Ford и M-Sport, компанията, която стои зад BP-Ford World Rally Team, приключиха разработката на задвижваната посредством биоетанол Е85 Ford Fiesta ST от група N.
Целта на проекта е през 2008 година международните серии Fiesta Sporting Trophy да използват единствено екологичното гориво, което постепенно ще се пренесе и в Световния рали шампионат на ФИА.
Опазването на околната среда е централна тема в моторните спортове през последните няколко години. Биоетанолът е идеалната възможност да се представят действията на отборите в тази насока и публиката на състезанията да научи повече за ползите от прилагането на съвременната технология. Спортният отдел на Ford е напълно отворен към новите идеи и посредством „зелената“ си стратегия ще съдейства за намаляване на вредните емисии, отделяни в атмосферата по време на състезания.
Fiesta ST от група N разчита на преработения двулитров двигател, заимстван от стандартния автомобил. Идеята е в максимална степен да бъдат доближени технологиите, използвани в рали спорта, с традиционните за серийното производство.
Какво е Е85?
Биоетанолът е смес от етанол, лесно възпламенима течност, която се получава при ферментацията на множество селскостопански продукти (включително дървесни отпадъци, захарна тръстика, захарно цвекло или зърнени култури), и класически бензин. Съотношението е 85% етанол към 15% бензин откъдето идва и кодовото наименование Е85.
Освен с екологични позитиви нестандартното гориво може да се похвали и с висока ефективност. Октановото число на Е85 варира между 104 и 106 (при бензина граничните зони на този етап са 95-98). Благодарение на тази специфика горивните процеси в цилиндъра се ускоряват, като крайните резултати са по-висока литрова мощност и въртящ момент.
Глобална перспектива
През 2006 година сериите Fiesta Sporting Trophy (FST) добиха световен мащаб. На този етап единайсет страни (включително и България) могат да се похвалят с този фирмен шампионат. Близо 225 автомобила Ford Fiesta ST се състезават в 25 държави по целия свят.
В шведския FST (познат като Ford FlexiFuel Cup) Андреас Ериксон, бивш рали шампион на скандинавската държава, демонстрира, че Fiesta ST, задвижвана от Е85, може да се конкурира с останалите автомобили. Впоследствие, през 2006 година, Е85стана задължително условие за FlexiFuel Cup.
Техническият екип на Ford в развойния център в Дънтън модифицира концептуалната версия и я адаптира за работа със стандартния блок за управление на двигателя на Fiesta SТ. По този начин всички автомобили от Fiesta Sporting Trophy могат посредством минимални корекции да бъдат оптимизирани за Е85.
Малкълм Уилсън, директор на M-Sport
”Дългосрочните цели са ясни – да намалим употребата на класическите горива и отделянето на въглероден диокис в атмосферата. Бъдещето ще покаже доколко алтернативните горива са приложими за серийните автомобили. При моторните спортове обаче вече е видно, че “зелените” технологии не означават задължително намаляване на потенциала и по-малко приятни изживявания зад волана. С помощта на опита,който имаме в Световния рали шампионат, искаме да покажем, че компанията ни е способна да произвежда рали автомобили, които не правят компромиси нито с ефективността, нито с екологията. Fiesta Sporting Trophy е най-добрият начин да демонстрираме успешното прилагане на тази технология.”
по материали на Fiesta Sporting Trophy