Двигателят е куплиран с 8-степенна Sport Direct Shift автоматична трансмисия
Lexus разширява гамата автомобили, оборудвани с новия 2.0-литров турбо двигател на марката. След пускането на пазара на NX 200t в началото на 2015 и анонсирания по-рано през годината RX 200t, който ще излезе на пазара в самия край на 2015, IS е третият модел на Lexus, който ще бъде оборудван с новия агрегат.
Задвижван от 2,0-литров турбо-бензинов двигател с иновативната D-4ST технология за впръскване на горивото, която гарантира нисък разход и мигновен въртящ момент, новият спортен седан IS 200t генерира 245 к.с (180 кВ) и максимален въртящ момент от 350 Нм. Той е способен да се ускори до максималната скорост от 230 км/ч посредством разработената за RC F 8-степенна Sport Direct Shift автоматична трансмисия.
Двигателят съчетава цилиндрова глава с водно охлаждане, интегриран изходящ колектор и twin-scroll турбокомпресор, които предоставят мигновена реакция при подаване на газта, изключителна динамика и висок въртящ момент при ниски обороти. За подобряването на икономията на гориво, 2.0-литровия турбо-бензин е оборудван с иновативна система за управление на газоразпределението (VVT-iW: Variable Valve Timing – intelligent Wide), която позволява на двигателя да превключва работните цикли между Ото и Аткинсън.
IS 200t ускорява от 0-100 км/ч за 7,0 секунди, а средният разход е 7,0 литра/100 км
Цилиндрова глава с интегриран 4-към-2 изпускателен колектор и Twin-Scroll турбокомпресор
Тази иновативна комбинация от двигателни технологии е проектирана да осигури мигновено ускорение с минимален турбо-лаг и подобрен въртящ момент при ниски обороти в условията на нисък разход на гориво.
Изпускателната система в последователност 4-към-2 съчетава цилиндрите спрямо съотношението на такт сгъстяване или разширение. Работейки в тандем с високоефективния twin-scroll турбокомпресор, архитектурата на изпускателния колектор не позволява пулсациите на изходящите газове от отделните цилиндри да имат негативно влияние върху горивния процес, което гарантира по-висок въртящ момент в по-широк диапазон на обороти.
Освен това, двигателят разполага с воден интеркулер, който е монтиран директно върху него с цел максимално скъсяване на турбопътищата и съответно елиминиране ефекта „турбо-лаг“, което осигурява желаното мигновено ускорение.
От своя страна twin-scroll турбината разполага с променливо управление на уестгейт клапана, което намалява до минимум загубите при възвратното (възходящо) движение на буталото чрез освобождаване на системата от обратно налягане при ниски обороти на двигателя (когато турбото не се използва).
В допълнение интегрирането на изходящия колектор в цилиндровата глава подобрява охлаждането на газовете без да жертва ефекта от работата на катализатора в процес „затопляне“. Това не само удължава живота на катализатора, но и осигурява по-широк диапазон на работа в оптималната, стехиометрична гориво-въздушна смес.
D-4ST система за впръскване на гориво
D-4ST (Direct injection 4 stroke gasoline engine Superior version with Turbo) комбинира система за директно впръскване на горивото под високо налягане и система за предкамерно впръскване на горивото при ниско налягане. Разпределението на впръскването между директно и предкамерно зависи от натоварването на двигателя, като по този начин се постига максимална ефективност на изгарянето и същевременно висок въртящ момент при ниски обороти.
Тази авангардна система за впръскване на горивото работи в комбинация с турбокомпресор, за да създаде перфектен синхрон между съотношението на смесване, постигнато чрез оптимизация на архитектурата на входящия колектор и челото на буталото и управление на налягането на турбината.
Иновативна Dual VVT-iW технология
С оптимизирания въртящ момент в целия диапазон на обороти и възможността двигателя да работи както по цикъла на Ото, така и на по-ефективния цикъл на Аткинсън, новия турбиниран Lexus разполага с иновативна технология за газоразпределение: VVT-i система за изходящите клапани и VVT-iW за входящите, същевременно подобрявайки динамиката при напълно отворена дроселова клапа.
Късното затваряне на входящия клапан при работа по цикъла на Аткинсън намалява загубите при възвратното движение на буталото, което влияе положително на икономията на гориво. VVT-iW предлага и режим на работа в полуотворена позиция, която елиминира негативния ефект върху динамиката при студен старт.
Още иновации
Новият 2,0-литров турбо двигател е изключително лек и компактен. Отлят от устойчива на топлинни девиации стомана с ниско съдържание на никел и капак на клапаните, входящ колектор и всмукателни тръби, изработени от смола, той тежи само 160 кг. Задвижващият агрегат е преминал унищожителни 10 000-часови тестове преди да започнат същинските тестове на пътя, в които са изминати над 1 000 000 километра.
Взети са пакет от мерки, които имат за цел да намалят загубите при триене в различни части от двигателя, подобрявайки разхода на гориво. Употребата на ексцентичен колянов вал намалява товара върху буталата при генериране на тяга, което допълнително намалява вътрешното триене. Още по-ниски нива на съпротивление осигурява и изключително прецизната машинна обработка на цилиндровите стени в съчетание със специално покритие на стените на буталата. Сегментите, използвани в двигателя са оптимизирани за ниско триене, а теглото на всички подвижни части е намалено.
Използвани са олекотени повдигачи на клапаните и ангренажна верига с намалено триене, а всички подвижни части във веригата са направени от материали, чиито свойства също намаляват съпротивлението при триене. Подобни материали са използвани и за маслените уплътнения на коляновия вал. Проводимостта на маслената система е значително подобрена с внедряването на маслена помпа със система за регулиране на дебита.
Прецизният контрол на топлинните процеси в двигателя допълнително подобрява ефективността на разходване на гориво. В това направление влизат системи като бързо загряване на двигателя чрез изолирано циркулиране на охладителната течност в цилиндровия блок при студен двигател и система за прекъсване на маслената баня на буталата преди тяхното загряване.
Плавност, тишина и турбо звук
Освен якостта на основните компоненти в двигателя, която допринася за намаляване на вибрациите, новият двигател разполага с балансиращ вал, чиито зъбни колела са направени от смола.
Новоразработеното двигателно масло без калций изключва възможността за детонации при ниски обороти, а вероятността това да се случи при високи е допълнително намалена от маслените магистрали, охлаждащи буталата.
Водният интеркулер дава сериозни предимства при начално ускорение – спринта от 0-100 км/ч отнема 0.3 секунди по-малко в сравнение с въздушен вариант. Кривата на ускорение зависи най-вече от въртящия момент при ниски обороти.
Турбо двигателите имат склонност да бъдат по-шумни при затворен дросел (отпуснат педал на газта). За целта са използвани електрически байпасен клапан и резонатор, които да отстранят този страничен ефект. Тъй като турбинираните двигатели се нуждаят от плавно и постоянно захранване със свеж въздух, инженерите на Lexus са отделили време да разработят специални въздуховоди, които гарантират мощност без да създават допълнителен шум.
8-степенна автоматична трансмисия с пера за смяна на предавките от волана
IS 200t е оборудван с 8-степенната Sport Direct Shift трансмисия, създадена специално за суперспортното купе RC F. Седанът със задно предаване е първият, който взима предвид силите на странично ускорение при превключване на предавките.
Трансмисията автоматично превключва предавките в низходящ ред при интензивно спиране преди завой, след което задържа по-ниска предавка при преминаване през него, за да гарантира максимален контрол и на излизане от него избира най-подходящата предавка, която дава отлична реакция на педала на газта.
IS 200t прави своята пазарна премиера на Автомобилен Салон София 2015.
IS 200t – технически характеристики
Двигател
Максимална мощност (к.с./кВ): 245 / 180
Обем (см3) / Цилиндри / Клапани: 1998 / L4 / 16
Система на газоразпределение: EFI, D-4ST, VVT-I / VVT-iW
Гориво / Октаново число: Бензин / 95 или по-високо
Максимална мощност (к.с./кВ @ об/мин) 245 / 180 @ 5800
Максимален въртящ момент (Нм @ об/мин) 350 @ 1650-4400
Трансмисия
Задвижващи колела: Задни
Трансмисия: 8-степенна автоматична Sport Direct Shift
Динамика
Максимална скорост (км/ч): 230
0-100 км/ч (сек): 7.0