Немското правителство оставя като възможен вариант фалита, при положение че кандидатите за Opel не подобрят параметрите на своите оферти.
Напрежението около бъдещето на немския автомобилен производител се увеличава. “Тази седмица ще е решаваща”, обясни по време на пресконференция говорителят на правителството Улрих Вилхелм. Toй обеща също така, че “около средата на седмицата”, ще бъде взето решение относно предложенията на Fiat, Маgna International и холдинга RHJ International.В същото време Берлин иска претендентите за европейското подразделение на GM да подобрят техните оферти по две основни точки: броят на работните места, които ще бъдат съкратени и стойността на обществените субсидии. Ако това не се случи, то министърът на икономиката, който е консерватор, може да прибегне и до варианта с фалита. Един сценарий, който до този момент бе отхвърлян от социалдемократите в коалиционното правителство.
“Реалните шансове за фалит са много малки. Те просто служат като аргумент при преговорите”, коментира пред агенция France Presse Юрген Пипер, анализатор на банка Metzler. “Все още има място за преговори. Но нека да кажем, че са уточнени 80% и че остават още 20%, за да може Fiat да финализира сделката”, добавя той.
GM и немското правителство са притиснати от времето при вземането на крайното решение за Opel. Детройтският гигант трябва да представи на американското правителство своя план за преструктуриране до 1 юни. Американците ще имат последната дума що се отнася до бъдещия собственик, но не от по-малко значение е и решението на правителството в Берлин, което е призвано да осигури финансови гаранции за междинните заеми.
По всичко изглежда, че RHJ e извън играта и основната битка ще бъде между Fiat и Magna.
Италианците искат да съкратят 10 00 работни места, уверявайки че само от 2000 от тях ще са в Германия и нито един от заводите няма да бъде затворен. От своя страна, Magna ще трябва да ревизира позицията си за съкращаване на 2200 работни места в завода в Бохум, както и да даде отговор на въпроса дали ще поеме пенсиите на работниците на Opel.
Що се отнася до обществените субсидии, Fiat е обещал да върне в рамките на следващите 4 години 6-те милиарда евро гаранции за кредитите, които иска от Берлин, съобщи вестник Frankfurter Allgemeine Zeitung.Според Юрген Пипер за момента изглежда, че GM фаворизира Magna, докато немското правителство няма обективни критерии в подкрепа на Magna, нито пък разполага с такива срещу Fiat. Според някои други анализатори канцлерът Ангела Меркел има предпочитания към торинската компания.
Очаква се тя да проведе междуведомствена среща, да разговаря по телефона с Владимир Путин (офертата на Magna върви редом с участие на руския автомобилен гигант ГАЗ и контролираната от държавата Sberbank), както и да се срещне през следващите дни със Серджо Маркионе.