Може ли BMW iX да измине почти 1000 километра с новия тип батерия?
Заедно с американската компания ONE концернът BMW работи върху прототип с нова химия на батерията. С нея Tesla Model S вече достигна невиждани дължини на пробега. А и батерията на стартъп фирмата обещава допълнителни предимства.
Един от най-големите проблеми с електрическите автомобили според много скептици е по-малкият пробег в сравнение с двигателите с вътрешно горене. Но използването на редки суровини в техните батерии, както и на суровини, добивани при съмнителни условия на работа, също предизвиква много критики. Тези проблеми обаче скоро могат да останат в миналото, ако вярваме на обещанията на компанията Our Next Energy (ONE). Базираният в Мичиган стартъп е конструирал нова батерия, наречена Gemini 001, която работи с два типа химия на клетките (Dual-Chemistry).
Според собствените си твърдения ONE още днес може да използва 20 процента по-малко литий в сравнение със стандартните батерии за електрически автомобили. Суровината графит се влага в по-малки с цели 60 процента количества, а консумацията на никел и кобалт също е сведена до минимум. ONE възнамерява в бъдеще да се откаже напълно от тези суровини. Батериите на стартиращата компания се очаква да бъдат устойчиви, но също така рентабилни и произведени с безконфликтна верига за доставки.
BMW оказва финансова и техническа подкрепа
Хората от BMW са повярвали в замисъла на компанията, основана едва през 2020 г. от инженера по акумулаторни системи и бивш мениджър в Apple Муджиб Иджаз. Концернът от Мюнхен има дял в ONE чрез инвестиционната си компания за рисков капитал BMW i Ventures, базирана в Силиконовата долина, Калифорния. Наскоро те оглавиха цикъл на финансиране, който донесе 65 милиона долара на Our Next Energy.
Автомобилният производител обаче участва и в техническото развитие на технологията с два типа химия (Dual-Chemistry). Партньорите възнамеряват до края на 2022 г. да създадат прототип на BMW iX, който да има пробег от 600 мили (966 километра). „Планираме да зареждаме два пъти повече енергия в батериите, така че електрическите автомобили да могат лесно да се справят с шофиране на дълги разстояния в реални условия“, казва Муджиб Иджаз. За сравнение: вариантът на модела iX с най-дългия пробег до момента – xDrive50, може да измине до 630 километра според цикъла WLTP. С новата батерия електрическият SUV би трябвало да стига с повече от 50 процента по-далеч, отколкото сега.
Над 1200 километра с Model S
Преди няколко месеца американският екип демонстрира, че посочените от ONE стойности не са фантазия, като за пример използва Tesla Model S. Американците инсталираха в седана 203,7-киловатчасова батерия, която не заема повече място. Tesla има стандартен акумулатор с капацитет 103,9 киловатчаса. Промяната обаче проличава на кантара. Gemini 001 тежи с 331 кг повече от батерията на актуалния Model S.
В края на декември 2021 г. прототипът беше подложен на тест в Мичиган. Без презареждане Tesla успя да измине разстояние от 752 мили при средна скорост 55 мили в час. Преобразувано, това съответства на разстояние от около 1210 километра и средна скорост от около 89 км/ч. Американците от „автомобилния град“ Детройт тестваха прототипа при ниски температури. Това води до по-къс пробег при електрическите автомобили. На тестов стенд малко след това преоборудваната Tesla дори успя да измине разстояние от 882 мили без зареждане при средна скорост от 55 мили в час. Това съответства на около 1419 километра.
Серийно производство от края на 2023 г.
В момента според Иджаз дори автомобилите с най-дълъг пробег също страдат от ограничаващи фактори. Сред тях са високите скорости, екстремните метеорологични условия, планинските терени или тегленето на ремаркета. Те могат да доведат до 35 процента загуба в сравнение с номиналния пробег. Стартъпът има намерение да започне производство в Северна Америка до края на 2023 г. Произведените там батерии трябва да позволяват пробег, подобен на този на Gemini 001.
Заключение
Недостатъчен пробег: Откакто съществуват електрически автомобили, критиците вадят този аргумент, когато става въпрос за философията на задвижването. Но пробезите от над 1000 километра за електромобилите стават все по-близки и вероятно ще бъдат пиронът в ковчега на този убийствен аргумент. Особено когато благодарение на новата химия на клетките проблемът с големите количества и съмнителното набавяне на необходимите суровини може да бъде облекчен или дори решен.
Текст: Томас Харлоф, Джоел Лишка
Снимки: Our Next Energy (ONE)