предлагат такова решение за участващите в теста модела.
При ергономичната концепция във френския модел недостатъците идват не толкова от дизайна, колкото от общата философия на концерна PSA в това направление, което с прости думи означава, че всичко, ама абсолютно всичко се управлява от сензорния екран. Фактът, че дори климатичната инсталация се налага да бъде командвана от тъчскрийна, е доста неудобен във всекидневието и най-вече когато се наложи да правите нещо в тази насока по време на движение. Като цяло VW и Audi значително по-малко отвличат вниманието при нужда от справяне с подобни чести дейности.
Балансирани двигатели
Различиято по отношение на двигателите са по-скоро пренебрежими: и в трите случая те са трицилиндрови, с максимален въртящ момент около 200 нютонметра и мощност 115 к.с. при Audi и Volkswagen, а Crossback може да се похвали с предимство от 0,2 литра работен обем, както и 30 Нм и 15 к.с. повече. Задвижването е само на предните колела. Факт е, че в средните обороти агрегатът на PSA е с една идея по-енергичен, но при измерванията не се забелязват някакви особено съществени разлики между трите модела. Като цяло и трите кросоувъра са съвсем прилично моторизирани. Лека слабост се отчита единствено при най-ниските обороти, иначе темпераментът и при тримата претенденти за победата е напълно задоволителен. И трите автомобила тежат около 1,3 тона, така че разход от около седем литра на сто километра всъщност изглежда доста добро постижение за малки бензинови двигатели, на които им се налага да се справя с подобно тегло. Между другото, радващо е да се отбележи, че типичният трицилиндров тембър не се се чува осезаемо в нито един от изпробваните модели. DS 3 разполага с осемстепенен автоматик с хидравличен преобразувател на въртящия момент, докато VW и Audi разчитат на отлично познатата седемстепенна трансимися с два съединителя DSG.
Подобаваща динамика на пътя
Crossback притежава подчертано комфортно настроена ходова част, която почти се изравнява по возия с T-Cross. Почти, защото при преминаване през по-груби неравности DS има склонност към неособено приятни повтарящи се вертикални движения, докато VW се държи значително по-спокойно и балансирано. Ако решите да подкарате французина по-спортно, бързо ще установите, че ходовата му част определено не е проектирана за подобни цели, а
ESP се намесва ранно и доста грубо. Базираните на платформата MQB модeли се шофират значително по-прецизно, предлагат по-добра динамика и повече удоволствие от шофирането, въпреки че и при тях ESP е с по-скоро консервативни настройки. Кормилната уредба на VW е най-хармоничната в теста, но и DS успя да ни изненада с доста прецизна обратна връзка от волана при достигане на граничния режим.
В този клас обаче акцентът традиционно се поставя върху практичността, а в именно тази дисциплина е парадна за T-Cross. Q2 също е доста просторен отвътре, но далеч не е толкова функционален. Crossback от своя страна е повече екстравагантен, отколкото удобен. В много отношения той успява да се доближи до двата представителя на концерна VW, но осезаемо изостава при изключително важни за обективната оценка дисциплини като вътрешен простор, обем на багажника и гъвкавост на интериора. Например при него мястото за краката на пътуващите отзад е с цели шест сантиметра по-скромно спрямо лидера в това отношение – VW.
В крайното класиране T-Cross заслужено застава начело – защото е най-функционален, предлага се на разумна цена и е изключително балансиран в представянето си.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. VW
T-Cross печели този оспорван сравнителен тест, тъй като е най-функционалният, най-просторният и най-универсалният от трите автомобила. По отношение на ценовата политика той също остава най-умерен.
2. Audi
Факт е, че моделът предлага още по-удобна позиция на седене и още по-качествени материали спрямо VW – но е и значително по-скъп. Като практичност и съотношение цена-качества Q2 не може да догони T-Cross.
3. Citroen
Тук функционалността остава на заден план спрямо дизайна – автомобилът сам по себе си е чаровен, но това не му помага в събирането на точки. Един комфортен и интересен, но и скъп автомобил.
Текст: Щефан Хелманцик
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт