Пилотът на Ferrari Фернандо Алонсо спечели дебютнa Гран при на Корея, която ще остане в историята с дългоочакваното си и трудно дъждовно начало, изключително драматичните обрати, тежките катастрофи и ключовата си роля за развитието на шампионата.
С петата си победа за сезона испанецът излезе начело във временното класиране, докато за преките му конкуренти от Red Bull най-атрактивната надпревара за годината се превърна в истински кошмар. Предварителните очаквания за лесна победа на Себастиан Фетел и Марк Уебър така и не се сбъднаха, след като двамата дори не стигнаха до финала.
Австралиецът допусна грешка, завъртя се и срещна стената, а след това беше ударен и от връхлитащия зад него Нико Розберг. Фиаското беше допълнено от неговия съотборник Себастиан Фетел, който сдаде лидерската позиция заради гръмнал и разпаднал се на пистата двигател.
На другия полюс бяха в Скудерията, където освен победата празнуваха и третата позиция на Фелипе Маса. Второто място на подиума зае другият претендент за титлата Люис Хамилтън. Така британецът излезе трети във временното подреждане между пилотите на Red Bull и направи битката за шампионата още по-заплетена.
Неговият съотборник в McLaren Дженсън Бътън не успя да се възползва от малшанса на Red Bull. Световният шампион се представи разочароващо, завърши 12-и и вече има само теоретични шансове за дублиране на титлата.
Дългото чакане
Началото на състезанието не предвещаваше подобна драма, но спомогна за обтягането на нервите на пилоти, екипи и зрители. Стартът първоначално беше отложен с 10 мин. заради проливния дъжд над трасето и състезателите потеглиха зад автомобил на сигурност, което отложи дългоочакваната битка между претендентите в първите два завоя.
Въпреки бавното темпо пилотите изпитваха трудности в управлението на своите болиди, а Бътън дори се оплака, че не вижда предните колела на своя McLaren. В третата обиколка маршалите на трасето все пак развяха червен флаг, но вместо да се приберат в бокса, състезателите отново бяха наредени на стартовата решетка. Близо 50 минути по-късно пилотът на автомобила за сигурност Берн Майлендер отново поведе колоната.
Повечето пилоти докладваха по-доброто, но незадоволително състояние на трасето, докато Хамилтън недоволстваше защо надпреварата не стартира. Все пак чак в 17-ата обиколка автомобилът за сигурност се прибра и същинската надпревара започна. В челото не настъпиха промени и Фетел, Уебър и Алонсо запазиха позициите си, а веднага зад тях Розберг изпревари четвъртия Хамилтън.
Хаос при рестарта
Пилотите назад в колоната регистрираха няколко излитания от трасето, чиито последствия бяха само загубени позиции. Точно когато ситуацията на пистата започна да се успокоява започна кошмарът за Red Bull.
В 20-ата обиколка необезпокояваният Уебър стъпи високо на един от бордюрите, завъртя се и удари стената. Алонсо мина покрай него, но връхлитащият Розберг нямаше как да избегне сблъсъка с досегашния лидер във временното класиране и това беше краят на състезанието за двамата.
На пистата отново излезе автомобилът за сигурност и престоя нови три тура. След поредното рестартирането място в първата седмица намериха Фетел, Алонсо, Хамилтън, Маса, Бътън, Шумахер и Кубица.
В дъното на колоната Ярно Трули изпревари Бруно Сена, но при контакта между двамата италианецът остана без предно крило. Пилотът на Lotus се прибра в бокса и малко по-късно се оттегли, а маршалите успяха да отстранят елементите без ново забавяне. Веднага след него Лукас ди Граси разби своя Virgin в стената, но поне не предизвика затруднения за останалите си колеги.
Междувременно Шумахер изпревари като по учебник Бътън в трети завой и спечели петата му позиция. Британецът имаше проблеми с гумите си, пое риска първи да постави интермедии и се върна на 16-а позиция, но до финала така и не успя да се добере до зоната на точките.
Решението му остана неоправдано още в 31-ата обиколка, когато пилотът на Toro Rosso Себастиен Буеми не успя да спре след дългата права за трети завой и торпилира Тимо Глок. Инцидентът изкара автомобила за сигурност на пистата за четвърти път.
Отново в бокса
Всички в топ 10 веднага минаха през бокса за интермедии без лидерите Фетел и Алонсо. Двамата направиха това заедно в 33-ата обиколка, но механиците на испанеца се забавиха със смяната на предна дясна гума и той загуби втората си позиция от Хамилтън.
При поредното рестартиране пилотът на McLaren обаче изпусна спирането за първия завой, Алонсо се промуши край него и си върна второто място.
След настаналата суматоха първата десетка зад тях вече допълваха Маса, Шумахер, Барикело, Петров, Хюлкенберг, Кубица и Ковалайнен. Пилотът на Lotus беше наказан заради превишаване на скоростта в бокса и след минаването през питлейна се върна на пистата 16-и.
Назад в колоната Сутил започна с лудите си изпълнения и атакува агресивно Бътън. Двамата за кратко напуснаха трасето, което позволи на Хайдфелд да ги изпревари, а британецът загуби още една позиция от Алгерсуари и остана едва 15-и.
В 41-ата обиколка Виталий Петров предизвика поредната катастрофа. Той докосна бордюра в предпоследния завой, изпусна своя болид и с висока скорост се удари странично в стената от гуми. Руснакът, който беше прогресирал с цели 13 места, излезе невредим от разбития автомобил, макар и залитайки.
Към този момент разликите в челото оставаха малки и константни, но Алонсо беше най-бърз при постоянно поменящите се условия и дръпна с 4 сек. пред Хамилтън. С изсъхването на пистата пилотът на McLaren бързо съкрати разликата наполовина. С промяната на статуквото първите трима започнаха да си разменят най-бързите обиколки и времена по сектори, за да дойде решителният за състезанието миг в 46-ата обиколка.
Кошмарът е пълен
Тогава Фетел загуби скорост на старт-финалната права, Алонсо го изпревари с лекота, а същото направи и Хамилтън. След първия завой двигателят на германеца гръмна и буквално започна да се разпада по пистата. Така Red Bull бързо извървя пътя от очакваната двойна победа до пълния провал, а Фетел трябваше да повтори изпълнението на Ковалайнен от Сингапур и иззе функциите на пожарникарите.
Два тура по-късно агресивният днес Сутил опита да повтори безумието на Фетел срещу Бътън от „Спа“ и атакува Кобаяши от мократа страна на пистата. Германецът връхлетя японеца с висока скорост, болидът му загуби сцепление и удари болида на Sauber. Предното окачване на неговия Force India вече беше разбито, докато Кобаяши извади късмет, остана на пистата и дори запази позицията си до финала.
Няколко обиколки преди края Хамилтън започна да изостава драстично от Алонсо заради проблем с автомобила, но голeмият пасив на третия Маса не позволи да се стигне до негова атака и нови обрати в Корея.
Пилотът на Mercedes Михаел Шумахер завърши четвърти и така повтори двете си най-добри класирания през сезона. В зоната на точките влязоха още Кубица, Лиуци, Барикело, Кобаяши, Хайдфелд и Хюлкенберг.
Aнонимен
АЛОНСО ШАМПИОН !
Доро
Доживях почитателите на Шумахер да се хвалят с четвърто място на финала... НА ДЪЖД!!! Е, старата школа май е... остаряла щом се радва на първото място след призовата тройка :) Честно казано мислех, че това му е шанса на Шуми да блесне и да вземе победа, но явно условията бяха прекалено лоши дори за него.
Aнонимен
Шумахер от едно време показва стабилност на мокра писта. Който го може - го може.
GTI
Браво на Шумахер.Стара школа...На мокри писти е като риба във вода.Някои лицемери цял живот мечтаели да се състезават срещу Шумахер.Само да не намразят мечтите си през следващите два сезона.Успех и на Нико и МЕРЦЕДЕС.
Aнонимен
super pak sme na varha