Автомобил, който по най-красноречив начин припомня какво означава "Радост от шофирането"
Не може да има съмнение по отношение на факта, че актуалното М2 е своеобразна квинтесенция на ценностите на BMW като цяло и на M GmbH в частност. Не е задължително обаче човек да инвестира в емблематичния компактен атлет със спортно-състезатели (макар че, ако може да си го позволите, това си е инвестиция в удоволствие, което не може да бъде измерено само в пари... а едновременно с това е и инвестиция в бъдеща класика), за да се наслади на пълното очарование на „двойката“. След частичното обновление на модела BMW M240i наследи версията M235i и заслужава да се определи като най-добрият избор за хора, които държат еднакво много на спортния дух и на пригодността за всекидневна употреба. А специално в съчетание с двойното задвижване c xDrive, този автомобил успява да изпълни целия шпагат между тези две качества, при това по виртуозен начин.
Не просто добър, а виртуозен
Серия 2 на BMW е автомобил, на който не му е необходима гигантска мощност, за да се държи на пътя като перфектно трениран спортист. Компактното купе показва традициите на марката в създаването на автомобили с активно пътно поведение във възможно най-изчистен вид. Управляемостта на машината е точна, директна и спонтанна, но никога нервна, като водачът във всеки момент има възможно най-неподправена информация за сцеплението на четирите гуми с пътя. И като стана дума за сцепление, изборът между традиционното задно и все по-популярното при моделите на марката с бяло-син пропелер на емблемата двойно предаване осигурява почти безгранични възможности в това отношение. Автомобилът остава неутрален извънредно дълго преди да прекрачи границите на физичните закони, предлагайки едновременно удивителна стабилност и богати възможности за усмивки зад волана. И ако някой се опасява, че спортното стоене на пътя върви ръка за ръка някакви компромиси с комфорта, то той е в голяма заблуда – преминаването през неравности е приятно стегнато и никога твърдо, а липсата на каквато и да било напрегнатост в поведението на автомобила го прави чудесен дори за дълги и спокойни преходи, а не само за преследване на максимално темпо в завои.
Интериорът и позицията зад волана също са проектирани според най-добрита традиции на марката – седалките са едновременно удобни за дълъг път, но и с безупречна странична опора в завой, спортният волан осигурява чудесен захват – изобщо ергономията трудно би могла да бъде по-добра.
Задвижване като по учебник
Не може да не кажем и няколко думи за задвижването. Просто защото задвижването на BMW M240i xDrive е не просто добро, а без преувеличение гениално. Прословутите умения на хората от баварските моторни заводи в създаването на редови шестцилиндрови мотори тук могат да бъдат почувствани с всяка фибра от тялото. Тягата на снабдения с принудително пълнене с двуструен турбокомпресор е поне толкова удивителна, колкото невероятната лекота при набиране на обороти, която може да съперничи на почти всеки бързооборотен агрегат с атмосферно пълнене на планетата. 340-те конски сили и 500 те нютонметра, налични в изключително широкия диапазон между 1250 и 4500 оборота в минута осигуряват не само прекрасна динамика, а и увереност и спокойствие във всяка ситуация. Като към това прибавим съчетанието от копринено мекия ход и наподобяващия на малък оркестър звук на шестцилиндровата машина, картината като че ли става пълна. Не, всъщност трябва да прибавим и органичната цялост, която образува съвършено тренираното дуо, състоящо се от задвижващия агрегат и осемстепенния автоматик. Сега вече картината е наистина пълна.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Този автомобил се държи на пътя точно така, както изглежда - той предлага накуп всичко, което носи удоволствие от шофирането, без да разводнява концепцията си с нещо излишно или прекалено. Той може да бъде изключително бърз без да бъде опасен, невероятно прецизен за управление, но никога напрягащ сетивата на водача. Задвижването е тепа сама за себе си - комбинацията от двигател и трансмисия в М240i е пример за истински инженерен гений. Накратко - един от най-истинските модели в съвременната гама на BMW.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова