Среща с новото издание на "петицата" в изпълнение комби
Със своите 730 кг полезен товар солиден автомобил като BMW Серия 5 е възможност да получите много, без да купувате SUV модел, а новият базов двулитров дизел със 190 к.с. е едно напълно приемливо предложение.
Често си задавам фундаменталния въпрос защо напоследък SUV моделите са предпочитани пред вановете и комбитата. В стила на Джордж Малъри отговорът би могъл да бъде просто „защото ги има“. И все пак…
Когато сравнявам подобни „потребителски продукти“, в главата ми винаги изникват BMW X5 и BMW Серия 5 Touring. Ако изключим фактора лоши пътища, който у нас е доста силен аргумент за покупка, кое друго би ме накарало да заменя солиден и просторен автомобил като „петицата” с X5? Да, всички знаем за по-високата позиция на седене и усещането за защитеност, както и за по-големия простор на SUV моделите. И все пак…
Тези мисли отново ме спохождат, след като съм се разположил зад волана на новата Серия 5 на BMW. Все пак при достатъчно голям вътрешен обем тя предлага доста по-чисто усещане за динамика от SUV модела с по-малкото си (с над 300 кг) тегло и по-ниския център на тежестта, както и с по-добрата аеродинамика, като същевременно на разположение също има двойно предаване. Интересен факт е обаче, че цената на двата модела е доста близка. Очевидно ще трябва да водим този разговор отново, когато се появи новият Х5.
Царството на дизела
Дотук със субективните разсъждения. Сега още малко факти. Серия 5 Touring е типичният семейно-служебен автомобил за хора и фирми,… които могат да си го позволят и държат на имиджа си. Тестовите автомобили за представянето на комби версията на новата Серия 5 с вътрешнофирмено наименование G31 са дизеловите BMW 520d Touring и 530d Touring – съвсем логично предвид факта, че за разлика от версията седан новото комби разчита за задвижването си приоритетно на такива машини – и над 80 процента от продадените екземпляри от този автомобил носят буквата “d” в означението си . Впрочем това е петото поколение на Серия 5, което разполага с комби версия; от 1991 г. досега са произведени един милион автомобила от този вариант, като всяка шеста „петица” е комби. При пазарния дебют на G31 клиентите обаче ще разполагат и с бензиновите 530i (с двулитров мотор с 252 к.с.) и 540i (трилитров с 340 к.с.)
Потегляме с автомобила, задвижван от по-малкия дизелов мотор, който, въпреки че е само с една турбина, вече разполага с доста солидните 190 к.с. и въртящ момент от 400 Нм. Напълно достатъчна машина, която по никакъв начин не се затруднява с 1700-те килограма на 520d. Тя е и единствената, която може да се поръча с шестстепенна механична трансмисия – за всички останали е предвидена осемстепенна автоматична. Почти никакъв шум не достига до интериора благодарение както на модерния агрегат, така и на доста сериозните мерки за шумоизолация, включващи специално конструирано предно стъкло и пълно „опаковане“ на двигателя – последното спомага и за съхраняване на топлината му. Ако обаче желаете онова неповторимо удоволствие, което може да ви достави работещият с копринена мекота високоефективен шестак с пиезоинжектори, налягане на впръскване от 2500 бара и всичките последствия от наличните 620 Нм, по-добре се насочете към 530d. За целта ще трябва обаче да доплатите 18 000 лв.
730 килограма полезен товар
Подобно на седана, Touring притежава блестяща комбинация от комфорт и управляемост в завоите. При предното окачване с двойка рамена на колело вертикалните сили са отделени от тези, свързани със завиването на колета, което спомага за намаляване на влиянието върху кормилната уредба и по-директното и чисто усещане на управлението. В зависимост от версията по желание може да се поръча и адаптивна кормилна уредба с променливо предавателно число и възможност за завиване на задните колела, както и адаптивни амортисьори, активна задна стабилизираща щанга и, разбира се, двойно предаване xDrive. Избралите комби версия обаче разполагат серийно с пневматично елементи на задното окачване.
Новото поколение е пораснало с 36 мм спрямо предшественика, по-широко е с осем милиметра, а междуосието му е със 7 мм по-голямо. Товарният обем е увеличен от 560 на 570 л, а полезният товар с до 120 кг в зависимост от версията и достига феноменалните 730 кг. Всичко това е съчетано с намалено с до 100 кг тегло благодарение на използването на микс от по-леки материали във всички възможни области – предният и задният капак и вратите например са алуминиеви, а преградата между двигателя и интериора е магнезиева. Очевидно е, че специалистите в аеродинамичния тунел в Мюнхен също добре са свършили работа си, защото коефициентът на обтекаемост е 0,27.
При подобен премиум модел е логично системите за асистенция да включват пълния комплект на баварците, но към това се добавят и адаптивните предни LED светлини (опция) с възможност за активиране на дълъг 500 метра сноп. За желаещите повече индивидуализация налице е невероятният М-пакет, включващ външни аеродинамични елементи и снижено окачване. И разбира се, инфо-развлекателни функции и свързаност – в случая под формата на iDrive с въртящ се контролер, десетинчов монитор, гласови и жестови команди и връзка с мобилния свят с помощта на BMW Connected.
Текст: Георги Колев