Създаден за американския пазар и произвеждан в Тенеси, рядко явление в Европа
Шофирането на Infiniti QX60 се случи малко преди официалното представяне на авангардния QX50 в България и предизвика странни асоциации. Странни, защото двата автомобила са пълен антипод един на друг. Не става дума за размерите – единият е компактен, а другият от горния среден клас. Става дума за факта че QX50 е базиран на по-модерна платформа и ще се задвижва от първия в света сериен бензинов двигател с променлива степен на сгъстяване. На фона на него QX60 си е направо класика, но използва свои прийоми за да примамва клиенти. В това няма нищо чудно предвид факта че моделът е предназначен за клиентелата отвъд океана с всички произтичащи от това негови особености. Фактът че присъства в продажбените листи на българския дилър е плод на лично решение и в това няма нищо лошо щом за него могат да се намерят клиенти. Решението ни дава рядката възможност да шофираме голям SUV автомобил с типичен американски характер.
Наследил гените на огромния и с малко странна стилистика JX, QX60 носи модерния дизайнерски език на Infiniti, но авангардизмът като че ли се свежда до това. Като дължина се позиционира между BMW X5 (когото превъзхожда с 16 см) и Х7, но е малко по-тесен от първия (в Щатите и Русия се предлага и гигантския QX80). Във всеки случай можете да разчитате на изобилие от пространство и (почти) пълноценни седалки на третия ред – тук никога няма да ви е тясно. Думата „тясно“ обаче придобива материален характер когато стане дума за паркиране. Което пък се оказва не толкова трудно защото от Infiniti са въоръжили QX60 с достатъчно сензори и камери, включително панорамна система с виртуален поглед отгоре което прави лесно маневрирането – стига да има място за това.
Не очаквайте от Infiniti поведение близко до това на Х5 по отношение на динамиката в завои, дори и само заради сравнително тесните гуми с размер 235. Настроеният за Америка модел, който всъщност не се предлага почти никъде в Европа обаче е едно добро решение за нашите шосета защото превзема както малките напречни фуги, така и големите неравности без да предава съществени вибрации към пътниците. Във всички случаи комфортът ви е осигурен, а изобилстващите с вълнообразни повърхнини на софийските павирани шосета влияят на QX60 така както леките турбуленции на Boeing 747. Преминете няколко пъти с него по булевард Цар Борис III и ще разберете какво имам предвид.
Към спокойно шофиране ви приканва и 3,5 литровият бензинов агрегат, равноотдалечен от всички съвременни тенденции. Турбопълнене ли – забравете такова нещо. Въпреки системата си за директно впръскване на гориво, той е машина от старата школа. За сметка на това е надежден агрегат на Nissan на който можете да разчитате. При това, след не повече от 800 метра движение достига работа температура, което е важен факт при движение на къси разстояния. Мощност от 262 к.с. и въртящ момент от 334 Нм достиган при 4400 об./мин не са нищо впечатляващо на фона на възможностите на съвременните агрегати – подобни стойности вече постигат и двулитрови турбо мотори, при това с доста по-добра характеристика на въртящия момент. И все пак в ежедневието тази машина си върши достойно работата, предлага нелоша динамика и дори CVT трансмисията се справя доста прилично със задачите си. Специално в този случай предразсъдъците относно този вид предавателни кутии могат да бъдат оставени настрани. Движението по магистрала с равномерна скорост е приятно и тихо – благодарение на коефициента на обтекаемост от 0,35 и отличната шумоизолация. Все пак челната площ започва да оказва своето влияние, когато показаният надвишат 140 км/ч, а разходът съществено нараства.
Не очаквайте някакви модерни технологични решения по отношение на органите за управление. Екраните на арматурното табло са далеч от актуалните цифрови технологии изобразяващи интерактивно множество параметри и осигуряващо контрол на много от функциите през тях. Както каросерията, така и интериорът обаче са изключително качествено и грижливо изработени с много старание и отлични материали, а вградените в подглавниците екрани за пътниците отзад говорят за желание за интеграция и на по-актуални инфоразвлекателни системи. Седалките и воланът разполагат с отопление, огромният панорамен покрив създава още чувство за простор, а задействаната с крак ръчна спирачка е чаровен нюанс от отвъдокеанския характер на модела. По отношение на сигурността няма място за притеснение – на разположение са голям брой системи за подпомагане и безопасност, а устойчивостта на каросерията е на достатъчно високо ниво – ако се стигне дотам. В това отношение максималната оценка от пет звезди за цялостно представяне на модела от Американската агенция за пътна безопасност е достатъчно показателна. Може би приличната базова цена за подобен модел от 122 925 лева е привлекателен аргумент за покупка, но на базата на гореспоменатото ще трябва да приемете разход на гориво от порядъка на 13-15 литра на 100 км.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Както птиците динозаврите са имали бърз метаболизъм и Infiniti QX60 е нагледен пример за това. Голям, но чевръст той се храни обилно, но ако се абстрахирате от разхода на гориво ще получите автомобил, който противно на логиката се чувства добре в нашата градска среда. Това се дължи на способността му да филтрира максимално неравния терен и да осигури комфорт с качествената си изработка и много пространство за пътниците си.
Текст: Георги Колев
Снимки: Георги Колев, Infiniti