Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Ferrari 812 Superfast: Нажежен до червено

04.12.2017 09:06

Червеният красавец с 800 конски сили обещава незабравими моменти зад волана

Тук изразът може да се приеме и буквално, защото специалният цвят е резултат на специална технология. Новият Rosso 70 Anni на Ferrari 812 Superfast е вдъхновен от червеното на 50-те и 60-те години.

„Това не е просто лак металик“, отбелязва многозначително шефът на дизайна на Ferrari Флавио Манцони. „Този червен цвят е създаден като знак на почест за 70-тия рожден ден на Ferrari. Вдъхновението за него дойде от цвета Rosso Corsa от предишни години“. Разбираме какво има предвид, когато в сенките на Палацо Дукале до Сасуоло се изправяме пред блестящия 812 Superfast, обагрен в цвета с лаконичното, но благозвучно име Settanta Anni. Той е някак дълбок и интензивен, но когато го огреят лъчите на слънцето, внезапно става по-лек, по-ефирен и по-ярък.

Сасуоло е отдалечен само на няколко километра от Маранело и въпреки че слънцето вече се склонява зад планините на запад, навън продължава да е горещо – един от онези летни дни в Емилия, в които маранята се стеле над старите къщи като прозрачен воал.

Човек не остава дълго в плен на метеорологичните явления, когато му предстои среща с Ferrari 812 Superfast. На следващата сутрин червеният болид ни очаква на питлейна на пистата Фиорано за тестово шофиране и температурите придобиват второстепенно значение. За разлика от предишни години, сега трябва да поставя каска, а двама механици в червено проверяват налягането на 20-цоловите гуми.

Съветите на Рафаеле

Преди да се впуснем в приключението на пистата, фирменият пилот Рафаеле ди Симоне ни дава няколко напътствия. И съобразяването с характеристиките на новото електромеханично кормилно сервоуправление е само едно от тях. „Имайте предвид ,че ще ви е необходимо особено внимание при настройките на управлението“.

Подобно техническо решение е напълно нова територия за Ferrari, за чиито модели от особена важност са обратната връзка, директността и интензитетът на усещането на волана. Кормилното управление на 812 е свързано в обща мрежа с останалите системи, като „виртуалното късо междуосие“ (Passo Corto Virtuale) и петото поколение на SSC (Side Slip Angle Control). Всичко това звучи доста сложно и на практика наистина е така, но Рафаеле се опитва да представи функциите максимално ясно: чрез регулиране на усилващия въртящ момент кормилното управление помага на водача да избере правилния ъгъл на завъртане на волана в гранични режими. Прилаганата сила намалява около правилния ъгъл на завъртане и се увеличава при подминаването му. „Автомобилът не завива самостоятелно вместо вас, просто ви помага в този процес“, отбелязва тестовият пилот, преди да затвори врата и да повдигне утвърдително палец нагоре. Така че нека да потегляме.

Или пък още не. Има толкова много неща за осмисляне, преди да се насочим към пистата. На практика Ferrari 812 Superfast е напълно нов автомобил, макар че изглежда като еволюция на F12. Да, наистина, 6,2-литровият мотор е базиран върху агрегата на предшественика, като благодарение на леко увеличения ход работният му обем е нараснал до 6496 см3. Заедно с това мощността е нараснала от 780 к.с. при F12 TDF на 800 к.с.

V12 с ъгъл между блоковете от 65 градуса

Екзотичният ъгъл от 65 градуса между цилиндровите редове на 12-цилиндровия агрегат е запазен и е наследство от времената на моторите, с които Ferrari участваше във Формула 1 в началото на 90-те години – решение, внедрено впоследствие в серийните 456 и 550 Maranello. Инженерът по двигатели с вътрешно горене Андреа Наполетано пояснява, че причината за това се корени преди всичко в звука на мотора. Неравните интервали на запалване създават ненаподобими неравноделни тактове, които генерират толкова специфичните звукови пулсации на тези мотори на Ferrari.
Впрочем въпреки автентичността си достигащият до интериора звук е доста сдържан, което, както ще установим впоследствие при шофирането по цивилната пътна мрежа, не се дължи единствено на каската. Само при пълно натоварване звуковите ефекти придобиват по-ярка интензивност.

Дванайсетцилиндровият мотор ускорява тежащия 1600 кг автомобил на Pista di Firano така стремително, че подът успява да се отдели от натиснатия до дупка педал за газта. Автоматичната функция на още по-бързо превключващата трансмисия с два съединителя вече преминава от трета на четвърта предавка, когато достигам точката за спиране. „Просто дръж пръстите си на лостчетата за превключване при преминаване на по-ниска предавка“, съветва ме Рафаеле, „тогава превключването става още по-бързо.“ Три предавки за секунда, поредицата от трясъците е като при бомбардировките на Монте Касино. Три звука, които почти се сливат в един чудовищен гръм. Серийните карбон-керамични спирачки се задействат със сила, която сякаш свива 812 до една-единствена материална точка. По-дяволите, не прецених възможностите им и спрях прекалено рано. Нищо, носът се завърта в завой номер 1, подавам газ и понеже превключвателят Mannetino е в позиция Race, електрониката позволява на автомобила да направи лека закачка със задната част. С компенсация с волана това бързо се оправя, и то с такава лекота, че подкрепата на сервоуправлението почти не се усеща.

След три обиколки на пистата високотехнологичният екран на арматурното табло показва край на първите сесии. А докато механиците проверят отново налягането на гумите ни остава малко време, за да подредим впечатленията си. Мощност? О да, в изобилие. И въртящ момент! И звук! Металният тембър е от особена важност, за да може едно Ferrari да звучи като Ferrari. Както казват от фирмата, мисията е изпълнена.

Недозавиване? Въпросът въобще не стои; със своите гуми с размер 245 на предния мост, с огромната си предна следа и задното предаване 812 превзема завоите без проблеми, а системата SSC поддържа автомобила в правилната траектория. Споменатата по-рано помощ от страна на кормилното управление функционира изключително дискретно, а принос за стабилизирането на автомобила има и управлението на задните колела, взето направо от F12 TDF.

Междувременно две други 812-ки трупат километри по пистата. Чудесен начин да чуеш вълшебния звук на напускащите V12 газове, който се променя хармонично, когато моторът работи под товар и на високи обороти, дирижиран прецизно от дузината клапи в изпускателните тръби.

Хармонична мощност?

Това е особено важно за конструкторите на този автомобил – клиентите на подобни V12 модели искат завладяващ, но не натрапващ се и потискащ звук. Балансиран и равномерен, както разгръщането на мощността на големия мотор, обяснява техническият директор Михаел Лайтер по-късно в разговор на паста в Ristorante Cavallino.

„Равномерен“ може да претендира за евфемизъм на годината – все пак 800 к.с. са си 800 к.с. Въпреки че те не се стоварват върху коляновия вал рязко и брутално, развитието на кривата на въртящия момент на двигателя няма форма на плато, а на плавно възвишение. Подобно нещо е почти забравено във времената на модерните турбомотори с техния наистина равномерен въртящ момент, но големите машини с атмосферно пълнене също притежават своите предимства с прецизната си и предсказуема реакция и възможността за добро дозиране.

Все пак при 3500 об./мин двигателят на 812 достига 80 процента от максималния си въртящ момент, максимумът идва при 7000 об./мин, а максималната мощност – при 8500 об./мин. Това означава използваем оборотен диапазон, широк и разливащ се като реката По, която на 80 км на север се влива в Адриатическо море. Ние обаче поемаме на юг в посока към планината, където пътищата са с повече завои, по-тесни и с повече неравности. Трябва да преминете по шосетата, на които обикновено тестваме осемцилиндровите модели, за да се уверите колко е управляем и колко леко се движи големият дванайсетцилиндров автомобил.

Като например по пътя между Самоне и долината на Панаро, където по тясната асфалтова лента между черешовите дървета и ливадите с остатъци от гума в участъците за спиране е очертана идеалната линия за движение. Шосето е празно, но все пак е добре да преминем към по-мека настройка, а режимът на движение от Race да стане Sport. Кормилното управление осигурява чиста обратна връзка, сцеплението и на четирите колела си остава страхотно, спирачките прецизни и предсказуеми.

След моста се насочваме по SP4 в посока Модена, на 30 километра след Маранело. По улиците продават череши, които се превръщат в страхотен фон на червеното Rosso Settana Anni на 812, а ако побързаме, ще ни остане време за две обиколки на пистата. Или, надявам се, за три.

Заключение

Един лек и сигурен за управление 12-цилиндров автомобил е рядко явление в съвременния свят. Фино подпомагащото водача кормилно управление, ефективната аеродинамика, както и високотехнологичните система за динамика превръщат болида с 800 к.с., 718 Нм и тегло 1600 кг в мечтан за шофиране автомобил

Коментари
comments powered by Disqus