Shell, Daimler Truck AG, IVECO, OMV и Volvo Group се ангажираха да работят заедно в Европа.
След като все повече правителства и бизнеси се обединяват около обща визия за енергийна система с нулеви емисии, участниците в H2Accelerate вярват, че водородът ще бъде ключово гориво за пълната декарбонизация на тежкотоварния транспорт.
Масовото използване на камиони на водород се очаква да създаде нови индустрии: съоръжения за производство на водород с нулеви емисии, мащабни системи за доставка на водород, мрежа от станции за зареждане на течен и газообразен водород с голям капацитет, както и производство на тежкотоварни автомобили на водород. Създателите на проекта H2Accelerate смятат, че синхронизираните инвестиции в сектора през следващото десетилетие ще създадат условия за масово въвеждане на тежкотоварни превозни средства на водород, което се изисква, за да се изпълни амбицията на европейско ниво за нулеви нетни емисии до 2050 г.
Очаква се продължителното разрастване на този бизнес да започне с няколко групи клиенти, готови отсега да поемат ангажимент за транспорт, базиран на водород. По всяка вероятност тези автопаркове ще оперират в регионални клъстери и по европейските коридори, които притежават голям капацитет и достатъчно станции за зареждане. В рамките на десетилетието тези клъстери могат да бъдат свързани помежду си, за да се изгради паневропейска мрежа.
За увеличаването на употребата на тежкотоварни камиони с водород ще се изисква подкрепа от публичния сектор. Участниците в H2Accelerate ще работят заедно, за да търсят финансиране за ранни изследователски проекти по време на първата фаза. Успоредно с това партньорите ще влязат в диалог с управляващите и регулаторите, за да насърчат създаването на благоприятна политическа и регулаторна среда за преминаването към масово производство на водородни камиони и изграждането на европейска мрежа за зареждане с водородно гориво.
Мнения на участниците в H2Accelerate
„Ползата е ясна – чрез увеличаване на мащаба на проекта камионите на водород ще трябва да станат по-достъпни и разходът за тях да бъде същият или дори по-нисък от този за тежкотоварните автомобили на дизел днес. Това означава, че е необходимо клиентите да имат достъп до превозни средства с изцяло нулеви емисии със сходно време за зареждане, обхват и ценови диапазон в сравнение с автомобилите, които използваме сега. За да постигнем тази амбиция, е важно да се създаде ясна регулаторна рамка, включително координирани политики, свързани с доставката на водород, камионите на водород, инфраструктурата за зареждане и създаването на стимули за потребителите“, каза Елизабет Бринтън, изпълнителен вицепрезидент за нови енергии в Shell.
„Климатичните промени са предизвикателството пред нашето поколение и затова сме изцяло ангажирани с Парижкото споразумение за климата и целта за декарбонизиране на сухопътния транспорт. В бъдеще светът ще се захранва от комбинация от електрически автомобили с батерии и с горивни клетки заедно с други възобновяеми горива. Инициирането на проекта H2Accelerate е важна стъпка, за да създадем света, в който искаме да живеем“, коментира Мартин Лундстедт, президент и главен изпълнителен директор на Volvo Group.
Мартин Даум, председател на Управителния съвет на Daimler Truck AG и член на Управителния съвет на Daimler AG, коментира: „Компаниите, участващи в H2Accelerate, са обединени от мнението, че камионите, задвижвани от водород, ще бъдат ключът за постигането на въглеродно неутрален транспорт в бъдеще. Това безпрецедентно партньорство е важен момент, зa да придвижим напред правилната законова рамка и да създадем условия за установяването на масов пазар на камиони на водород. Това също е и призив към законодателните органи, всички заинтересовани страни и обществото като цяло.
Анжелика Зартл-Клик, старши вицепрезидент „Здраве, безопасност сигурност и околна среда“ и „Нови енергии“ в OMV, добави: „Инициативата H2Accelerate е пионер в сферата и OMV има важен принос за това. За да постигнем начертаните климатични цели, ще се нуждаем от нисковъглеродни технологии. Водородът е възможност мобилността на бъдещето да бъде по-природосъобразна“.
Герит Маркс, президент „Търговски и специализирани превозни средства“ в CNH Industrial, заяви: „Масовото прилагане на технологията на водородната горивна клетка в тежкотоварния транспорт изисква и съответната инфраструктура. Нужни са конкретни проекти, с които да демонстрираме пред превозвачите и другите заинтересовани страни в индустрията, че това решение е осъществимо и от финансова, и от операционна гледна точка. Иновативната инициатива H2Accelerate ще създаде необходимите условия това да се случи и да ускори прехода към транспорт с нулеви емисии“.
За H2Accelerate
H2Accelerate е споразумение за сътрудничество, съгласно което участниците ще работят заедно, за да:
- търсят подкрепа за финансирането на ранни изследователски проекти за активиране на пазара по пътя към масово въвеждане на тежкотоварен транспорт на водород;
- промотират техническата и търговската приложимост на транспорта на водород;
- провеждат дискусии с политици, законодателни органи и регулатори, за да се насърчат политики, които подкрепят устойчивото и бързо активиране на пазара на товарни превози с нулеви емисии.
За участващите компании:
Shell New Energies NL B.V.
Групата от компании Royal Dutch Shell работи в подкрепа на развитието на глобален водороден пазар чрез създаването на цялостни решения, включващи широк спектър от дейности – от генерирането на слънчева и вятърна енергия през производството на водород до снабдяването на все повече клиенти в транспорта, тежката индустрия и други сектори, които са трудни за декарбонизиране
Daimler Truck AG
През септември 2020 г. Daimler Truck AG отпразнува световната премиера на концептуалния камион с горивна клетка Mercedes-Benz GenH2 Truck. В основата на идеята за него е течният водород, който позволява гъвкави превози на големи разстояния с пробег до 1000 километра и повече с един резервоар с водород в серийната му версия. Daimler Truck AG планира да започне тестове с клиенти на камиона GenH2 Truck през 2023 г . Серийното му производство се очаква през втората половина на това десетилетие. През ноември Volvo Group и Daimler Truck AG подписаха споразумение за съвместно предприятие за разработване, производство и търговия на системи с горивни клетки.
IVECO
IVECO проектира, произвежда и предлага на пазара широка гама от леки, средни и тежкотоварни търговски автомобили, високопроходими камиони и превозни средства със специални приложения като например офроуд мисии. IVECO инвестира в електрически и водородни технологии съвместно със специалиста по задвижващи системи FPT Industrial, също част от CNH Industrial, и чрез партньорството си с Nikola Corporation.
OMV Aktiengesellschaft
OMV произвежда и предлага на пазара петрол и газ, иновативни енергийни и последно поколение нефтохимични решения. Устойчивостта е неразделна част от корпоративната стратегия на компанията. OMV подкрепя прехода към нисковъглеродна икономика и е поставила измерими цели за намаляване на въглеродния интензитет и въвеждане на нови енергийни и нефтохимични решения.
Volvo Group and Hydrogen
Амбицията на Volvo Group е 100% от продуктите на компанията да не използват изкопаеми горива до 2040 г. Планирано е постепенно преминаване към електрическа енергия – както батерии, така и горивни клетки. За случаи с по-тежки товари и по-дълги разстояния водородните горивни клетки ще бъдат важна технология. Двете технологии се допълват и ще са необходими, за да се изгради устойчивата транспортна система на утрешния ден. През ноември Volvo Group и Daimler Truck AG подписаха споразумение за съвместно предприятие за разработване, производство и продажба на системи с горивни клетки.