EMC е съкращение от английското словосъчетание electro-magnetic compatibility или „електромагнитна съвместимост“
Новият Opel Astra в звукозаписно студио? На пръв поглед изглежда точно така. Най-новият модел на Opel от компактния клас е разположен в стая със синкава светлина и облицовки по стените, наподобяващи кори за яйца. Множество свръхмодерни технически устройства са насочени към автомобила. Съоръжението, което изглежда като огромно студио, в което се правят записи на последните хитове, на практика е центърът EMC на Opel в Рюселсхайм. EMC е съкращение от английското словосъчетание electro-magnetic compatibility или „електромагнитна съвместимост“. Всеки автомобил трябва да премине през тези специално оборудвани стаи по пътя си към удостоверяване за серийно производство и инженерите от екипа на ръководителя на EMC Мартин Уагнър проверяват всички системи – от инфоразвлекателните до тези за безопасност и асистенции – за защитата от интерференции.
На практика новата Astra разполага с доста такива системи. Като например, авангардните адаптивни IntelliLux LED® матрични светлини, позволяващи шофиране на дълги светлини без опасност от заслепяване извън градските зони, новият персонален асистент за свързаност и услуги Opel OnStar и новите инфоразвлекателни системи IntelliLink съвместими с Apple CarPlay и Android Auto. Новата Astra разполага с електронни системи осигуряващи ценни услуги както никога досега. “За да се гарантира, че компонентите ще работят без интерференции по време на целия жизнен цикъл, Astra пристига в центъра EMC, където ние тестваме всички функции преди старта на серийното производство,” отбелязва Мартин Уагнър.
Съгласно Германската служба за акредитации, EMC центърът на Opel в Рюселсхайм покрива стандарта за качество ISO 17025 за професионални тестови лаборатории. Именно тук по време на целия развоен процес се проверяват различните електронни системи за взаимно влияние. За гарантиране на защитата от интерференции всички системи трябва да бъдат разработени по съответен начин. Това изисква интелигентно проектиране на токовите кръгове и използване на технологии за екраниране и защита. В EMC инженерите проверяват дали по време на разработването и производството това е станало успешно. “С оборудване и системи като матричните светлини IntelliLux LED®, технологията за спазване на лентата и Opel OnStar, а така също и системите IntelliLink с възможност за интеграция на смартфон изискванията са на много по-високо ниво от тези преди 30 години,” обяснява Уагнър. По това време на практика въпросът стоеше за потискане на различните неприятни излъчвания от генератора и запалването върху радиоприемника. В наши дни параметрите, които подлежат на екраниране са нараснали експоненциално с огромния брой технологии и възможности за свързаност.
Първо изискване: Перфектно екранирана тестова лаборатория
Елементите с форма на кора за яйца, покриващи всички стени са основа за всички измервания. Те спират отраженията на електромагнитните вълни в стаята. “Можем да постигнем надеждно измерване и анализ защото тези материали поглъщат разсейващите вълни,” отбелязва Уагнър. Благодарение на тях може да бъде осъществено същинското изследване по време на теста за „имунитет“ и реакция на системи като Opel OnStar, при което екипът на EMC наблюдава Astra, която целенасочено е подложена на високоенергийно електромагнитно поле. Това става от специална контролна лаборатория, като системи от камери изпращат видео изображения на интериора на автомобила чрез фибро оптични кабели. “По този начин можем да проверим дали различните дисплеи и контролни прибори работят без проблеми в условията на тази електромагнитна буря,” отбелязва Уагнър.
При тестването на автомобил от EMC обаче това е само един от критериите. В допълнение към оптичните проверки се следят всички автомобилни компоненти и контролни устройства свързани с CAN bus системи. “Специалните софтуерни пакети правят специално избрани сигнали видими на монитора,” отбелязва Уагнър, обяснявайки как данните се трансформират в изображения, скали и таблици. Това прави CAN bus комуникацията ясна и обяснима от инженерите. Те одобряват продукта, само когато всички данни потвърждават перфектна и неподвластна на интерференции бордова електроника: “Нашето „морско свинче“ – в този случай новата Astra – сега е тествана от EMC и готова за клиентите във всяко едно отношение свързано с електрониката.”