Резултатите от първия тест на независимия експерт бяха публикувани на 4 февруари 1997 г.
За 20 години провеждане на краш тестове Euro NCAP са помогнали да бъдат спасени 78 000 живота. Това посочва пресслужбата на организацията. От 1997 до днес Euro NCAP е тествал 800 автомобила на обща стойност 160 милиона евро.
"Като отбелязваме 20-годишнината си, ние сме горди, че програмата Euro NCAP постигна значителни, жизнено необходими подобрения в автомобилите и позволи на Европа да постигне най-ниското ниво на смъртност по пътищата в сравнение с всеки друг регион на света", каза Мишел ван Ратинген, генерален секретар на организацията.
Резултатите от първите изпитания Euro NCAP бяха публикувани на 4 февруари 1997 г. В краш тестовете тогава участваха Ford Fiesta и Volkswagen Polo, които получиха три звезди за сигурност от четири възможни. В същото време бяха подложени на тежки изпитания и моделите Fiat Punto, Nissan Micra, Vauxhall Corsa и Renault Clio. Тези модели обаче заслужиха от експертите две звезди за сигурност. Само една звезда по време на теста получи Rover 100.
След публикуването на тези резултати, водещи автомобилни компании критикуваха тестовете, твърдейки че са толкова тежки, че нито един автомобил "няма да може да достигне ниво от четири звезди." Въпреки това пет месеца по-късно Volvo S40 получи четири звезди за безопасност, което по онова време беше максималният резултат.
От януари 2016 влезе в сила актуализация на методологията за изпитване на Euro NCAP. В допълнение към стандартните удари върху деформируеми бариери бе включен и тест на системата за предотвратяване на сблъсък с пешеходец. Автомобилът ускорява до 40 км/час, след което той трябва да открие на пътното платно пешеходец манекен и да намали до минимум скоростта пред него или напълно да спре.