Външността тук определено не лъже, защото зад елегантната динамика се крие сериозна еволюция
Устата ми хубава...
Не променяй отбор, който ти носи победи, не поправяй неща, които не са счупени, не повтаряй успешни експерименти… По света има безброй пословици, народни мъдрости и дълбокомислени сентенции, съдържащи приблизително един и същ, многократно доказал се съвет. Във Ford oбаче очевидно не се задоволяват с абсолютното първенство на своя Focus в световната автомобилна ранглиста по продажби през последните две (с тенденция за покачване на три) години и предпочитат да заложат на друг, не по-малко безспорен принцип. А именно че по-доброто е най-големият враг на доброто.
При това модернизацията на третото поколение на Ford Focus, който слиза от конвейерите на марката в осем държави и се предлага на 140 пазара по целия свят излиза далеч извън рамките на обичайния фейслифт – на фини настройки и внимателни промени са подложени дори области като динамиката и комфорта в поведението на пътя, което от години се счита за безспорната коронна дисциплина в репертоара на компактния модел на Ford.
…очите ми зелени
Радикално промененият дизайн на предницата носи беспорно положителен знак за новия Ford Focus. Малко вероятно е да се намери някой, който би оспорил елегантната динамика в актуалния стил на марката, съчетаващ респектиращото въздействие на голямата предна решетка с атлетичната агресия в контурите на светлините, които вече се предлагат и в биксеноново изпълнение. Всичко това излъчва самочувствие, което хармонира отлично с добре познатите линии и пропорции на трите типа каросерии на модела, в които стилистичните промени са сведени до минимум.
За сметка на това интериорът е претърпял сериозна реконструкция и вече се отличава на само с по-качествени материи и изискани форми, но и с изцяло ново оформление на централната конзола. Досегашното изобилие от бутони и малкият дисплей са отстъпили място на голям, четлив екран с висока разделителна способност и управление на функциите с докосване, към който допълнително предлаганата система Sync2 добавя възможност за гласов контрол и обединяване на мобилната връзка, навигацията, мултимедията и климатизацията в логична структура от менюта, в която личат плодовете от дългогодишното сътрудничество между Ford и Microsoft. Тази сериозна крачка към подобряване на функционалността намира логично продължение както в семпли, но ефективни допълнения като новото практично отделение за вещи между предните седалки, така и в пълния арсенал от модерни електронни системи за подпомагане на водача, които в момента могат да се приложат в този клас.
Малкото е повече
С оглед на лаврите, които събра през последните години, трицилиндровият еднолитров агрегат на Ford не се нуждае от представяне. Версията със 125 к.с. на бензиновия турбомотор не среща никакви проблеми с тежащия 1,3 тона хечбек и освен с нисък разход, ще ви зарадва с добра тяга и ниски равнища на шума и вибрациите – стига да поддържате над 1200 об./мин. Опитът на инженерите на Ford в тази област очевидно си го бива, съдейки по резултатите, постигнати при новия четирицилиндров Ecoboost във варианти със 150 и 182 к.с., при който разходът е намален с 0,4 л/100 км при повишени динамични показатели и забележителни маниери на работа. С близо 20% е паднал разходът при 1,5-литровия дизел, който се предлага във версии с 95, 105 и 120 к.с. – макар и да не може да се мери с копринената мекота на бензиновия си събрат по кубатура, тази машина със сигурност няма да разочарова никого. Освен желаещите дизел с още по-висока мощност, каквато предлага също модернизираният 2.0 TDCi със 150 к.с. Всички агрегати във Ford Focus отговарят на изискванията на Euro 6 и с изключение на 1.6 Ti-VCT разполагат със серийна система старт-стоп. Много добро впечатление прави хармонията между новите двигатели и шестстепенната механична трансмисия, а от следващата година моделът ще предложи шестстепенна трансмисия с два съединителя при най-мощните дизели и класически автоматик с функция за ръчно превключване от волана при 1.5 Ecoboost.
Обновените спортни ST и RS с двулитрови бензинови турбодвигатели също се очакват догодина, но инженерите на Ford са взели мерки по отношение на окачването още отсега. Оптимизираната геометрия, усилването в някои критични точки и използването на нови амортисьори и мерки за изолиране на шума и вибрациите са добавили още комфорт и усещане за висока класа към познатото активно и динамично поведение на ходовата част. Принос за удоволствието от шофирането имат и промените в настройките на управлението с електромеханичен сервоусилвател, което е станало по-леко и прецизно без да наруши чудесната обратната информация, подавана към водача – значителен напредък, който личи по-добре при по-леките на предния мост бензинови версии.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Наред с очевидно и безспорно по-привлекателната външност, обновлението на Ford Focus демонстрира прогрес в три съществени за успеха на модела насоки – още по-динамично поведение на пътя благодарение на прецизните промени в кормилната уредба и окачването, модернизация на гамата от задвижващи агрегати с мощни, ефективни и впечатляващо тихи двигатели и разширяване на оборудването с най-новото в областта на инфо-развлекателни системи и електрониката за подобряване на безопасността и комфорта.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Ford