Баварската компания показа и множество новости в областта на светлините
BMW ще стане първият автомобилен производител, който ще предлага авангардните лазерни предни светлини в сериен автомобил, когато новият i8 се появи на пазара през следващата година. Новите лазерни светлини, разработени в партньорство с известния производител на осветителна техника Osram, ще бъдат част от допълнителното оборудване на хибридния plug-in спортен модел и ще предлагат още по-добри възможности за осветяване на пътя. Според Томас Хаусман, мениджър на развойната дейност в областта на външното осветление, новите лазерни светлини функционират при интензивност на светлината от 344 лукса в режим на дълги светлини, докато интензивността на най-модерните LED предни светлини в момента достига 180 лукса. При ксеноновите светлини тази стойност е около 120 лукса, а при конвенционалните халогенни светлини се постига максимум 100 лукса.
Емитиращата повърхност на лазерния диод е 100 пъти по-малка от тази на конвенционалния LED елемент, чиято повърхност е един квадратен милиметър. По тази причина за лазерните светлини е необходим по-малък рефлектор. В случая на BMW i8 достатъчен е диаметър от по-малко от 30 мм, факт, благодарение на който конструкторите разполагат със значително повече пространство за оформяне на конструкцията на светлините и възможност за спестяване на тегло. За сравнение – ксеноновите светлини изискват размер на рефлектора/лещата от около 70 мм, а при халогенните светлини тази стойност е 120 мм с цел постигане на адекватен сноп светлина. Друго важно предимство на лазерните светлини е тяхната висока ефективност.
На практика лазерният лъч в новите светлинни тела обаче няма функцията да осветява пътя. Технологията на лазерните светлини на BMW се базира на генериране на кохерентен монохроматичен син лазерен лъч, който се трансформира в безвредна бяла светлина. В случая три високоенергийни лазерни диода създават три снопа лъчи които се обединяват с помощта на оптична система (засега технологията не позволява емитирането на един лъч само от един източник). Така създаденият един високоенергиен лъч „бомбардира“ специална пластина с нанесена върху повърхността флуоресцентна фосфорна субстанция. Тя генерира светлина, превръщайки по този начин лъча в бял сноп с висока интензивност, който човешкото око приема изключително приятно и комфортно тъй като е близък по параметри до дневната светлина.
Предните светлини се оборудват с автоматична настройка на диапазона на осветяване, за да се осигури оптимално петно, независимо дали автомобилът се движи нагоре по наклон или надолу, дали е натоварен и т.н. Екипът по разработката е преминал през изключително сложен процес на развойна работа, за да бъде гарантирана сигурна работа на светлините във всякакви метеорологични условия, а адаптацията им към насрещния и движещият се пред автомобила трафик е базирана на разположена в огледалото камера.
BMW разработва тази технология от няколко години внимателно и упорито с цел интегрирането и в серийни автомобили. В i8 лазерните светлини ще се използват като допълнителен „бустер“ към дългите светлини, осигурявайки светлинен сноп с дължина от 600 метра – не защото не е възможно повече, а защото законът ограничава въпросния светлинен поток. Субективното усещане при движение е уникално и значително повишава безопасността на движение. Лазерните светлини не просто осигуряват по-далечно осветяване – те гарантират много по-плътно петно.
Органични LED елементи
Но това не е всичко от BMW – на състоялото се преди няколко дни събитие на компанията свързано с технологиите в областта на светлините, баварската фирма демонстрира и други свои авангардни решения. Една от тези технологии се нарича OLED – или органични светодиоди, които BMW ще интегрира в близко бъдеще в своите автомобили под името BMW Organic Light. При OLED светлината се емитира от тънки полупроводникови слоеве изградени от органични материали. За разлика от конвенционалните LED елементи, при които светлината се излъчва от полупроводникови кристали, при OLED тя се генерира от полупроводникови слоеве от органични материали, в повечето случаи полимери. Дебелината на всеки слой е 400 нанометра или 150 пъти по-малка от тази на човешки косъм. Вместо светлината да се излъчва под формата на точки, тя се излъчва от относително голяма площ и е изключително хомогенна. Засега обаче OLED няма да заместват основните LED светлини, а ще ги допълват и ще имат функция не да осветяват, а да бъдат виждани. По тази причина ще се интегрират в задните светлини като част от хибридна система осигуряваща приятна и стилни триизмерни ефекти – първоначално с помощта на плоски пластини, а развитието на технологията и с извити такива.
Селективни адаптивни светлини
Системата BMW Selective Beam осигурява много по-продължително използване на дългите светлини без опасност от заслепяване на насрещно движещите се автомобили, както и тези движещи се в същата посока. Специалната оптична система на светлините позволява „маскирането“ на определени зони така че автомобилът да задържа дългите светлини максимално дълго активирани без опасност от заслепяване на другите. Това става чрез обработка на изображенията от разположената в предното огледало камера при което лъчите са накланят, отварят или променят формата си, а когато е невъзможно снопът да се модифицира спрямо движете се автомобили, изцяло се изключват дългите светлини.
Адаптивни светлини BMW въвежда и в своите мотоциклети. В този случай предизвикателството включва факта че в завой този тип превозни средства се накланят силно, така че простото извиване на снопа светлина към кривата на завоя не е достатъчно. За целта целият светлинен модул под формата на отразяващо огледало завърта светлината тризмерно за да осигури оптимално осветяване. За своите мотоциклети BMW също въвежда основни предни LED светлини със специална технология за отопление (при LED светлините топлината се генерира не пред, а зад елементите, поради която системата я отвежда отпред).
Осветяване на пешеходци край пътя през нощта
Още една технология бе представена на технологичните дни на BMW посветени на светлините – новата версия на BMW Night Vision. Постоянно усъвършенствана от 2005 г. насам третото поколение на системата сега позволява ранно разпознаване на пешеходци в тъмното и работи в съчетание с BMW Dynamic Light Spot. При установяване на наличие на пешеходец или животно, с помощта на инфрачервената камера, той, или то, не само се изобразява на екрана на мултимедийната система, но към него директно се изпраща отделен светлинен лъч, благодарение на който водачът го вижда ясно и достатъчно рано. Благодарение на високочувствителната инфрачервена камера интегрирана зад предната решетка системата разпознава обектите на базата на тяхното топлинно излъчване. Системата различава човек от животно въз основа на запаметени условни движения, характерни за различните животни и заложени в паметта и след множество анализи на различни ситуации. Обозначаващият светлинен сноп в този случай започва да маркира обекта чрез мигане, като това става само когато той е в обсега на нормалните къси светлини. Ако водачът не реагира системата го предупреждава с акустичен сигнал, а спирачната система се подготвя за интензивно спиране. Самото осветяване става с помощта на високо интензивни подвижни компютърно управлявани LED елементи, монтирани в долната част на бронята на мястото на светлините за мъгла.
Текстове към снимките:
1. Дължината на светлинния сноп на лазерните светлини достига 600 м при значително по-висока интензивност от тази на ксеноновите.
2. Светлинен лъч „маркира“ обекта, който се намира в зоната на опасност, далеч преди основните светлини.
3. Органичните LED елементи (OLED) излъчват светлина върху голяма площ, а не под формата на точки.
4. Схема на селективни дълги светлини, които се адаптират към потока автомобили, създавайки светлинна маска около него.