Дали този комфортен семеен ван продължава да носи чертите на марката BMW
През 60-те години, по време на стремителния възход на BMW, във фирмата работят двама души с името Паул. Конструкторът на двигатели Паул Роше, създал легендарния четирицилиндров М10 на Новата класа и многобройни състезателни мотори на марката, е известен и до днес с прякора „Нокен Пауле” поради специалното внимание, което отделя на разпределителните валове (на немски Nockenwelle). Неговият съименник Паул Ханеман, макар и не толкова известен днес, е високо в йерархията на концерна и отговаря за продажбите. Той е главният архитект на продуктовата политика на BMW и получава прякора „Нишен Пауле” не от друг, а от самия министър-председател на Бавария Франц-Йозеф Щраус. Видният политик и почитател на синьо-бялата марка е имал предвид таланта на Ханеман да открива пазарни ниши и да ги запълва с перспективни и търсени модели.
Модерни времена
В наши дни, повече от 40 години след оттеглянето на Ханеман, в BMW не са забравили заветите му и внимателно търсят и откриват ниши, за да позиционират в тях донякъде неочаквани за марката и нейния имидж деривати. Така се появиха Х6 и Х4, „петицата” и „тройката” GT, а наскоро – и вановете от Серия 2. Тъкмо последните вероятно ще бъдат преглътнати най-трудно от традиционните клиенти – не само заради трудната хармония между спортния дух на BMW и същността на един семеен ван, но и поради факта, че това са първите модели, зад чиято бъбрековидна решетка се крият напречно разположени мотори и предно предаване.
От друга страна, пред хората с големи семейства или спортно хоби, за които комби версията на „тройката” е твърде малка, а „петицата” – голяма и скъпа, сега се открива възможност да останат верни на баварската марка, вместо да преминат в лагера на В-класата или VW Touran. Още повече, че след появилата се миналата година Серия 2 Active Tourer, от BMW вече предлагат и по-големия Gran Tourer, чийто транспортен капацитет е сериозно увеличен благодарение на по-голямата с 21,4 сантиметра дължина, нарасналото с 11 сантиметра междуосие и по-високия с 53 милиметра покрив. По желание се монтират и две допълнителни седалки, които потъват в пода на багажника, а разгъването им става с натискане на бутон, разположен близо до задния капак.
Багажният обем (645–1905 л) и мястото в кабината са предостатъчни, но основният въпрос, който вълнува мнозина, и който трябва да си изясним, е дали този „голям кораб” може да се смята за автентична част от флотилията на BMW. Затова седнахме зад волана на най-мощната дизелова версия, при това екипирана с двойно предаване и автоматична трансмисия.
Впечатляващо представяне
Още след първите километри субективното усещане за динамика ни кара да забравим как изглежда BMW Gran Tourer отвън. Единствено малко по-високата позиция върху седалката напомня, че се намираме във ван, а не в някой друг представител на марката от същия клас на мощност. Със своите 150 к.с. и 330 Нм четирицилиндровият дизел от новото поколение, предвиден както за надлъжно, така и за напречно монтиране, не среща сериозни проблеми с масата на автомобила. По-малката мощност на 218d спрямо 220d xDrive се компенсира донякъде от по-ниското със 115 кг тегло, тъй че в крайна сметка динамиката е на съвсем прилично ниво, същото се отнася и за разхода на гориво.
Кормилната уредба с електромеханичен усилвател работи директно, с добра обратна връзка, а машината влиза в завой без осезаема съпротива и не се клати излишно. Ходовата част и с базовите си настройки (за динамичен контрол на амортисьорите се доплащат 998 лв.) показва добър баланс между спортно и комфортно возене. При опасност от загуба на стабилност управляващата електроника първо изчерпва възможностите на двойното предаване и чак след това се намесва чрез спирачките и намалява тягата на мотора. Така усещането за добра управляемост се запазва до доста високи скорости – друг е въпросът, че ако шофирате толкова бързо в завои и наистина возите семейството си, вероятно ще се наложи да спирате за непредвидени почивки.
Истинско BMW? Всъщност - да!
След като главният въпрос – дали Gran Tourer е истинско BMW – е получил своя утвърдителен отговор, вече можем спокойно да преминем в икономичния режим Eco Pro и да се насладим на комфорта, който, наред с отличния дизел и осемстепенния автоматик, също е неоспорим белег за елитна марка. За висока класа говорят и кожената тапицерия, апликациите от благородна дървесина и разбира се, висококачествената навигационна система Plus (4960 лв., цената включва head-up дисплей) и аудиосистемата Harman Kardon (1574 лв.).
За това, колко присърце са взели в BMW удобствата за семействата, свидетелстват многобройните точки за закрепване на детски седалки и усъвършенстваната конструкция на ролната щора над багажника. Сега касетата й не само е станала по-лека и се сваля лесно, но и влиза в специално гнездо под пода на багажното отделение, където не пречи на нищо и никого.
Що се отнася до цените, Серия 2 Gran Tourer отново се проявява като истинско BMW – за тестовия 218d с предно предаване, осемстепенен автоматик и доста солидно допълнително оборудване купувачът ще трябва да се раздели с точно 97 434 лева. Очевидно, дори и в по-скромните версии BMW Gran Tourer не е евтин автомобил. Това също се вписва много добре в традицията на BMW – защото всички ниши, заети навремето от господин Ханеман, са в елитния автомобилен клас.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Най-динамичният и най-луксозен компактен ван, който сме шофирали някога. Пред този факт отстъпват всички възражения и предразсъдъци.
Текст: Владимир Абазов, Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова, Ханс-Дитер Зойферт