Точно преди 60 години баварската компания представя своята „Нова класа“ с която поставя ново начало на марката
„Новата класа“ и Серията 02 възраждат компанията BMW сред години на стагнация и не само полагат основите за трета и пета серия, но осигуряват свежи и солидни финанси за създаването им. Зад волана на едно BMW 2002 tii, педантично подготвено от BMW Group Classic.
Сгушило се между модерните си наследници, то ни очаква в центъра на огромното пространство зад Музея на BMW и „четирицилиндровата“ административна сграда. Небесносиният му цвят се откроява още повече на фона на сивотата на плътните облаци и леещия се дъжд. Това BMW 2002 tii, собственост на BMW Group Classic и родено през 1973 г., може и да изглежда малко на фона на своите наследници, но на практика е един голям модел със съществен принос за правото им да съществуват. Защото именно през 60-те години появата на седана 1500/1800/2000 от Новата класа на BMW и на моделите с две врати 1602 и 2002 става причина BMW да се измъкне от дългогодишното финансово блато и да поеме стремително напред, за да стигне до там, където се намира сега. Именно солидните продажби на тези модели осигуряват средствата за построяването и на въпросната четирицилиндрова сграда. И именно тези модели стават първообрази на днешните пета и трета серия.
Формалната хармония на 2002 те грабва от първия и съхранява притегателната си сила при всички останали погледи. Въпреки че е конструиран с идеята да бъде по-достъпен от седана с четири врати, той го превъзхожда с неповторимата ефирност, в която трапецовидните форми са в перфектен синхрон и се вписват по чудесен начин в ниската линия на стъклата и страничната гънка в основополагащия по това време стил на Chevrolet Corvair. В този модел BMW вече използва архитектурата със силно скъсен преден надвес, който освен стилистично има и функционално значение. 2002 е въплътил и всички класически стойности, които ще се изразят най-пълно в трета серия.
Няма как да потеглим, преди да сме погледнали под капака на двигателя, но това се оказва същински ритуал, който сам по себе си може да ви вкара в екстаз. Процедурата включва издърпване на дълъг лост, оказващ доста сериозна съпротива и задвижващ сложен механизъм, който от своя страна завърта цял вал с гърбици и скоби, фиксиращи капака. Толкова германско, е първата мисъл която ти идва наум. Моторният отсек свети от чистота подобно на улиците наоколо, всичко е подредено по конец. Прозрачните тръбопроводи и буталната бензинова помпа веднага идентифицират второто i в абревиатурата на модела – добре известният с надеждността и динамичните си качества четирицилиндров двигател М10 е оборудван с механична система за впръскване на горивото Kugelfischer. Със своите 130 к.с. това е най-мощната версия с атмосферно пълнене на 2002 (2002 turbo е от друга планета) и се произвежда до самия край на моделната серия. Изкушавам се и да погледна отдолу – цялото дъно на автомобила е внимателно обработено с черно антикорозионно покритие, а от двете страни на диференциала се мъдрят двата коси носача. Решението на BMW да използва този тип заден мост е от изключителна важност – именно независимото окачване във времената, когато почти всички автомобили от този клас използват твърд мост, е сред основните виновници за толкова харесваното от хората поведение на пътя. Още една основа, върху която BMW ще гради своя имидж. Едва по-късно ще открия на страниците на Motor Klassik –дъщерно издание на auto motor und sport, снимки на същото това BMW 2002 tii в материали от 2006 г. Както се оказва, докато много нови автомобили, произведени през онази година, вече са остарели, изминалите години не са оставили никаква следа върху автомобила и синьото купе изглежда в същото цветущо здраве, в което е било и тогава. Един добър атестат за хората от BMW Group Classic. Да видим и дали ще се движи така.
.
Същността на едно BMW
.
Вратата прищраква по някакъв мистичен начин и си даваш сметка, че искаш да я отваряш и затваряш отново и отново. Може би за околните това ще изглежда малко налудничаво, затова предпочитам да се фокусирам към ключа за запалване. Още преди да съм чул стартера, двигателят оживява. Както и целият 2002. Класическите автомобили искат да бъдат карани. Дългият престой в гаражи и зали може и да съхранява лака върху ламарините им, но всеки любител ще ви каже, че автомобилът се преражда, когато след престой трупа километри зад гърба си.
Това важи с пълна сила за нашето BMW. Смехотворни в сравнение с днешните, малките хромирани чистачки сякаш галят стъклото и определено губят битката с дебелия воден слой. Шумът от водата в калниците създава усещане за някаква забравена непосредственост, а водните капки карат ламарините да резонират. Двигателят обаче е във вихъра си – творението на барон Алекс фон Фалкенхаузен и днес буди уважение, перфектно поддържаната машина поема газта със стръв и нейните 130 к.с. като че ли нямат никакви проблеми със сравнително лекото купе. По документи – максимална скорост от 190 км/ч, ускорение до 100 км/ч за 9,5 сек. Неслучайно именно този блок става основа за създаването на състезателни турбоверсии с мощност над 1000 к.с. Някой да може да се похвали с подобни нещо? Годината е 1973-та все пак. И отгоре на всичко – пикът на петролната криза.
Излизаме през бариерата и поемаме напред към магистрала, в посока към дворците на баварските крале и към историята на Бавария. Пътьом и към миналото на BMW, създало настоящето на концерна…
.
Назад към историята
.
В края на 50-те години BMW далеч няма днешната си репутация, нито пък може да мери сили с Mercedes-Benz по същия начин, по който го прави сега. Въпреки че германското стопанско чудо вече е в разгара си, BMW не може да се похвали с никакви икономически постижения. Именно заради бурното стопанско развитие продажбите на мотоциклети неотклонно намаляват, защото хората започват да се насочват към автомобилите. От около 30 000 само няколко години по-рано, през 1957 г., продажбите на мотоциклетите BMW се стопяват до едва 5400. Година по-късно от престижната лимузина с 3,2-литров двигател, известна с името „Бароковия ангел“, са продадени символичните 564 автомобила. Още по-жалко е положението с иначе чудесните спортни модели 503 и по-компактния 507, от които са продадени общо 98 броя. С малко по-големи успехи могат да се похвалят микроавтомобилът Isetta и неговата удължена версия със странична врата. Това обаче изглежда странно – в гамата на марката съществува огромна празнина между микроавтомобилите и луксозните модели. На практика сравнително малкият по това време производител BMW няма по-голям масов модел. Компактният за онези години 700 може само частично да закърпи нещата. Очевидно е, че в за да оцелее компанията, трябва да се направи нещо кардинално ново.
То се ражда благодарение на усилията на най-големия по това време акционер на BMW Херберт Квант. Силно мотивиран да развива компанията, той предлага на акционерен съвет инвестиция в създаването на изцяло нов модел. Символично предлага и името Neue Klasse.
По един или друг начин необходимите пари са събрани и екипът на Алекс фон Фалкенхаузен започва разработването на новия двигател. Така се ражда прочутият М10, който ще се превърне в култово за марката инженерно творение. Ръководителят на проекта още от развойно ниво е заложил възможност за увеличаване на диаметъра на цилиндъра и нарастване на обема на двигателя, който в първоначалната версия разполага с всичко на всичко 1,5 литра.
.
Новата класа
.
„Новата класа“ на BMW дебютира през 1961 г. на изложението във Франкфурт, а моделът е наречен просто 1500. Реакцията на хората също е много ясна и категорична – интересът към автомобила е невероятен и само за три месеца, до края на 1961 г., са направени 20 000 заявки. Все пак цяла година е необходима, за да се отстранят възникналите конструктивни проблеми с каросерията, и автомобилът става факт през втората половина на 1962 г. Именно „Новата класа“ обаче поставя BMW и на нови релси, насочващи марката към нейната динамична същност. Основен принос за това имат надеждният спортен двигател с алуминиева глава и независимото окачване на четирите колела. Благодарение на „Новата класа“ още през 1963 г. компанията отново е печеливша и вече се намества сред по-големите играчи. Ръстът в търсенето кара BMW да създаде и по-мощни версии – така през 1963 г. се ражда моделът 1800 (на практика работният обем е 1,733 л) с увеличена от 80 на 90 к.с. мощност. Интересен нюанс в историята е фактът, че именно в тази суматоха се изгражда и компанията Alpina, която започва да усъвършенства вече продадените автомобили от модела 1500 за клиентите, които са се почувствали ощетени. От BMW пък продължават с развитието на серията с по-мощната версия 1800 TI с два двойни карбуратора Weber и мощност от 110 к.с. През 1966 г. факт става и BMW 2000/2000 TI, а през 1969 г.и 2000 tii със система за впръскване на горивото. През 1972 г. последните вече имат лъвския дял от продажбите. И така стигаме до същината на историята, или как се ражда „нашето“ 2002 tii.
.
02: кодът на успеха
.
Ако се върнем отново малко назад във времето, ще видим, че дори и с появата на 1500 в гамата на BMW все още остава една празна ниша. 700 има прекалено различен дизайн и е сравнително малък, затова от компанията решават да създадат модел, базиран на новия седан, но с по-достъпна цена. Именно така през 1966 г. се ражда купето с две врати 1600-2 (двойката е означение за двете врати), което впоследствие ще се превърне директно в 1602. Скоро и напълно естествено се появява и по-мощна версия 1600 ti с два карбуратора и мощност от 105 к.с. Принципно моделът е базиран на седана, но е със значително променена стилистика на предната и задната част и е дело на дизайнера на фирмата Вилхелм Хофмайстер (на когото е наречена известната „чупка на Хофмайстер“ на задната колона). С 1600 на пазара излиза сериозен конкурент на легендарните по това време модели на Alfa Romeo, който обаче освен съчетанието от грациозност и спортни гени в стилистиката, предлага неповторимо поведение с независимото си окачване с коси носачи на задните колела и Макферсън на предните. Според фирмените историци по-мощният 2002 обаче едва ли е щял да се роди, ако не се е била случила една странна история. Или по-точно, едно странно съвпадение – създателят на М10 Алекс фон Фалкенхаузен монтира за собствена употреба в едно купе на 1600 двулитров агрегат. Почти едновременно с това директорът по планирането Хелмут Вернер Бьонш прави същото. Фактите стават известни на двамата, когато автомобилите им по стечение на обстоятелства попадат в една от фирмените работилници на BMW. Естествено, и двамата решават, че това е добър повод да предложат на ръководните органи подобен модел. Той би бил сериозен пазарен коз за планираното настъпление на марката отвъд океана. Масло в огъня добавя и американският дилър на BMW Макс Хофман, който също смята, че по-мощната версия би имала успех в САЩ. Така се ражда 2002, който през 1968 г. получава по-мощната версия 2002 TI със 120 к.с., а през септември същата година се появява и моделът, с който се срещнахме преди малко – 2002 tii със споменатата система за впръскване Kugelfischer. По късно на базата на тези модели ще се родят и кабриолетът на Baur и серията Touring с голям заден капак.
Серията 02 изиграва за BMW ролята и на огромна маркетингова ракета носител, а успехът й е по-голям от този на оригиналната Нова класа. До края на 1977 г. общият брой произведени автомобили от този тип достига 820 000, а компанията се е сдобила с необходимите средства за инвестиции в създаването на първите представители на трета и пета серия.
.
Краят на един прекрасен ден
.
Всичко това определено ме кара да посягам с особен респект и внимание към този автомобил. Но той сякаш не желае да бъде щаден. Всяко подаване на газ е последвано от рязък импулс върху тежащото едва 1030 кг купе. Разбира се, няма я бруталната и груба тяга на Turbo, но липсата на ограничения на германския аутобан не притеснява мотора, а 160 км/ч постоянна скорост са напълно естествени. За съжаление, нашият екземпляр е от версиите с четиристепенна трансмисия (петстепенната се предлагала като опция), която определено не е най-доброто решение. Макар лостът да влиза в позициите си стегнато и приятно, предавателната кутия определено измъчва двигателя, който е принуден постоянно да работи на високи обороти. Освен с повече шум това е съпроводено и със специфична директност на реакциите, която, за съжаление, при отпускане на педала води и до също толкова специфичен рязък спирачен момент. Неслучайно повечето съвременни събратя на 2002 разполагат с два пъти по-голям брой предавки.
Истинската съблазън на този автомобил се проявява на прекрасните и живописни междуселски пътища в Германия. Тънкият волан може и да не хармонира с природата на колата, но липсата на сервоусилвател почти не се усеща. А окачването, това окачване! Очевидно инженерите на BMW толкова много са се старали при създаването му, че дори и сега то може да бъде еталон за динамично поведение. Да не забравяме, че то работи толкова добре, въпреки че автомобилът е оборудван с високи 13-цолови гуми с широчина от едва 165 мм (които въпреки това нито изглеждат малки, нито влошават визуалната динамика!).
Това бе наистина един прекрасен ден. Не само заради привилегията и удоволствието да съм зад волана на този автомобил, но и заради удивителната му способност да ме върне към корените на марката. Може би сега я разбирам малко по-добре. Синият 2002 tii заема отново мястото си и макар да е изминал почти 400 км под проливния дъжд, няма и петънце от кал върху ламарините си. Все пак се е движил в родината си Германия.
.
Текст: Георги Колев
Снимки: BMW, Георги Колев
.
На фокус
BMW Group Classic
.
Наскоро BMW се завърна към корените си, като откупи обратно от фирмата Knorr Bremse старата фабрика, в която две години след основаването си започва да произвежда самолетни двигатели. Именно там от няколко години се разполага Classic Center на компанията.
.
BMW Group Classic наследи BMW Mobile Tradition през 2008 г. При създаването си през 1994 г. Mobile Tradition има за цел да обедини всички усилия за възстановяването и запазването на наследството на компанията и огромния брой съществуващи модели. Според хората от BMW броят на „историческите“ автомобили със синьо-белия пропелер достига 1 милион, към тях следва да се добавят поне 300 000 мотоциклета. За целта фирмата интензивно си партнира с различни клубове. Всички, които искат да възстановят своя автомобил, могат да разчитат на пълно обслужване от един източник. Центърът притежава огромно теоретично и практично ноу-хау за моделите, разполага с огромен брой оригинални части на BMW и необходимата за ремонтите инфраструктура. Това е бизнес, който става все по-голям и вероятно все по-печеливш. В момента BMW Group Classic разполага с огромна стокова наличност и практически може да възстанови напълно всеки един автомобил. За да демонстрират този факт, преди няколко години служители създадоха от нулата и само от стокови наличности едно 2002 tii, като дори бе открита произведена, но неизползвана сурова каросерия.
Ако един детайл или устройство не са налични, те могат да бъдат изработени – от BMW или съгласно договореностите от някой доставчик. Един пример: ако собственикът на едно 3.0 CSi иска да замени механичната си трансмисия с автоматична, BMW може да направи това, въпреки че моделът никога не се е предлагал с такава. Тъй като обаче са били конструирани пилотни версии с автоматична трансмисия, на базата на чертежите, до които конструкторите имат неограничен достъп, клиентът може да поръча изработването на такъв вариант. Стига да му стиска да плати за това. Работата е разпределена в зависимост от вида на дейностите – в завода в Динголфинг се грижат за каросериите и боядисването, в Мюнхен са отговорни за механиката, в BMW Motorsport и M GmbH поемат М-моделите. От BMW са сключили и множество договори със специализирани предприятия, на които осигуряват необходимата документация за производствени дейности. А за тези, които искат да потърсят части за своето BMW, налице е и BMW Classic online shop. От компанията могат да открият всичко за вашия автомобил, като въз основа на огромна база от документация се стараят да осигурят максимална автентичност.