Представяме ви първите си впечатления от върховата версия M235i xDrive с 306 к.с.
Нека започнем с най-важното – новата Серия 2 Gran Coupé (GC) се базира изцяло на платформата UKL2 с предно предаване, тоест коронните специалитети на BMW като задвижване на задните колела и великолепните редови шестцилиндрови двигатели тук липсват напълно. Но затова пък както цените, така и показателите на автомобила все пак си ги бива: например M235i GC xDrive с четирицилиндров турбодвигател, мощност 306 к.с. и базирана на предно предаване система за задвижване на четирите колела започва от над 95 000 лева. За почти същата сума можете да си вземете разкошното Coupé M240i с фамозен редови „шестак”, 340 к.с. и задно предаване. Срещу около 4000 лева доплащане бихте могли да си го поръчате и с двойно задвижване, в случай че задното ви се вижда твърде екстремно. Или казано на прост език, за ревностните почитатели на BMW е доста трудно да бъдат намерени доводи защо да изберат точно Серия 2 Gran Coupé.
Истината обаче е, че този автомобил е насочен основно към нови за марката клиенти, или просто към хора с по-различна нагласа. Можи би такива, за които 40-те допълнителни литра товарен обем спрямо стандартното Coupé (430 л при GC) имат значение. Освен това трябва да отбележим, че макар да не е супер просторен, вторият ред в модела с четири врати е доста по-използваем и значително по-лесно достъпен. Също така отворът на багажника е по-голям, а прагът за товарене – по-нисък.
Междуосието на Gran Coupé е идентично с това на „единицата”, но общата дължина на каросерията е увеличена с цели 20 сантиметра. Източената и ниска линия на покрива, новите LED фарове и спортно оформените брони придават на автомобила доста динамичен изглед.
Преди да проверим как се държат 306-те конски сили на топверсията в гамата на този модел, имаме още малко новини: BMW са оборудвали автомобила с Apple Car-Play, а Android може да бъде инсталиран посредством Over-the-Air-Update. Освен това, традиционно за марката, ергономията е просто съвършена.
Време за малко екшън: 450 Нм още при 1750 оборота в минута, самоблокиращ Torsen диференциал отпред, тракшън контрол в управляващия блок на двигателя, защото по този начин нещата се случват още по-бързо, както обясняват от BMW. Как се нарича това решение ли? „ARB“, накратко. По-интересен е резултатът – в M235i xDrive при активиране на спортния режим ESP можете да вземате завоите с впечатляващо бързо темпо и неочаквана прецизност. Реално не е от решаващо значение дали уцелвате идеално точката за ускорение във всеки завой или просто давате повече газ – с този автомобил можете да бъдете бързи дори без да притежавате уменията на обигран пилот.
Бърз без много усилия
Ако подадете много газ при силно навит волан, задницата започва да се пързаля: ето, че все пак можело! Още по-приятното е, че тази склонност никога не става опасна, а просто се усеща забавно и носи удоволствие. Скоро ще проверим и в прецизно измерен тест колко бърз всъщност може да бъде M235i в завоите. Защото специално на влажна настилка се усеща ясно, че предаващото максимум 50 процента от въртящия момент към задния мост двойно задвижване няма как да създаде типичната за BMW емоция. От друга страна, сцеплението само по себе си е отлично. Още по-важното е, че кормилното управление дава страхотна обратна връзка за контакта на предните гуми с пътя.
Няколко думи и за четирицилиндровия турбодвигател? Трябва да признаем, че турбокомпресорът му реагира с впечатляваща бързина, поради което моторът отговаря много добре при подаване на газ. Осемстепенният автоматик от Aisin реагира бързо и има изцяло ръчен режим на управление, а окачването се държи цивициловано дори върху зле поддържана настилка.
Казано накратко: M235i xDrive наистина успя да ни впечатли – просто не точно по начина, който сме свикнали да очакваме от BMW.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Ако търсите автомобил за чисто и бързо каране по завои, то M235i Gran Coupé xDrive може да ви предложи много, а удоволствието зад волана е гарантирано. И все пак – усещането е далеч от това в просто прекрасното M240i Coupé. Въпрос на вкус.
Текст: Томас Хелманциг