Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Jaguar X-Type 2.5 V6 и Rover 75 2.0 V6: Британска средна класа

31.10.2019 18:01

Ако мечтаете за класически британски модел, сега е времето за изгодна покупка

Преди около 20 години Jaguar X-Type и Rover 75 се опитаха да си пробият път в средния клас, разчитайки на британско излъчване. Днес те са евтини употребявани автомобили за индивидуалисти.

Дали пък Rover 75 не е получил твърде много ретро стил? Човек неизбежно си задава този въпрос, наблюдавайки овалните, обрамчени с хром главни контролни уреди с техните светли, изглеждащи почти патинирани циферблати. Вдясно от тях на арматурното табло от имитация на дървесина има подобен на вид малък часовник, който, за съжаление, не притежава секундна стрелка. Нейното равномерно цъкане щеше да излъчва още по-носталгично настроение. 

Приятно оформеният волан с въздушна възглавници и дебел, облечен с кожа венец, черните пластмасови лостчета на кормилната колона и също черната тапицерия на арматурното табло ни връщат в 2000 година, когато този зелен Rover 75 2.0 V6 Automatic е слязъл от поточната линия. Наред с ретро циферблатите на уредите уютно обзаведената кабина на британския седан от среден клас е белязана с още една дизайнерска особеност: не само скоростомерът и оборотомерът са с овална форма, но и вентилационните дюзи, хромираните вдлъбнатини за ръкохватките на вратите и дори бутоните за климатичната инсталация. 

Rover, преизпълнен с хром

И отвън по-скоро семпло стилизираната каросерия седан на Seventy-Five напомня с щедрата си хромова украса за 50-те години. Особено красиви са дъговидните дръжки на вратите, интегрирани в страничните декоративни лайстни. Като отстъпка пред вкуса на времето през 1998 г., когато Rover представя 75 на автосалона в Бирмингам, моделът с предно предаване е получил сравнително висока задна част с полегат заден прозорец. Също модерни изглеждат четирите леко покрити от предния капак кръгли фара, които придават на кроткия британец доста решителен поглед. 

Този модел е изключително важен автомобил за Rover и BMW. След като през 1994 г. баварците купуват Rover от British Aerospace, 75 е трябвало да стане основоположник на нова ера заедно с MGF и New Mini. Стилизираният в британски дух седан е бил предвиден да се конкурира не само с Ford Mondeo, Opel Vectra и VW Passat, но и с Audi A4, BMW Серия 3 и Mercedes C-класа.

Две години след пазарната му премиера обаче през 2001 г. се появява още един съперник в средния клас – Jaguar X-Type. При това със своята ретро визия с британски акценти той е говорил на почти същия дизайнерски език като Rover 75. Това ни дава достатъчно основания да сравним двата носталгични модела с едно общо шофиране и да изясним въпроса дали зад красивите фасади работи отговаряща на своето време и достатъчно надеждна техника. 

Близнаците от Острова

Гледани отпред, двете четириоки физиономии на Jaguar и Rover с почти идентични предни решетки почти не могат да бъдат отличени една от друга. Единствено характерната форма на предния капак на Jaguar със започващите над четирите овални фара изпъкналости внася известна разлика. Благодарение на нея X-Type изглежда дори като умален XJ, докато по-скоро заоблено оформената задна част, особено в областта на задната колона, напомня за дебютиралия две години по-рано, значително по-голям S-Type. Така през 2001 г. гамата на Jaguar се състои от общо три седана с ретро облик. 

Оценяването на автомобилния дизайн винаги е било въпрос и на личен вкус. Но леката извивка на хълбока над задното колело при X-Type просто малко прекалява с гънките и изпъкналостите в сравнително неголямо пространство. В профил моделът на Rover изглежда по-добре. Справедливостта налага тук да споменем, че поради все още зимните условия по пътищата X-Type участва във фотосесията с черни стоманени джанти вместо с привлекателните си серийни алуминиеви колела със седем спици. 

Сходствата при двете каросерии продължават и в интериорите. Ако не бяха семпло модерно оформените контролни уреди на X-Type, бихте могли да си помислите, че седите в един и същ автомобил. Например тапицираните ръбове около стилизираните с имитация на благородна дървесина арматурни табла и преди всичко около централните конзоли са на практика идентични. 

И двата интериора в своите луксозни версии Executive при X-Type и Celeste при 75 изглеждат още по-качествени и преди всичко по-разноцветни. Кремави кожени седалки с тъмносини шевове в Rover или дървен волан и различни интериорни цветове в Jaguar превръщат почти всеки предлаган на пазара за употребявани автомобили британец в уникален екземпляр. Разбира се, и оборудването за комфорт почти не оставя неизпълнени желания: от климатична инсталация, през електрически регулиращи се седалки с памет до озвучителна уредба, възпроизвеждаща CD и/или касети – всичко е налице. При това положение един добре оборудван Jaguar X-Type или Rover 75 с V6 не е бил евтин автомобил. За луксозните версии при пазарния дебют е трябвало да се платят около 70 000 марки. 

Техника от концерна майка

Претенциите на X-Type и 75 за принадлежност към елита биват подплатени от Jaguar и Rover с модерна за времето техника, доставяна отчасти от концерните майки Ford и BMW. От 1999 г. Jaguar е част от Premier Automotive Group (PAG) на Ford. Например X-Type споделя една и съща ходова част с Ford Mondeo, а също и V6 моторите с по два разпределителни вала в цилиндровите глави (DOHC) и работен обем 2,5 (197 к.с.) и три литра (234 к.с.). Всички X-Type с изключение на базовата версия с 2,1-литров V6 (155 к.с.) и четирицилиндровия дизел със 128 и по-късно със 150 к.с. получават двойно предаване, което изяснява значението на „X” като символ на задвижването на четирите колела. 

В Rover също на доста места е налице ноу-хау от BMW. Заради сложната конструкция на задния мост със заемки от „петицата” и интегриран в шасито тунел за задвижването към задния мост, за 75 често са твърдели, че платформата му произхожда от Бавария. Това обаче не е вярно. Без съмнение от Бавария е идвал обаче предлаганият от самото начало двулитров дизел със 116 и по-късно със 131 к.с. Бензиновите мотори на Rover са 1,8-литров четирицилиндров със 120 и 150 к.с. (турбо), двулитров V6 със 150 и 2,5-литров V6 със 177 к.с.

Легендарен е Rover 75 V8 с двигател от Ford Mustang с 260 к.с. Специализираната фирма за рали автомобили Prodrive осъществява преустройството от предно към задно предаване. V8 моторът е монтиран и в модела близнак на Rover – MG ZT 260. Но двата престижни автомобила, произведени общо в само 900 екземпляра, не успяват да предотвратят залеза на Rover след оттеглянето на BMW през 2000 г. На 7 април 2005 г. Rover е обявен в несъстоятелност, това е краят и на 75.

Жалко, защото автомобилът е солиден. Още през 1999 г. auto motor und sport свидетелства, че 75 се отличава с „добро качество на изработка” и „устойчива на усукване каросерия”. Във всички дисциплини с отношение към комфорта – от окачването до отоплението – има само плюсове, също и при задвижването, където са регистрирани единствено „леки сътресения на мотора”. 

Действително и според днешните мащаби моделът на Rover се движи извънредно изискано и преди всичко с приятна мекота на окачването. Кормилната уредба и шофьорската седалка биха могли и да се отличават с повече прецизност и твърдост, а малкият двулитров V6 – с определено по-голям работен обем. При нискооборотно булевардно темпо с петстепенния автоматик липсва уверена тяга. Но ако натиснете по-силно педала към мокета на пода, ще се понесете в нощта с до 6500 об./мин, оставайки без дъх. 

Не толкова качествено изработеният Jaguar при директно сравнение печели еднозначно от по-големия си работен обем и мощност. Неговият 2,5-литров V6 и без високооборотни изстъпления реагира плавно, но напористо на всяка команда с педала за газта. При това автомобилът си помага с добре степенуваната петстепенна механична трансмисия, която обаче не превключва особено прецизно. Освен това моторът на Jaguar работи малко по-неравномерно от добре възпитания V6 на Rover. Комфортът на возене, положението на седене, размерите на интериора и сравнително високият разход на бензин обаче са почти идентични – и двата модела не слизат под десет литра на 100 км. 

Остава да бъде изяснен въпросът защо представителят на Rover, подобно на един с над десет години по-стар модел на Alfa Romeo, е получил номер 75. Това е поредното припомняне на доброто старо време: един от първите следвоенни модели на Rover също се нарича 75.

Заключение

X-Type или 75? За мен това би било трудно решение. Такъв Jaguar с трилитров V6 и 234 к.с. може да е страхотна придобивка. Но каросерията му е твърде раздута за моя вкус. В такъв случай по-добре да предпочета модела на Rover – но като расов MG ZT 190 без хромирана украса. 

 

Текст: Франц-Петер Худек
Снимки: Ахим Хартман

Коментари
comments powered by Disqus