Едно изключително интересно предложение в сегмента на компактните SUV модели
Марката Jeep е едно от онези имена на автомобилния небосклон, чиято значимост трудно може да бъде описано само с езика на думите и фактите. Десетилетия наред Jeep е синоним на автентичен американски дух, на стремеж към почти безгранична свобода, на проходимост, на корав характер, на издръжливост... Всъщност самият факт, че на български език думата „джип“ до ден-днешен продължава да се използва като нарицателно за високопроходим автомобил, сякаш говори по-красноречиво от вякакви словесни излияния. Днес обаче на фона на почти неизброимите разновидности на SUV и кросоувър модели на пазара, като че ли в Европа и в частност у нас споменаването на Jeep носи по-скоро спомени, отколкото асоциации с актуалната гама на компанията. Което всъщност е напълно незаслужено –поради най-малко три причини. Първата от тях е обстоятелството, че в лицето на неостаряващата класика Wrangler американската фирма с италиански собственици в момента разполага в портфолиото си с един от малцината оцелели истински всъдеходи, пред които почти няма непреодолими препятствия. Втората от тях е фактът, че марката може да предложи изключително добри, макар и често неоснователно подценявани продукти, какъвто е например Grand Cherokee – всъщност един от най-добрите автомобили за цената си в своя клас. А третата причина от своя страна се нарича Compass и сега ще ви разкажем повече защо смятаме така.
Всъдеходът сред компактните SUV модели
За да опишем възможно най-накратко характера на Compass може би е най-уместно да кажем следното: този автомобил е точно това, което подобава на марка като Jeep да притежава като оръжие в сегмента на компактните SUV модели. Защото този автомобил безспорно е един от най-проходимите в своята категория и по свой самобитен маниер пренася атмосферата на истинските всъдеходи в клас, където приключенският дух най-често е плод основно на маркетингови внушения, а не на реални възможности. Compass е истински Jeep от плът и кръв, за който потенциалът извън асфалтираните пътища е въпрос на чест, а характерният американски стил е заложен в самото му ДНК. На външен вид автомобилът е точно толкова истински янки, колкото е необходимо, за да бъде безпогрешно разпознат като представител на марката, но и достатъчно елегантен и съвременен, за да отговаря адекватно на изискванията на масовата съвременна аудитория. Отправките към славното минало на компанията са много, но за разлика от по-малкия Renegade тук те изглеждат по-скоро като модерна интепретация на класически детайли, отколкото като опит за заиграване с носталгични настроения у публиката.
Интериорът също е типичен за Jeep – с широки и удобни кресла, много място на двата реда седалки, богато оборудване, страхотна аудиосистема beats, както и доста добра ергономия. Стилистиката и тук е доста различна от това, което сме свикнали да виждаме в повечето конкуретни модели – търсеният ефект да се усещаме по малко по-различен от обичайното начин е постигнат напълно. Един от малкото обективни параметри, по които Compass отстъпва на най-сериозните си опоненти, е багажният обем, който е по-скоро на средно за класа равнище.
Истински Jeep както на пътя, така и извън пътя
Още след първите минути зад волана на Compass напълно затвърждихме мнението си, че тук си имаме работа с една наистина интересна симбиоза от модерен SUV и класически всъдеход, със силен уклон към качествата на първата категория, но без да бъде лишена напълно от характеристиките на втората. Автомобилът вози меко, но не залита към неприятно клатене в завой и при спиране, нито към неприятно разлюляване по вълнообразните неравности. Управляемостта е спокойна, а пътното поведение – предвидимо и ненатрапчиво, без да предразполага непременно към спортен стил на каране. Маниерът на работа на двулитровия турбодизел със 140 конски сили и деветстепенният автоматик на ZF също е много характерен – тягата над 1800 об./мин е добра, реакциите на скоростната кутия са уравновесени, а тембърът на мотора не крие дизеловата си природа. С този модел човек се чувства като в класически американски автомобил, за който комфорта при пътуване и усещането за свобода са значително по-важни от търсенето на самоцелна динамика. И обективно погледнато, тъй като понятието „спортен SUV“ в 95 процента от случаите продължава да бъде откровено противоречие в реалния живот, всъщност при Compass всичко си е на мястото.
Наличието на различни режими на работа на двойното предаване и електронните системи говори, както и на опция за заключване на предавания към двата моста въртящ момент в позиция 50:50, показват ясно, че Compass определено няма да се предаде пред първите несгоди, които срещне извън пътя. Комбинацията от сравнително голям клиренс и солидна защита както на дъното на автомобила, така и на каросерията от удари и издраскване също носи на водача солидна доза увереност, че с този автомобил може да бъде спокоен и при по-неблагоприятни условия.
Що се отнася до ценовата политика, тя е напълно адекватна за компания от ранга на Jeep – Compass положително не е най-евтиният представител на класа си, но предвид възможностите си в никакъв случай не е и скъп. За хора, които търсят всички предимства на един модерен компактен SUV, но същевременно държат на проходимостта и имат афинитет към различното и автентичното, този автомобил без съмнение би могъл да се превърне в изключително интересна алтернатива.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов