Има автомобили, от които не ви остава нищо. Има и такива, които ви дават... всичко
Отварящ се покрив, 510 к.с., 650 Нм, остра като бръснач управляемост и звук, който ви кара да настръхвате – М4 Competition M Cabriolet е едно от нагледните доказателства, че автомобилът все още може да бъде изкуство, а не потребителска вещ.
Кабриолетите изначално са създадени, за да носят радост от шофирането. Спортните автомобили – също. А когато двете неща се съчетаят, резултатът най-често кара адреналина на автомобилните ентусиасти да скача до небесата. Точно такъв е случаят и с BMW M4 Cabriolet, още повече когато е поръчан в още по-екстремния му вариант Competition M.
Едва ли има по-подходящ начин човек да оцени прелестта на този тип автомобилна концепция от някой топъл есенен ден, в който топлината на слънчевите лъчи кара пъстрите багри на оцветената в жълто, оранжево, червено, кафяво и зелено растителност да греят сякаш със своя собствена светлина.
М4 е емблематичен за спортното подразделение на BMW и за марката като цяло модел, тъй като синтезира в себе си накуп почти всички ценности, които през годините превърнаха баварците в един от най-елитните автомобилни производители в света. Това е еталон за спортен автомобил, който е създаден с идеята да бъде най-добрият или един от най-добрите в своята категория – във всичко. И е точно такъв. Водачът има на разположение изключително богат набор от настройки на всички важни системи – двигател, трансмисия, ходова част, кормилно управление, електронни системи и двойно предаване, като режимите позволяват изключително широк диапазон от възможности. Благодарение на това М4 може да бъде от комфортен автомобил за всекидневна употреба или лежерни разходки сред красиви пейзажи, през прецизен инструмент за спортно шофиране, до безкомпромисна машина за преследване на най-добро време на писта или пък за изпълняване на най-ефектен дрифт. Спортната изпускателна система с клапи също има спортен режим, в който звукът буквално кара човек да настръхва, като тук спектърът на тембъра също е много широк, започва от застрашително клокочене на празен ход, преминава през басово ръмжене и сърдит рев с покачване на оборотите и достига до смразяващо металическо кресчендо в най-високия оборотен диапазон, плюс, естествено, подавабащи акустични импровизации при всяка по-рязка смяна на натоварването.
Фактът, че автомобилът е кабриолет, добавя допълнителни краски удоволствие към общата картина – със свален покрив емоцията от управлението на расов спортен автомобил и всички фантастични механични звуци, които той издава, е още по-интензивна и по-автентична, тъй като по особен начин се чувствате по-близо до всичко, което се случва между вас самите, машината и пътя. А понякога самият път е целта и смисълът на всичко, нали така?
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Версията кабриолет на М4 показва удоволствието от шофирането на расова спортна машина от една малко по-различна, може би дори още по-завладяваща перспектива. Динамика, мощ, звук от двигателя – тук всичко се преплита в едно трудно за описване с думи цяло.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков