Правилникът за 2023 г. е променен в тази зона, но не очаквайте иновации
Формула 1 продължава да е най-високотехнологичният спорт и въпреки това разчита на класическите огледала откакто шампионатът съществува. При положение че автомобилите са оборудвани с все по-добри онборд камери, GPS устройства и всевъзможни сензори е някак странно, че дигитализацията не засяга огледалата за обратно виждане.
Технологията дебютира при Audi в шампионския R18 още през 2012 и в момента се използва повсеместно в WEC. Дори и DTM разчита електронен дисплей вместо огледало. Във ФИА обаче не са убедени за приложимостта на тази идея във Формула 1.
„Омисляли сме го, но има три проблема, които трябва да бъдат изчистени“, коментира техническият директор едноместни формули към ФИА Никола Томбазис пред Motorsport.com.
“Първият е, че няма достатъчно място за допълнителен дисплей в кокпита. Вторият е, че в момента се използва при автомобили със затворен кокпит, където вътре по-тъмно. Пробвали ли сте да гледате в телефона си при директна слънчева светлина? Не искаме пилотите да станат буквално разногледи, докато се опитват да видят нещо в дисплея. Това е.“
„Третият проблем е свързан с времето, необходимо за адаптация на окото, при положение че гледаш обекти на различна дистанция. Това ни притеснява и трябва да го проучим обстойно. Със скоростите, с които се движим, не можеш да си позволиш да загубиш дори десета, за да се адаптираш. Това е другият проблем.“
„Гледаме в тази посока, търсим и други начини, например аудио сигнал или каквото и да е друго, но все още сме в процес на работа.“
Огледалата във Формула 1 отдавна се използват като аероелементи, което в голяма част от случаите води до компромис с видимостта, която пилотът има. Това е причината техническият правилник за тази зона да бъде модифициран за 2023 година. Повърхността, която отразява, че бъде с 50 мм по-широка.
Отборите получиха възможност да тестват новите си решения още по време на сезона, като Red Bull изпробва своята версия още в Унгария, а Mercedes ги последва в Белгия. По време на Гран при на Нидерландия всички тимове вече имаха готови варианти, съобразени спрямо новите правила.
„Преминаваме към малко по-големи огледала. Мисля, че преходът е от 150 на 200 мм и установихме, че това подобрява видимостта под ъгъл. За някои пилоти няма голяма промяна, тъй като техните огледала така или иначе са много извити. Други обаче не обичат извити огледала, защото това изкривява твърде много образа. Става дума за лични предпочитания.“
„Мисля обаче, че подобрихме видимостта най-вече за състезателите, които не използват извити огледала“, завършва Томбазис.