Първи впечатления от третото издание на модела във версията X1 xDrive23i.
Целта на новия X1 е да предложи повече от всичко. Повече пространство, повече електронни асистенти и най-вече – пълен избор на варианти на задвижване. Първи впечатления от версията X1 xDrive23i.
Автомобилната индустрия не е от вчера. През последните повече от 100 години този изключително комплексен сектор от индустриалното производство се е справял с различни кризи и е оцелявал в не една и две политически, икономически и енергийни трансформации. Естествено, всичко това дава дълбоки познания и опит, чиито следи личат ярко в новото поколение на BMW X1 и неговата гъвкавост и ефективност в днешната надпревара за оцеляване.
Survival of the fittest
От завода в Регенсбург годишно излизат над 300 000 автомобила – приблизително по един на всеки 57 секунди. Наред с новия X1, на една и съща поточна линия се произвеждат както „единицата”, така и X2. Всичко върви плавно и ритмично независиимо от факта, че новото поколение компактен SUV използва усъвършенстваната платформа FAAR, която се различава съществено от тази на предходните модели. И за капак, Х1 се предлага с нова гама от задвижваща агрегати, покриваща целия спектър от напълно електрическия iX1, през двата рlug-in хибрида до двете бензинови и двете дизелови версии – с и без 48-волтова система. Добавете към това разнообразието от оборудване и ще получите логистичен Вавилон, готов да покрие всяка пазарна ниша и всяко потребителско колебание в тези несигурни времена.
Сигурно е едно - външните размери на Х1 са нараснали във всички посоки, Интериорът няма да изненада никого с високата позиция на седалките – именно тя е основен аргумент за покупка за голяма част от хората, които се насочват към SUV или кросоувър в днешно време. Много приятно обаче изненадва отчетливия превес на естествената кожа, алуминиевите детайли и качетвените тъкани над твърдите пластмаси. Централната конзола е трансформирана във високотехнологичен подлакътник в стила на iX с изчистена подредба и логично управление на функциите, а централно място на арматурното табло заема извитият широкоформатен екран със сензорна дясна част. Под нея е освободено внушително пространство за съхранение на вещи, поставки за напитки и изключително удобна индуктивна станция за зареждане, в която смартфонът се свързва безжично с новата мултимедийна система OS8.
Пипни ме тук и тук…
Но да се върнем на сензорния екран с диагонал десет инча в дясната част на извития към водача панел. От една страна тази извивка не е твърде удобна за неговия спътник на предната седалка, а от друга оформената като уиджети структура на менютата не е най-прегледното нещо на света – особено когато става дума за управление на традиционно свързвана с аналогови прибори система като тази за отопление, вентилация и климатизация на купето. Да, менютата позволяват лесно индивидуално преконфигуриране подобно на смартфоните, но всичко това изисква време и привикване. От друга страна гласовото управление става все по-ефективно, а от оформлението и подредбата на бутоните на волана могат да се поучат много други автомобилни марки.
Просторният втори ред седалки на X1 предлага гъвкавост и практични решения за конфигуриране на обемите с възможност за надлъжно регулиране и индивидуална промена на наклона на облегалките. Зад големият заден капак с електромеханизъм се крие багажно пространство от 540 литра, което след сгъване на разделената на три облегалка може да нарасне до максималните 1600 литра – с 50 литра повече от предходния модел. По-малките предмети могат да се съхраняват под дъното на багажното отделение, но пространството там намалява обратно пропорционално на степента на електрификация на задвижването.
Стабилен на пътя
На пътя бързо проличават възможностите на модерните асистиращи системи на баварския SUV. Х1 следва безопасно пътя и поддържа дистанцията в целия диапазон от 0 до 210 км/ч, може да сменя самостоятелно лентата и се грижи за превантивния контрол на скоростта преди влизане в завои и наближаване на светофар. Видимостта от мястото на водача е много добра и печели допълнително от 360-градусовата панорама на зоната в непосредствена близост, осигурена от камерите по периметъра на каросерията. Подобно на обновеното издание на третата серия, указанията на навигационната система са допълнени с разширена реалност под формата на триизмерни стрелки.
Иначе поведението на пътя спазва баварските традиции – X1 се държи в завоите стегнато и без излишни колебания на каросерията, споделената информация за наличието на груби неравности и фуги по асфалта определено го нарежда сред по-спортно настроените представители на SUV. В пълна хармония с това са и директните реакции на кормилното управление.
Турбодвигателят на версията 23i с 204 к.с. създава доста енергично впечатление, допълнено от подкрепата на електромотора с мощност 14 кВт. Той има грижата за неусетното стартиране на бензиновия агрегат и може светкавично да добави тяга само с едно докосване на лостчето с надпис „Boost” отляво на волана. В интерес на истината, в повечето ситуации напълно достатъчен се оказва и стандартният въртящ момент от 320 Нм, който нерядко изненадва с ранната си поява трансмисията Magna с два съединителя.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Новият X1 е по-внушителен, по-просторен и по-богато оборудван с модерни системи за комфорт и асистенция на водача. Богатата гама от системи за задвижване е енергийно ефективна и гарантира типичното за марката високо динамично равнище. Управлението на функциите ще изисква период на привикване.
Teкст: Мирослав Николов
Снимки: BMW, В Грьогер-Майер