Mercedes-AMG предоставя на S-класата огромно увеличение на мощността. Със своите 802 к.с., S 63 изпреварва в спринта дори машина като Porsche 911 GTS.
За пореден път от страна на Mercedes не пестят суперлативи при представянето на AMG версията на S-класата. Поне един от тези суперлативи обаче не може да бъде отречен: Mercedes-AMG S 63 E Performance не е нищо по-малко от най-мощната S-класа, създавана някога. С това луксозната лимузина отрязва на светофара немалко съвременни спортни автомобили. Нека разгледаме данните по-отблизо.
Задвижването
Отпред бие сърцето с вътрешно горене на хибридния AMG и – как би могло да бъде иначе? – това е познатият V8 битурбо с четири литра работен обем. Осемцилиндровият двигател осигурява 612 к.с. и 900 нютонметра максимален въртящ момент. Синхронният електромотор с постоянни магнити (PSM) на задния мост добавя 140 кВт (190 к.с.) максимална мощност. Mercedes посочва 70 кВт като постоянна мощност. Съчетанието звучи много подобно на AMG GT с 4 врати, макар че крайният резултат е не толкова висока мощност, но по-голям въртящ момент.
В крайна сметка все пак се получават неприличните 802 к.с., 1430 нютонметра въртящ момент и 290 км/ч максимална скорост (с опционалния пакет Drivers Package). За силовото предаване се грижи деветстепенна автоматична трансмисия. Подсилената луксозна лимузина се изстрелва от място до 100 км/ч за 3,3 секунди – впечатляващо за автомобил с тегло около 2,6 тона. За сравнение, Porsche 911 GTS се нуждае от две десети повече.
Батерията
AMG S 63 E Performance може да измине цели 33 километра и да развие скорост до 140 км/ч, без да излъчва шум или емисии. Това се осигурява от по-голяма батерия с капацитет 13,1 кВтч вместо познатия от AMG GT 63 S E Performance вариант с 12 киловатчаса. Разбира се, в Афалтербах не я наричат просто "батерия", а "High Performance Battery", или накратко HPB. Тя е разработена на разменни начала с екипа на Mercedes Petronas във Формула 1.
Целта е била да се осъществи бързо усвояване на енергията, висока енергийна плътност и мощност, която може да се извиква на кратки последователни интервали. Тъй като това придава съществено значение на ефикасното охлаждане на клетките, развойните специалисти са осигурили на 400-волтовата батерия директно охлаждане. 30 литра охлаждаща течност циркулират около всички 1200 клетки поотделно и ги поддържат в температурен диапазон около средно 45 градуса.
Благодарение на акумулаторната си батерия с капацитет 13,1 кВтч Mercedes-AMG S 63 E Performance може да измине до 33 км в чисто електрически режим.
Зареждането се извършва чрез бордово зарядно устройство с мощност 3,7 кВт на зарядна станция, стенна кутия или домашен контакт. По време на път енергията се връща обратно в батерията чрез рекуперация. За да регулира интензивността, AMG S-класата има четири нива на рекупеиране от минимално до 90 кВт. Няма режим на „реене“.
Динамиката на пътя
Системата за двойно предаване 4Matic+ разпределя мощността към всички колела. Серийно задните колела завиват под ъгъл до 2,5 градуса, а AMG монтира и тристепенна система за параметрично управление с променлива геометрия и предавателно отношение на кормилното управление, която се регулира автоматично в зависимост от избрания режим на шофиране. Седем такива режима са на разположение по избор. В допълнение към познатите настройки "Comfort", "Sport", "Sport+" и "Individual", на борда са налични и "Electric", "Battery Hold" и "Slippery". Между другото, задвижването на всички колела се предлага и в чисто електрически режим на шофиране благодарение на механичната връзка с компонентите на 4Matic. Ако системата регистрира твърде голямо приплъзване на задните колела, при необходимост мощността се насочва и към предните чрез карданите и задвижващите валове.
А какво да кажем за практичността в ежедневието? Моделът на AMG може да превозва товар от 550 кг, но багажникът е с малък обем – 305 литра.
Системата AMG Dynamics регулира динамиката при шофиране. В допълнение към ESP и разпределението на мощността, тя влияе и върху електронно управлявания блокируем диференциал на задния мост. AMG програмира в апаратурата на S 63 три нива: Basic, Advanced и Pro. Последната настройка е свързана с режима на шофиране Sport+ и има за цел да засили пъргавината, както и обратната връзка с пътя, докато Basic осигурява стабилно поведение на пътя и високо ниво на омекотяване на отклоненията от посоката. Настройката Advanced представлява средното ниво.
Отвътре AMG допълва познатата атмосфера на S-класата със специфични декори, спортен волан и собствени индикатори в инфо-развлекателната система MBUX.
Цената и появата на пазара
AMG версията на S-класата може да бъде поръчана от началото на април 2023 г., като цената ѝ в Германия е най-малко 208 393 евро. Но дори и тази внушителна сума далеч не включва всички екстри.
Доставките ще започнат през май 2023 г. При пазарната премиера ще има и лимитирана версия AMG Edition 1 с ексклузивно пълно оборудване. За него обаче все още не се споменава цена.
Въпреки солените цени някои фенове на двигателите с вътрешно горене със сигурност ще се изръсят, защото бъдещето на AMG е електрическо. Началният сигнал за прехода ще бъде даден през 2025 г.