Дизайнерският отдел на Mercedes отправя поглед към бъдещето на спортния автомобил. И към миналото. Ванкеловият двигател от седемдесетте се превръща в електромотор с аксиален поток. Това е по-реалистично от AR очилата и автономния режим на управление.
В някакъв момент трябваше да се стигне дотам. Представете си, че като марка сте създали невероятно страхотен и неподвластен на времето спортен автомобил – и не сте го произвеждали. Освен като концептуален модел и за поставяне на рекорди за скорост и обиколки на писта. Но никой не е можел да го купи. Говорим за Mercedes C 111, който в края на 60-те години на миналия век показва как трябва да изглежда един спортен автомобил. Изключително нисък силует, централно разположен двигател, врати тип "чайка", ванкелов мотор, пластмасова каросерия.
И всичко това боядисано в оранжево и черно (в Mercedes предпочитат да наричат цвета „бяла есен“) – и вечната легенда е готова. Никой обаче не я получава – дори хората, които изпращат празни чекове в централата на Daimler-Benz.
„Крилатият“ като първообраз на електрически спортен автомобил
В замяна на това експерименталните C 111 с ванкелови и дизелови двигатели в различни версии (и в различни цветове) поставят различни рекорди. Но моделът остана в паметта на нас, автомобилните маниаци, заради пленителната си форма, която не прилича на нищо от края на 60-те години. Ерго: В някакъв момент трябваше да се случи така, че дизайнерският екип на Mercedes около шефа Горден Вагенер да възстанови духа на C 111 и да го интерпретира наново. Винаги в търсене на така наречените икони, той и екипът му са избрали за вдъхновение по-специално SL 300 и C 111. И двата модела са с врати тип "чайка", което само по себе си прави цялата работа доста уникална.
Но и техниката трябва да е на високо ниво. Съвременна, футуристична. Това означава: електрическа, цифрова, автономна. Но преди всичко: плоска. Висока само 1,17 м, машината блести дори под облачно небе, както на представянето в Карлсбад (Калифорния), сякаш слънцето се смее. Цветовият тон е променен – Наситено оранжев, с меден компонент и преливащ се на светлината. Това само по себе си е очарователно за "One Bow Auto" – автомобил, очертан сякаш с една линия. Сливащите се с корпуса врати тип "чайка" с огледално, непрозрачно отвън стъкло имат особено футуристичен вид, допълнен от големите колела.
Трикове на шоу автомобила и външен дисплей
Хубаво е, когато имаш един-единствен автомобил – не се налага да се притесняваш за дреболии като световна хомологация или лесен ремонт. На практика големите аеродинамични елементи в предната и задната част вероятно биха осъществят ожулващ контакт с реалността, но тук просто им е позволено да изглеждат добре, за да може в пресматериалите уверено да се говори за автомобила, който практически се слива с повърхността под него. В най-добрия визуален смисъл.
Реалността и фантазията имат възможност да се слеят и в предната част, където C 111 има нисък правоъгълен елемент с два фара за мъгла отстрани, а Vision разполага с 3D пикселен дисплей. Той може да имитира светлините за мъгла или да показва съобщения.
Интериор с полягащи седалки и AR очила
Дисплеят в автомобила също изпраща съобщения. Нисък, с пейзажен формат и груби пиксели. Перфектно съответства на хардкор стила на седемдесетте години при цветовата схема в оранжево, бяло и лъскавосребристо. Авиаторските очила са задължителни тук. Плъзгате се дълбоко и почти хоризонтално върху неподвижната тапицерия и посягате към ъгловатия волан с вградените в него контролни дискове. Сега той е модерен в контраст с трезвия черен и ръбест интериор на C111. Някога е имало обективна яснота, днес и за в бъдеще Горден Вагенер проповядва чувствена яснота. В случая, наред с други неща, с концепция за спортен автомобил, обзаведен като луксозен салон, който може да се трансформира в зависимост от употребата му. Във всички случаи той предлага много пространство. По време на динамично шофиране седите в изправено положение, е в автономен режим възглавниците на седалките се сливат в едно цяло с праговете, централния тунел и багажното отделение.
Първият прототип на C111 (вляво) е все още ламаринен автомобил с кръгли фарове; след това следват Серия I (горе) и Серия II.
Реалността и измислицата окончателно се сливат в едно, щом пътниците сложат очилата си. И то не какви да е, а устройства за добавена реалност Magic Leap 2. Те смесват реалната среда със съдържание, зависещо от контекста, могат да симулират потребителски интерфейси, както и навигационни карти или съвършено изображение на заобикалящата среда, например при силна мъгла или тъмнина. Включително, така да се каже, рентгеново зрение, което дава на дизайнерите и инженерите огромни възможности за оформлението както на интериора, така и на потребителските интерфейси.
На автомобилното изложение в Женева през 1970 г. Mercedes-Benz C111 II е една от основните атракции.
Задвижване от бъдещия електрически мотор на AMG
Двигателят с аксиален поток също предлага огромни възможности за дизайна. Звучи футуристично, но по принцип е познат: в този специален електромотор електромагнитният поток се движи успоредно на оста на въртене на двигателя, а не перпендикулярно на нея, както е обикновено. Резултатът е електрическа машина, която е не само по-мощна, но и значително по-тясна и по-лека от обикновените двигатели с радиален поток. Предполага се, че при същата мощност инсталационното пространство ще се намали с около една трета.
Това улеснява разполагането ѝ в автомобила на места, които иначе биха били твърде малки. Например във външните краища на задния мост, както е в One Eleven. Mercedes разработва двигателя съвместно с компанията Yasa, която вече принадлежи на концерна, и го произвежда за бъдещите модели с висока мощност в завода в Берлин-Мариенфелде.
Моторът ще намери приложение предимно в бъдещите електрически модели на AMG, които ще се произвеждат в Зинделфинген от 2025 г. на специалната електрическа платформа AMG.EA. Тя е проектирана да постига върхови показатели и е насочена към клиенти на AMG, ориентирани към високи технологии и високи мощности.
Снимки: Mercedes