Нова система за възпламеняване обещава по-ефективен и по-чист горивен процес
Типични старателни германци работят в Емпфинген върху нова система за запалване. Със своето патентовано микровълново запалване (MWI), братя Галац искат да дадат нов тласък на двигателя с вътрешно горене. Какво се крие зад това?
Магистрала 81, изход Емпфинген, завийте наляво към изследователския кампус Horb. Порта, подсилена с бодлива тел, се отваря с уморено скърцане и ние паркираме пред незабележима сграда. Тук не искат да се излагат на показ, а по-скоро да разработват тайно. Защото изобретението на братя Галац може един ден да спечели световно внимание, поради което те са похарчили доста пари, за да патентоват знанията си. Все пак става дума за нищо по-малко от революция в двигателя с вътрешно горене, или по-точно, за подобряване на неговата ефективност и поведението на емисиите. Тоест нещо, с което се занимават всички производители на двигатели, ако все още им е позволено.
Вместо, както досега, гориво-въздушната смес в горивните камери да бъде възпламенявана със свещ, целта е да бъде осъществено обемно запалване с микровълни. Това не само би направило процеса на горене много по-бърз, но и по-всеобхватен. В допълнение, тенденцията към детонации ще бъде намалена, така че компресията може да се увеличи и в резултат на това да се повиши ефективността. Звучи фантастично, но специалистите от Вюртемберг са решени да завършат своето изобретение и да го подготвят за всякакви приложения и горива.
Тестови двигатели работят
Всеки, който има съответна фурна в кухнята, знае, че микровълните могат да бъдат доста мощни. За да концентрират достатъчно енергия в малко пространство, братя Галац използват радар на боен самолет. При него са налице подходяща честотата и мощност. Оттам вълните се насочват през проводник в камера, която запалва сместа в горивната камера.
Сега камерата, съвсем малко по-голяма от запалителна свещ, цвърчи в ръцете на специалиста по високи честоти Рафаел Крамер. Вътре се виждат малки сини светкавици, мирише на озон. "Вече можете да видите малко от енергията, която микровълните развиват. Точно там, където искаме", обяснява Армин Галац. Той с ентусиазъм изброява отделните предимства. Освен това храни големи надежди относно водородните двигатели. Работата им с обемно запалване би подобрила значително изгарянето.
Оптимизмът му се подхранва от един двуцилиндров тестов двигател, който работи с конвенционално запалване на единия цилиндър и микровълново на другия. Въпреки еднаквото количество на впръскваното гориво цилиндърът с микровълново запалване произвежда значително по-голяма мощност. Измерванията обещават при по-нататъшна оптимизация с 10 до 20 процента по-нисък разход и по-малко замърсители. Междувременно реномираният институт AVL в Грац също потвърди предимствата при изпитвания на стенд.
Заключение
Фолкер Галац отбелязва, че автомобилната индустрия досега е била склонна да игнорира технологията MWI. Ето защо в момента фокусът е повече върху бавноходните корабни двигатели. При тях микровълните ще запалват всяко гориво и ще го изгарят по-чисто, без да се налага преустройство на мотора. Звучи добре, ще поддържаме връзка.
Текст: Михаел Пфайфер
Снимки: Ханс Дитер Зойферт