Един автомобил, който е създаден с единствената идея да носи радост
Според актуалния дух на времето и съвременната линия на политкоректност, шофирането за удоволствие си е чиста проба табу. Няма съмнение в това. Само че точно сега ще направим изключение и няма да мислим за политическата коректност и прагматичните аспекти на съвременността, а ще се отдадем наивно, простодушно и изцяло на жизнерадостното усещане за щастие зад волана на един разкошен кабриолет, задвижван от фамозен редови шестцилиндрови турбодвигател. Представяме ви BMW четвърта серия кабриолет.
Управлението на открит автомобил по начало съдържа в себе си някакъв елемент на екзалтация, а рязко намалялата през последните години популация от кабриолети по пътищата добавя към него и мощно катализираща доза изключителност. Причините за този спад в търсенето са многобройни и отчасти необясними, имайки предвид, че именно в мрачните времена положителните емоции от шофирането на открит автомобил би трябвало да са желани и търсени.
В случая на този впечатляващ кабриолет от среден клас удоволствието идва не на последно място и от богатите възможности за индивидуално оформление – стига да имате желание и време, можете с дни да се забавлявате с листата за допълнително оборудване. В случай, че решите да го направите, горещо ви препоръчваме системата за отопление в областта на врата. Наясно сме, че с тази препоръка ще си навлечем подигравките на кабриофеновете от старата школа, но предпочитаме тях, отколкото вдървените вратове, главоболието и болното гърло. Може да сме мекушави, но това е положението…
Същото се отнася и за отоплението на волана, което ви дава възможност да махате приветливо на минувачите, а не да се чудите как да стоплите ръцете си в хладните сутрешни часове. Няма смисъл да споменаваме отоплението на седалките, което във всички случаи благоприятства подвижността на всички стави и мускулни групи дори след по-продължителни разходки под открито небе. При съмнения ви съветваме да включите и системата на отоплението, защото насрещният вярър може да се окаже доста коварен и в най-горещите дни. Спираме дотук с препоръките и ви напомняме, че ако се вслушате в тях, имате сериозни шансове да превърнете в удоволствие зад волана всеки ден, в който не вали дъжд като из ведро.
Всъщност това е и главната цел на покупката на открит автомобил – да пътувате колкото може по-често със свален покрив и да усещате заобикалящата ви среда буквално с кожата си. Работата е в това, че в кабриолетите природните стихии не се усещат като пречка, а като допълнителен извор на удоволствие. Излагайки се на тяхното въздействие, човек черпи сила и изпитва коренно различно усещане за иначе сухи понятия като скорост и ускорение: Ако свалите страничните прозорци движението с разрешената по междуградските пътища скорост се превръща в страхотно ново изживяване с с емоционалните и освежаващи вихри навсякъде в купето.
В BMW са заложили на интересна конструкция на покрива под формата на свеобразен хардтоп с многослойна техстилна облицовка, която се изопва върху носещи елементи (шпригли) със структура на пчелна пита, обгръщайки елегантно цялата горна част на автомобила. Това полутвърдо решение се отличава с много впечатляваща структурна устойчивост и отлични изолиращи свойства – в затворено състояние в купето на „четворката” е на практика също толкова тихо, колкото в закрития вариант на модела.
Ходовата част на M440i се справя отлично с вълнообразните неравности и не трепва пред динамичните предизвикателства. Една от причините за натягането на настройките в Мюнхен излиза наяве след качването на кантара, който показва 1918 килограма живо тегло. За да овладее тази маса с лекотата, която демонстрира по завоите, окачването на „четворката” трябва да разполага с твърди предпоставки за погасяване на всякакъв вид колебания.
Както и на всякакъв вид индикации за недозавиване. Поради тази причина създателите на откритото BMW са възпитали у него изключително игриво поведение с много свобода в задната част, която на моменти кара човек съвсем да забрави малкия надпис xDrive върху задния капак. Истината е, че в броя на задвижващите колела в случая могат да се заблудят и професионалисти с много опит зад волана – толкова фини и неусетни са намесите на предния мост в задвижването на кабриолета.
Редовата шестцилиндрова машина под предния капак на баварския модел доставя точно толкова радост, колкото се очаква от нея, а понякога и повече - принос за последното несъмнено има и брилянтната както винаги осемстепенна автоматична трансмисия на ZF. Копринено гладък ход на работа, практическо пълно отсъствие на вибрации, звук, който на моменти ви кара инстинктивно да настръхвате, брутална тяга, лекота при развъртане на обороти, равномерно и същевременно мигновено разгръщане на мощността - и на всичко отгоре едва ли не нисък с оглед на 374 к.с. и 500 Нм разход на гориво - задвижването на този автомобил заслужава само и единствено суперлативи.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Ханс-Петер Зойферт