Дженсън Бътън (McLaren) спечели Гран при на Япония, петнайсети кръг от Формула 1, а Себастиан Фетел (Red Bull) вече е шампион и на теория, след като завърши трети.
Фернандо Алонсо (Ferrari) се пребори с Фетел за второто място при третите спирания в боксовете, а Марк Уебър (Red Bull) завърши четвърти и остана в битката за вицешампионската титла.
Постигнати цели
Най-голямата въпросителна преди старта на японската Гран при бе не дали Себастиан Фетел ще стане световен шампион, а дали ще спечели десетата си победа за сезон 2011. Не му се отдаде, въпреки че след загасването на червените светлини германецът парира успешно атаките на Дженсън Бътън и поведе колоната. Във втората серия пилотът на Red Bull запази лидерската си позиция, но при последвалото спиране Бътън мина пред него, а трафикът, на който се натъкна след третия стоп, го остави и зад Алонсо. В края на надпреварата Фетел се пак се доближи до двукратния световен шампион, но бе изрично инструктиран да не поема никакви рискове, за да си гарантира титлата четири кръга преди финала на сезон 2011. И новият стар световен шампион го направи!
Девет хилядни не достигнаха на Бътън да спечели полпозишъна, но пък британецът все пак стигна до първата си победа на „Сузука” и трета за сезон 2011, след като броени дни по-рано преподписа с екипа на McLaren. Дженсън определено не бе доволен от начина, по който Фетел го затвори на старта, но при вторите спирания в бокса остана с една обиколка по-дълго на пистата и го изпревари. От този момент до финала единственият по-сериозен проблем за световния шампион от 2009 г. бе автомобилът за сигурност, който излезе на трасето в 24-ата обиколка заради отломките, останали от контакта между Люис Хамилтън (McLaren) и Фелипе Маса (McLaren). При рестартирането обаче Бътън лекота се откъсна пред Фетел и си гарантира комфортна преднина, която запази до финала.
Кандидат вицешампиони
Фернандо Алонсо се възползва от забавянето на новия стар световен шампион при последните спирания и излезе на втора позиция, която запази и до финала. Преди това, по време на първата серия, испанецът трябваше да атакува и съотборника си Фелипе Маса, но го направи още в шестата обиколка при преминаването през първи завой.
По този начин и той запази напълно реални шансове да завърши втори в крайното класиране за сезона, тъй като авансът на Бътън е само осем точки въпреки победата. Двамата са съответно с 210 и 202, а с четвъртото си място Марк Уебър събра актив от 194. Австралиецът така и не можа да оптимизира стартовата си процедура, но с добре избрана стратегия прогресира с две позиции напред в класирането.
Отново Хамлтън и Маса
На „Сузука” станахме свидетели и на поредната битка между Хамилтън и Маса. Британецът излезе втори веднага след старта, заради проблемите, които Бътън имаше с Фетел, но първи изчерпа ресурса на своите гуми, което моментално позволи на неговия съотборник да го изпревари още на пистата и на Алонсо да мине напред след боксовете. Впоследствие и Уебър успя с по-добра стратегия да остави зад себе си Хамилтън, който трябваше да спори за петото място с Фелипе Маса.
В 21-ата обиколка пилотът на McLaren пробва атака срещу своя съперник при спирането на шикана, но единственото, което направи, бе да загуби левия си дефлектор на радиаторната кутия при последвалия контакт. Все пак Хамилтън получи възможност за нова атака в 38-ия тур, но този път на правата, и благодарение на DRS системата мина пред него, за да се пребори за петото място на финала.
В зоната на точките
Маса пък изгуби още една позиция, след като бившият му съотборник Михаел Шумахер (Mercedes GP) изтегли много назад третото си спиране в бокса и мина покрай карирания флаг шести. Серхио Перес (Sauber) пък заложи на стратегия с два стопа, което го изведе от седемнайсета позиция на старта до осма на финала. В челната десетка попаднаха още Виталий Петров (Renault), който направи серия от изпреварвания в последната фаза на надпреварата и Нико Розберг (Mercedes GP), който заради техническите проблеми в събота стартира едва 23-и.
Титлата при пилотите вече е ясна. Дали Red Bull ще направи очаквания дубъл с тази при конструкторите още в Корея, ще разберем само след седмица.