Този автомобил обединява в себе си почти всичко добро, което автомобилната индустрия може
Неотдавна "петицата" GT се превърна в "шестица" GT, като смяната на поколенията донесе на модела още повече елегантност и най-доброто от актуалния технологичен арсенал на баварската компания.По-важното обаче е, че характерът на автомобила е останал съхранен и дори е еволюирал, достигайки още по-близо до постижимото съвършенство. Защото този автомобил на практика съчетава лукса и почти нереалния комфорт на Серия 7 с функционалността на комби или SUV. И всичко това - в изключително елегантна опаковка, гарнирана с изключително приятна позиция на седене, която е точно толкова висока, за да бъде лесна за качване.
С дължина от 5,09 метра новият модел значително превъзхожда предшественика, а желаният акцент върху динамиката в пропорциите му е засилен и с намаляване на общата височина с цели два сантиметра. Резултатът е внушителна каросерия с плавни форми и стремителни линии, в които дизайнерите са успели да претопят напълно осезаемата тромавост в задната част, която „петицата” GT запази дори и след фейслифта.
Простор във всички посоки
Ако подозирате, че тази елегантност ще бъде заплатена с лишения за пътниците на втория ред, трябва да заемете „шефското място” отзад вдясно и да се огледате хубаво. Няма начин да не се впечатлите дори да сте с ръст далеч над средния. Има място за краката, за главата, настрани, навсякъде. Има въздух и светлина. И изключително удобно оформени седалки въпреки отпадането на индивидуалните кресла – допълнителна възможност при предходния модел, която в крайна сметка е изпратена в историята заедно с разделящия се на две части заден капак на „петицата” GT. Отстраняването на свързания с него сложен механизъм е спестил тегло и е освободил място за грамаден отвор (с цели 17 сантиметра по-широк от предишния) с нисък праг и минимален обем от 610 литра. Идеално равният под е също толкова практичен, колкото и възможността за гъвкаво увеличение на товарния капацитет с последователно сгъване на трите части на задната седалка. С това новият Gran Turismo отново успява да обедини лукса и практичността на свободното пространство под шапката на форми, за които класическото комби може само да мечтае.
Освен на светлината, нахлуваща през лишените от рамки странични прозорци, усещането за простор и свобода се дължи и на практически идентичното с това на седмата серия гигантско междуосие, което естествено се отразява положително и на комфорта на возене. Двукамерното пневматично окачване на новата „шестица” изглежда е в състояние да преглътне невъзмутимо всяка неравност по платното, независимо от нейния вид и скоростта на движение, изравнявайки се с възможностите на най-добре оборудваните представители на петата серия. Минимум.
Най-малко на това равнище е и арсеналът от електронни системи за подпомагане на водача, а аудиосистемата на Bowers & Wilkins в тестовия автомобил е истинско пиршество за сетивата на всеки меломан, потеглил на дълго пътешествие.
Зад волана
Именно към такъв вид приключения предразполага и атмосферата на мястото на водача с леко по-висока от тази при петата и седмата серия позиция на седалките, която хармонира отлично с щедро остъкленото купе и разкрива превъзходна 360-градусова панорама към природните красоти наоколо, предоставяйки ви есенцията на понятието Gran Turismo.
Машината под предния капак на версията 640d на свой ред се грижи за есенцията на марката BMW. Шестцилиндровият битурбодизел с емблематичната за марката линейна конфигурация на цилиндрите върши работата си дискретно зад кулисите на отличната шумоизолация, предоставяйки изобилието от въртящ момент на осемстепенния автоматик. Въпросният въртящ момент е налице още от нивото на празните обороти, така че за дефицит на тяга в случая въобще и дума не може да става. Въпрос на личен избор е дали ще я използвате за рязко ускорение, за спокойно плъзгане или за поддържане на висока скорост. Разходът на гориво, привично за баварците, е почти необяснимо нисък предвид динамиката и теглото на автомобила - средната консумация е около и дори под осем на сто.
А може би за вълнуващ слалом по някой тесен планински път, където спортният режим ще намали клиренса на адаптивното окачване с десет милиметра, седалките ще уплътнят прегръдката си, а електромеханичното сервоуправление ще се фокусира още по-прецизно върху следващия завой. В такива моменти си проличава лекотата на новия модел (около 150 килограма в зависимост от версията в сравнение с 5 GT) и ефективността на системата за насочване на задните колела, а внушителните размери сякаш се стопяват под въздействието на отличното сцепление на системата xDrive.
Искате голямо BMW? Не искате комби? „Седмицата” ви е твърде скъпа? Някой в Мюнхен е помислил и за вас.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Дизайнът на новия модел е едновременно оригинален, практичен и елегантен. Динамиката в поведението на пътя е подобрена, а комфортът се приближава плътно до този при седмата серия. Позицията на седене в интериора е удивително удобна, правейки автомобила лесен за качване и слизане и осигуряваща прекрасна гледка във всички посоки, но без да бъде неестествено висока като в SUV. Задвижването е на типичното за марката върхово ниво и съчетава копринено меки маниери на работа с прекрасна динамика и нисък разход на гориво. Несъмнено, това е един от най-добрите серийни автомобили на пазара в момента.
Текст: Божан Бошнаков, Мирослав Николов
Снимки: Мелания Йосифова