Китайската група BYD предлага в САЩ вече втори модел без локални емисии
Китайската компания BYD (Build Your Dreams) произвежда не само електрически леки автомобили, но и по-големи лекотоварни и пътнически превозни средства. Групата е един от водещите доставчици на електрически автобуси и според собствените си изявления вече е продала 45 000 броя. BYD е активен и в Европа, включително с автобуси за градски маршрути.
В САЩ китайците ще доставят в бъдеще и електрически училищни автобуси. Миналата година беше представен моделът Type D, който се предлага с три различни дължини от около 10,7 до 12,1 метра. В него могат да бъдат настанени до 84 ученици.
Значително по-ниски експлоатационни разходи от дизел
BYD не уточнява капацитета на литиево-желязо-фосфатната батерия, но обещава пробег от 155 мили (около 250 километра). Батерията захранва два електромотора в главините на колелата, които осигуряват задвижването. Функцията за двупосочно зареждане би трябвало да позволява на електрическия училищен автобус да захранва с ток училищната сграда по време на учебните занятия, а да зарежда батерията си през нощта. Така може да поддържа работата на училището в случай на прекъсване на захранването, например след урагани.
BYD изчислява, че разходите за електроенергията, необходима за експлоатация на училищния автобус, са с до 60 процента по-ниски, отколкото за дизелов модел.
По време на шофиране водачът е подкрепен от 360-градусова система от камери за кръгов обзор. Това помага да се избегнат инциденти с велосипедисти или пешеходци. Разширеното наблюдение на мъртвата зона открива приближаващи превозни средства и предупреждава учениците да не пресичат улицата. Подготвя се и интегрирането на детски столчета за по-малки пътници.
Type А също се зарежда двупосочно
Вторият електрически училищен автобус, който BYD ще предложи в САЩ, се нарича Type A. Той е значително по-малък от Type D. В BYD Type A могат да се настанят до 30 ученици, а производителят предлага автобуса в три различни версии на каросерията. Най-късата е с дължина около седем метра, а най-дългата – 8,1 метра.
Капацитетът на батерията вероятно ще бъде малко по-малък, тъй като китайците съобщават за пробег от 140 мили, тоест около 225 километра, на по-малкия и следователно по-лек автобус. Може да се зарежда бързо с постоянен ток с мощност до 150 кВт; максималната мощност на зареждане с променлив ток е 19,2 кВт (монофазен). BYD Type A също разполага с функцията за двупосочно зареждане.
Заключение
Китайската група BYD разширява гамата си от автобуси с електрическо задвижване. С Type A и по-големия Type D се планира и превозите с училищни автобуси в САЩ да бъдат без емисии на местно ниво.
Текс: Бернд Конрад
Снимки: BYD