Рубенс Барикело (Brawn GP) спечели първата си победа за сезона и първата след Гран при на Китай 2004, когато се състезаваше за екипа на Ferrari. Грешка в бокса остави Люис Хамилтън (McLaren) на втора позиция, а Кими Райконен (Ferrari) се пребори за последното място на подиума.
Хейки Ковалайнен (McLaren), който стартира от втора позиция, остана четвърти на финала, а Нико Розберг (Williams) допълни челната петица. Фернандо Алонсо завърши домашния си старт на шесто място, докато лидерът в шампионата на пилотите Дженсън Бътън (Brawn GP) трябваше да се задоволи със скромните две точки.
Отново на върха
Преди четири години Рубенс Барикело напусна Ferrari с една единствена цел – да се измъкне от сянката на Михаел Шумахер и да се бори за победата, когато, естествено, разполага с нужната скорост. Honda обаче така и не можа да му предостави необходимите условия. И когато кариерата на бразилеца, който държи рекорда за най-много стартове във Формула 1, бе под въпрос, Рос Браун и новосформираният Brawn GP му върнаха жаждата за победа.
Но все нещо не достигаше на Рубенс, за да се качи отново на най-високото място на подиума. Във Валенсия обаче късметът бе на негова страна. Въпреки че стартира от трета позиция, Барикело изпревари Ковалайнен при първите спирания, а при вторите се възползва от хаоса, развихрил се в бокса на McLaren, за да мине и пред Хамилтън. До финала бразилецът не срещна никакви трудности и спечели десетата си победа във Формула 1, но и първата след Гран при на Китай 2004. Десетте точки от европейската Гран при го върнаха на второ място във временното класиране при пилотите, където изостава със седемнайсет спрямо лидера и негов съотборник Дженсън Бътън.
Разбити мечти
Усилията, които целият екип на McLaren хвърли през последните няколко месеца, дадоха своя резултат и MP4-24 бе най-бързият автомобил на уличното трасе във Валенсия вчера, гарантирайки по-този начин първата стартова редица за Хамилтън и Ковалайнен. Още след първата обиколка се видя, че двамата пилоти на McLaren ще диктуват темпото днес, като световният шампион уверено вървеше към втората си поредна победа.
И когато успехът му изглеждаше в кърпа вързан, все пак разликата между него и излезлият междувременно на втора позиция Барикело бе близо пет секунди, дойдоха вторите спирания. Хамилтън бе повикан един тур по-рано от състезателния си инженер, но механиците не бяха уведомени своевременно за това от питуола. В резултат Люис остана близо 14 секунди в бокса и по този начин подари първото място и победата на Рубенс.
Неговият съотборник Хейки Ковалайнен, който караше със старото шаси на McLaren, нямаше подобни проблеми, но изоставаше от темпото на водещите пилоти. След първите спирания Барикело мина пред него, а след вторите – и Кими Райконен. Хейки обаче определено може да е доволен от карането си, както и от целия състезателен уикенд, тъй като четвъртото място е най-доброто му постижение от началото на сезона и идва броени дни след предупреждението на Мартин Уитмарш, че трябва да вдигне оборотите, за да остане в McLaren.
Горе-долу
А какво се случи във Ferrari при отсъствието на контузения Фелипе Маса? Кими Райконен се възползва от KERS системата на старта и излезе от шеста на четвърта позиция. С по-късния си втори бокс финландецът мина пред Ковалайнен и за втора поредна Гран при се качи на подиума. За Лука Бадоер, неговия партньор във Валенсия, обаче надпреварата далеч не протече толкова гладко.
Бадоер потегли от дъното на колоната, като единствено инцидентът между Тимо Глок (Toyota) и Себастиен Буеми (Toro Rosso), както и пострадалият при него Ромен Грожан (Renault), му позволи да се изкачи с три места напред. Дългогодишният тестови пилот на Ferrari обаче определено не се чувстваше комфортно на пистата, като най-показателно за това бе, че абсолютният дебютант Ромен Грожан го изпревари на излизане от бокса. Същевременно Лука „настъпи” и бялата лента, маркираща края на питлейна. В резултат Бадоер бе наказан с принудително минаване през бокса, което отново го прати в дъното на колоната. Благодарение на Казуки Накаджима (Williams), който спука гума в самия край на състезанието, Лука завърши на предпоследната седемнайсета позиция.
Нико Розберг направи поредното си стабилно състезание и завърши на пето място, а Фернандо Алонсо се възползва от лошия старт на Дженсън Бътън, за да мине една позиция напред, съответно и да завърши шести. Лидерът в шампионата остана седми и спечели само две точки, но с оглед проблемите в екипа на Red Bull, може да е спокоен за първото си място във временното класиране.
Провал за Red Bull
Себастиан Фетел очаквано загуби една позиция на старта от Кими Райконен, който оползотвори в максимална степен своя KERS при изгасването на червените светлини. Въпреки това германецът се движеше стабилно четвърти и имаше отличен шанс да стопи отново аванса на Бътън във временното класиране при пилотите. 23 обиколки след старта обаче двигателят Renault на неговия автомобил изгърмя. Най-интересното е, че това се случи на Фетел и ден по-рано по време на последната свободна тренировка.
И ако загубените точки във Валенсия не са чак такъв проблем za nego, то фактът, че до края на сезона остават цели шест старта, а Себастиан има само един здрав мотор от осемте, които по право може да ползва през годината, е повече от притеснителен.
Марк Уебър също няма как да е доволен от днешното състезание. В средата му австралиецът бе блокиран от заложилия на стратегия само с едно спиране Джанкарло Фисикела (Force India), което позволи на Роберт Кубица (BMW Sauber) да го изпревари при вторите боксове. По този начин Уебър остана извън зоната на точките, което до голяма степен намалява шансовете му за шампионската титла.
На финала
Най-интересната новина, която днес плъзна из падока, засягаше именно осмия Роберт Кубица. Според последните слухове полякът вече е подписал договор с Renault и догодина ще замести спрягания за Ferrari Фернандо Алонсо. Дали наистина ще бъде така, ще разберем вероятно още следващата седмица, когато Формула 1 се пренася на пистата „Спа Фракоршан” в Белгия.
Кирил
Барикело не ми е любимият пилот, но определено заслушава да спечели този сезон. Най-накрая късметът беше на негова страна.
editor
Veso, благодарим за корекцията.
veso
Не Уебър мина през шикана и след това пропусна Бътън , а обратното. Алонсо и Бътън минаха напряко, след което Бътън пропусна пред себе си Уебър за да не бъде наказан, което бе проспано от коментаторите по тв7. Коригирайте си статията.