С външния си вид той може би напомня златно момче, но на пътя триосният Cityliner C с 353 кВт (480 к. с.) и чист ЕЕV-дизел се оказва истински як мъжага.
Когато настъпят трудни години, публиката предпочита да залага на изпитани стойности. Златото например в момента се котира високо, а цената на златните кюлчета нарасна значително. За разлика от ценните книжа те дават на купувача усещането, че държи в ръцете си едно универсално и във всяко отношение солидно платежно средство. В несигурни времена златото се смята за сигурна инвестиция. Същото може да се каже и за Cityliner, който както никой друг автобус въплъщава ценностите на Neoplan. Той е най-успешният модел – „златното момче” на марката.
Cityliner C заслужава особено внимание – три моста и 13 метра дължина означават наред с голям полезен товар и голям запас от място. Тук можете да товарите, без да му мислите много, независимо дали ще използвате главното багажно отделение, или допълнителните товарни пространства над колелата или пред предния мост.
Привлекателен
Всичко това е поднесено в привлекателна външна опаковка. Дългият надвес отпред и късата задна част, гладката каросерия и загатнатата клиновидна форма с полегато чело и климатик на покрива отзад придават на средния Cityliner стегнатите пропорции на спортен автомобил, който излъчва динамика с всяка своя фибра. Наистина тук той е преоблечен в костюм на златна рибка, но в действителност сред останалите високопалубни модели Cityliner е като щука в езеро с шарани. Наред с него някои от колегите му изглеждат тромави и скучни като добре охранени чичковци с шкембенца до активно трениращ спортист. Cityliner е автобусът, който туристите разпознават без усилия сред всички останали на паркинга.
В това няма нищо чудно, защото дори в покой той сякаш се готви за скок, което се подчертава от наклонените колони между прозорците, от мускулестия гръб и острия поглед. Богатият набор от светлини се състои от габаритни, дневни, къси и дълги светлини, както и от светлинен клаксон, мигачи и фарове за мъгла. Всички те са оформени като очи на хищна птица, които режат като бръснач.
Подобаващо съдържание
Изкусната външна опаковка се допълва от подобаващо съдържание – в задната част по желание може да бъде монтиран шестцилиндров редови мотор с мощност 353 кВт (480 к. с.) и въртящ момент, достигащ 2300 Нм. Дизелът на MAN със система за впръскване common rail разгръща уверено мощността си – машината работи с кадифена мекота и въпреки това благодарение на двата си турбокомпресора отдава максималния си въртящ момент още при 950 об./мин, малко над оборотите за празен ход. Cityliner ви посреща с импониращо здраво ръкостискане и напрягайки мускули, спринтира неудържимо напред. Своите близо 21 тона общо тегло тестовият автобус приема просто за сведение, без изобщо да среща проблеми с тях. Подкрепен от автоматизираната предавателна кутия AS-Tronic, наричана тук Tipmatic, туристическият автобус бързо достига максималната разрешена скорост за съответния вид път.
Трансмисия
Тогава високопалубният лайнер започва сякаш да се плъзга над шосето със скорост 80 км/ч и 1300 об./мин на единайсета предавка или над магистралата - със 100 км/ч при същите обороти, но на дванайсета степен на трансмисията. Смяната на предавките по правило става меко и гладко. Към Т-образните кръстовища и светофарите автобусът се приближава с умела стратегия на превключване – когато в градския трафик на осма или девета предавка скоростта бъде намалена с плавно натискане на спирачката, според ситуацията малко преди спирането трансмисията превключва на четвърта или на използваната обикновено за потегляне трета предавка и така машината е готова бързо да се устреми напред.
Въпреки могъщия въртящ момент предавателната кутия е ориентирана към извличането на максимална мощност и охотно позволява моторът да вдигне до 1700 или 1900 оборота, за да превключи по най-добър начин на избраната предавка. По-опитните водачи понякога се намесват ръчно в работата на трансмисията и пускат автобуса на дванайсета предавка дори когато не е на магистрала. С няколко леки докосвания на лоста те могат предвидливо да превключат и на по-ниска степен, в случай че се задава стръмно изкачване. Усъвършенстваната трансмисия работи по-добре от всякога, независимо че, както и преди, боравенето с обединилия много функции лост на кормилната колона изисква време за привикване.
Като имаме предвид мощта на разположения в кърмата агрегат, лесно можем да си представим и по-„дълго” главно предаване, подходящо за пътешествията на големи разстояния. Като алтернатива за задвижващия мост с отношение 3,36:1 се предлага и предавателно число 3,08. С оглед на 2300-та нютонметра въртящ момент, широкия диапазон на дванайсетте предавки и комфортното превключване тази тема заслужава сериозен размисъл.
Икономичен и спокоен
Всъщност обаче и комбинацията в тестовия автобус никак не е за изхвърляне. Благодарение на изпипаната аеродинамика Cityliner се носи напред икономично и спокойно, достига нивата на стандарта за отработили газове EEV, като си спестява необходимостта от добавка Adblue. Откъм мощната машина в задната част се чува само дискретно свистене. И както се случва при изключително тихите двигатели и незначителни аеродинамични шумове, изведнъж в кабината започват да се чуват заглушавани другаде звуци като спорадично потропване на предния мост и идващо от рафтовете за багаж скърцане при движение по лош път.
Това с нищо не нарушава комфорта в автобуса; дори над задните мостове пътниците седят като в лоното Аврамово, а и предната част на салона в Cityliner се оказва много приятно място. Тук дори се получава така, че много хубавото не е съвсем на хубаво – дългото междуосие и произтичащото от него разпределение на теглото понякога предизвикват вертикални колебания на предната част. В такива случаи можете да си помогнете с едно натискане на бутона на предлаганата по желание електронна система за регулиране на амортисьорите, наричана CDS. Тогава Cityliner сменя посоката с по-стегнати движения, което е по-добрият вариант за второстепенни пътища с много гърбици и завои, понеже намалява страничното накланяне.
Ходова част
По принцип конструкцията на ходовата част се характеризира с изключителна сигурност. В завой са възможни високи максимални скорости, тихият и мощен мотор изкушава към по-енергично шофиране. Седящият съвсем ниско, както е типично за Cityliner, водач не усеща почти никаква разлика. В краен случай с достойна за подражание предпазливост се намесва серийната ЕSP и успокоява разлудувалия се колос. Ако желаете още повече безопасност за вашия Cityliner, имате богат избор, включващ ксенонови светлини, регулатор на дистанцията, асистент за спазване на лентата, електронни амортисьори, като всичко се предлага и в сравнително евтин пакет.
На борда на всеки Cityliner обаче е налице серийна кормилна уредба с променливо предавателно отношение и сервоусилвател с изменяща се сила на действие. Във всички режими воланът е с лек ход и може би създава малко изкуствено усещане. Внимание! – дългото междуосие и късият заден надвес водят при Cityliner до изобилие от маса върху предния мост, поради което автобусът е обут с широки гуми с размер 315. Те му стоят добре, но намаляват ъгъла на завиване. Не може да се твърди, че вследствие на това Cityliner C се усеща като слабо маневрен, но все пак има и сравними автобуси с по-малък диаметър на завиване.
Удобство за водача
Независимо от това триосният автобус е действително един ориентиран към водача автомобил. Наистина съответните бутони и индикатори не са в крак с последния вик на модата, но все пак арматурното табло е съвсем практично. Това се отнася за многото места за дребни предмети, за свободата на движенията, за ергономията и за волана с цяла клавиатура от бутони и чудесен дебел и приятен на пипане венец. Контрапункт на всичко изброено е ограниченият обзор – треперещото странично огледало на лявата предна колона пречи на погледа, когато завивате на кръстовища, и отразява ограничено зрително поле – също като семплата комбинация от огледала вдясно. Освен това дясното огледало попада извън почистваната зона на челното стъкло – един недостатък при каране в лошо време, който е резултат от характерното за Cityliner хоризонтално разделяне на челното стъкло, чиято междинна рамка ви пречи да виждате светофарите. Тя обаче придава на мястото на водача почти спортна атмосфера с обособено пространство и уют.
Индивидуализация
Недостатък на последователно осъществената визия е ниската линия на пояса и съответно невисоките врати. Но по стара рецепта на заведението Neoplan компенсира практическите недостатъци с гъделичкане на душата. Neoplan Individual е названието на нова линия на оборудване, която гали сетивата на водача и пътниците. Ръкохватки от неръждаема стомана с вложки, напомнящи карбон, декоративни лайстни с вид на алуминий по дължината на задния капак, двуцветен кожен волан с маркова табелка от фирмата доставчик на Porsche и други украшения от този род създават добро настроение и придават на арматурното табло вид на мебел от луксозен хотел. Човек е готов да пренебрегне великодушно своеобразните съчетания от пластмаси по линиите на допир между детайлите и недокрай обработените им ъгли.
Дебелият грим и яркото червило хармонират с общата линия на обзавеждане на Cityliner. Широките алуминиеви лайстни, покриващи фугите при тавана, синьото нощно осветление на местата, където се кръстосват покривните лайстни, големите рафтове за багаж с почти самоносеща конструкция, впечатлението за въздух и простор благодарение на стъклените аварийни изходи и големият заден прозорец – всичко това заедно с комфортната мебелировка с марка Kiel Avance няма как да ви остави равнодушен. Разбира се, не са изключени козметични дефекти като например миниатюрните екрани или уродливия метален шкаф зад последния ред седалки, който може да се види само отблизо благодарение на голямото разстояние между най-задните места.
Тези детайли дават да се разбере, че в Cityliner човек пътува в един наистина елегантен автобус, който обаче продължава да е на известна дистанция от суперкласата на туристическите автобуси. Това впрочем важи и за цената на Cityliner C от 310 000 евро (в Германия). Тъкмо поради тази причина в много случаи моделът на Neoplan се оказва за всички – транспортни фирми и пътници – не само силна фигура, но и истинско златно момче.
Текст: Рандолф Унру
Снимки: Neoplan
Оценка
Neoplan Cityliner C
Cityliner е истинска златна находка. Зад привлекателната опаковка се крият несъмнени практически предимства – от мястото за водача, пътниците и багажа до тихите като шепот вътрешни шумове и икономичния двигател. Едно леко осъвременяване на огледалата, арматурното табло и някои материали би превърнало Cityliner в пълен отличник. Ако можете да се лишите от екстравагантността на един Starliner, за вас и сега Neoplan Cityliner е една златна възможност.
Технически данни
Neoplan Cityliner C | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 480 к. с. при 1900 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
--- |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | --- |
Среден разход на гориво в теста |
33,0 л/100 км |
Базова цена | 330 000 евро |
борче@јсп.ком.мк
КОЛКУ Е ВРЕДНОСТА НА АВТОБУС-МАРКА НЕОПЛАН,ТИП-ЦИТУЛИМОР,ПРОИЗВЕДЕНО 1975,КВ-188,СЕДИШТА-53,
Borce Angeleski - email borc
Kolku e vrednost na neoplan citulimor ,188 kw,1975 god.proizvedeno,53 sedista