Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Audi RS Q8: Черешката на тортата

09.09.2020 16:11

Тест на най-мощния SUV на марката с четирите пръстена на емблемата

Бележка: Този текст не съдържа съставки, имащи нещо общо с приноса в климатичните промени. Той не съдържа и критики за разходването на природните ресурси и следователно може да бъде считан за насочен към читатели, които сутрин се вълнуват най-вече от аромата на бензина с октаново число 100.

След това уточнение можем да започнем с обекта на нашия разказ – той се нарича Audi RS Q8, на практика е най-мощният Q-модел и е дело на Audi Sport. Четирилитровият му V8 двигател с два турбокомпресора има основната задача да смесва големи количества високооктанов бензин с кислород. Последователността на запалване 1-3-7-2-6-5-4-8 е неконвенционална за този тип агрегати, а звученето е много различно от това на SQ8 – както заради дизеловия принцип на работа на последния, така и заради различната изпускателна система, осигуряваща мощен и обемен звук на автомобила. От бензиновия блок на машината, използвана и за задвижването на различни модели на Bentley или за Lamborghini Urus и събрата RS6, струи благотворен масаж на тъпанчетата.

Освен всичко друго когато се кооперира с 48-волтовата микрохибридна система, той може да спестява и гориво. Свързаният чрез ремък с коляновия вал стартер-генератор има способността да рекуперира електричество с мощност до 12 кВт и да го съхранява в литиево-йонна батерия. Системата няма принос директно към ускорението на автомобила, но осигурява редовното задействане на старт-стоп системата и захранването на бордовите енергийни консуматори. С това разходът на гориво се намалява с около 0,8 л/100 км. Не трябва да се пренебрегва и приносът на системата за изключване на четири от осемте цилиндъра при частично натоварване на автомобила.

3,8 до 100. Въпроси? Няма.

Естествено, при натискане да педала за газта докрай се активират всичките осем цилиндъра. Първоначално с цялата си сила се появява въртящият момент, по-късно ви връхлита и мощността от 600 к.с. и всичко това е акомпанирано от жълто-оранжево-червени светлини на дигиталния кокпит. Независимо от ситуацията превключването на предавките на осемстепенния автоматик става мигновено.

Всичко това е много “cool”. Още по-куул обаче е усещането за динамика, когато 2,4-тонният автомобил достигне скорост от 100 км/ч за 3,8 секунди, а стрелката премине делението 200 след още десет. Поне така обещават от Audi Sport и ние определено им вярваме.

Как обаче е възможно всичко това с един автомобил, тежащ два тона и половина? Нима можете да обуете ски обувки и да отидете да се състезавате на дисциплина като 100 метра, при това с желание да спечелите? Само за протокола ще споделим: 7:42 на Северното трасе на Нюрбургринг. Включително пиш пауза на пилота Франк Щиплер, който искаше да си маркира терена за конкуренцията. Шега, разбира се – но времето наистина е такова. При това „Щипи“ се оплакваше от променливите условия на трасето, като остатъците от влага тук и там, и ни уверяваше, че при идеални условия би постигнал по-бързо време.

За да може подобно чудовище да постигне такъв резултат, е използвано всичко на което автомобилостроенето е способно в момента. Петзвенно окачване на всяко колело – и отпред, и отзад, – въздушни елементи с адаптивни амортисьори, завиване на всички колела и задвижване на всички колела с помощта на механичен междуосев диференциал. Да не забравяме активния torque vectoring диференциал на задния мост.

Последното ни довежда до друга „съвместна“ технология под формата на активно стабилизиране на накланянето на каросерията с помощта на активни стабилизиращи щанги, задействани с помощта електромотори. Регулирането им варира от комфортно при движение направо, когато те се отцепват, до плътното им стягане при бързо шофиране в завои. Теоретично RS Q8 може да преодолява завоите почти без накланяне на каросерията, но на последната умишлено е оставена известна степен на свобода в името на обратната връзка, с която водачът да оцени ситуацията. В допълнение управлението променя характеристиките, балансирайки между недозавиване и презавиване, което не е лоша идея, когато се движите по пътища с много завои.

Тук някои неособено ласкателни оценки за част от кормилните уредби на Audi се обезсилват. В зависимост от избрания режим на движение системата на RS Q8 работи от меко до приятно твърдо, без изкуствена стегнатост с прекалени реакции на сервоуправлението. Всичко това е толкова автентично, че само след няколко километра се чувствате в някакво органично единство с облечения в алкантара волан. И тогава идва стремежът към атака. Ако искате да изхарчите още някое и друго евро, можете да поръчате пакета Dynamic Plus. Освен освободените юзди, позволяващи достигане на скорост от 305 км/ч, Audi включва в него гореспоменатото стабилизиране на каросерията, спортния диференциал и керамични спирачки с увеличен от 420 на 440 мм размер на предните дискове. Те изискват известно време за загряване, но след това всичко се нормализира – и под „нормализира“ имам предвид, че става безапелационно.

Могъщо ускоряване, изписване като по конец на завоите, безпощадно сцепление. Не без помощта на огромните гуми и колела с диаметър 23 цола (опционално), за да поберат гигантските спирачни дискове. Съпротивление на търкаляне, жироскопични сили? Някак не се усещат. Гумите се впиват като нокти в асфалта, за да поиграят със законите на физиката и да разширят кръга на силите (понятие, описващо взаимодействието на силите и сцеплението, на които е подложена автомобилната гума), на който и без това не му е комфортно от високото тегло и също така високия център на тежестта.

Закони на физиката? Разширени.

Законите на физиката са за другите – RS Q8 заглушава смисъла им в грохота на оборудваната с управляващи клапи ауспухова система, докато притиска пътниците си в удобните спортни RS седалки. Облегалка, странични опори, колан – всичко трябва да е притегнато около тялото. Чувствителните стомаси негодуват под действието на динамичните сили. Страхотен обзор, феноменално задвижване, вдъхновяващо интериорно качество се съчетават в една впечатляваща, деликатно уширена каросерия на SUV купе, което в завоите сякаш изхвърля няколкостотин килограма от внушителното си тегло. Последното субективно усещане впрочем се дължи и на споменатата система за завиване на четирите колела, която при високи скорости стабилизира автомобила, а при ниски симулира скъсяване на междуосието с промяна на радиуса на завиване. Извивките на пътя при спускането около вулкана Тайде с грапав асфалт ви очакват с невероятната си хореография. Завой след завой, спиране, газ, насочване към поредния завой, изпробване на различен радиус.
 
В допълнение към стандартните режими Audi осигурява и два конфигурируеми RS режима, които се избират от волана и предлагат възможност за изключване на системата ESC. Когато тя е деактивирана обаче, въпреки уникалните възможности на върховия SUV е добре много да внимавате, да не спирате прекалено късно и да не завивате прекалено остро – иначе теглото започва да взима превес над желанията ви.

Разбира се, RS Q8 предлага и възможност за комфортно придвижване в спокойствието на по-ниските оборотни режими и неоценимата помощ на матричните LED светлини, които се добавят към над 30 системи за асистенция и мрежовата свързаност на инфо-развлекателната система. А ако искате да прекарвате повече време с любимата си каравана, трябва да имате предвид, че RS Q8 може да тегли без проблеми прикачен товар с тегло до 3,5 тона, тъй че можете да транспортирате и любимите си коне за езда. Макар че способностите на това технологично чудо и по отношение на проходимостта извън пътя не са за подценяване – окачването позволява 90 милиметра вариации в просвета, надвесите са относително къси, а системата за двойно предаване е със сериозни възможности, – Audi го квалифицира като “mild” офроудър. Честно казано, и ние не изпитваме желание да ги изпробваме – при движението по лъкатушните шосета на остров Тенерифе автомобилът определено се чувства доста повече в свои води. И въпреки конфигурацията, много по-силно го влече към пистата, отколкото към офроуда. Какви времена настанаха!

ОЦЕНКА

Тук получаваш точно това, което си поръчал. Не всеки го прави, но Audi го може. RS Q8 е ускорител на егото, инженерна вакханалия, фетиш на качеството, удобен и практичен, майстор на завоите, аутобан бърнър. Карайте, наслаждавайте му се и се радвайте на живота!

Текст:
Йорн Томас
Снимки: Audi

Коментари
comments powered by Disqus