Тестовият прототип на Insignia спомага за избягване на произшествията чрез автоматично задействане на спирачната система и управлението
Повечето съвременни електронни системи за подпомагане на водача са съсредоточени върху повишаване на комфорта и безопасността в пътни ситуации извън границите на градските райони. В същото време шофирането в градски условия изправя модерните хора зад волана пред още по-големи предизвикателства. В града толкова много неща се случват едновременно и на пътя има толкова много автомобили, камиони, автобуси, велосипедисти и пешеходци, които трябва да се следят внимателно. Повишаването на безопасността в подобна сложна пътна обстановка е основна цел на няколко системи за подпомагане на водача, които в момента се намират в процес на разработка в Opel и които могат да предупреждават водача в случай на опасност или да поемат за кратко контрола върху управлението на автомобила с цел предотвратяване на произшествие.
Автомобилният производител със седалище в Рюселсхайм работи върху развитието на новаторските системи за подпомагане на водача като част от ролята му в изследователския проект UR:BAN (user-oriented assistance systems and network management) за насочени към потребителя системи за асистенция и мрежово управление. Целта на проекта, който се ползва с частично финансиране от германското правителство, е да предостави на водачите превантивна подкрепа, създадена и адаптирана специално за движението в градски условия. Tрийсет и един на брой партньори от средите на автомобилната индустрия, електрониката и софтуерните компании, заедно с изследователски институти и представители на местните власти, работят върху развитието на интелигентни системи за подпомагане на водачите и решения за съвместно управление на пътното движение.
Повишаване на безопасността на шофирането в градовете
Особено в условия на градско движение често възникват ситуации, при които обикновените водачи просто не са в състояние да реагират навреме – от автомобилите, които изникват внезапно от местата за паркиране, до децата, които изскачат изневиделица от редиците паркирани коли. Инженерите на Opel са създали демонстрационен прототип на Insignia, който не само предупреждава водача за подобни опасности, но е в състояние и да предотврати сблъсъците с автомобили и пешеходци, предприемайки автоматично маневри за избягването им с помощта на управлението и спирачната система. Автомобилът е оборудван с модерна видеокамера и радарен сензор, както и с модифицирани спирачна и кормилна уредби, които могат да се намесват в управлението на автомобила.
В друг демонстрационен автомобил на марката Opel се разкрива потенциалът за бъдещо развитие на електронните системи за подпомагане на водача чрез проследяване на неговите поведенчески реакции. С използване на актуални данни за работата на различните възли, агрегати и системи в автомобила, фронтална видеокамера и камера за проследяване на движенията на главата на водача, специално разработеният алгоритъм анализира различните схеми на поведение на водача с цел предвиждане на ранен етап на различни действия – като например дали водачът ще извърши смяна на лентата или не. Подобни подобрения могат да усъвършенстват значително действието на различни електронни системи за подпомагане на водача като функцията за предупреждение за опасност в страничните мъртви зони, предотвратявайки излишните сигнали и отвличането на вниманието на водача, както и да поощрят възприемането и използването на подобни модерни мерки за безопасност в бъдеще.
Автомобилите и елементите от инфраструктурата генерират и изпращат чрез Wi-Fi актуални препоръки за пътната обстановка
В допълнение към предотвратяването на удари и други пътни произшествия, специалистите на Opel работят също и върху подобряването на условията на градското движение в полза на автомобилистите, жителите на града и климата на планетата. Opel е създал демонстрационен автомобил на основата на модела Insignia Sports Tourer, който показва как на основата на изпратената чрез Wi-Fi мрежа информация от инфраструктурата за управление на движението в града и от другите автомобили на пътя могат да се генерират препоръки за водачите при преминаване на кръстовища. Tези препоръки могат да помогнат на водача да наближи кръстовището плавно, безопасно и без излишен разход на гориво, както и да го премине – за предпочитане без да спира. Водачът получава препоръките чрез специално разработената модерна ергономична концепция MMI (Man-Machine-Interface) с използване на екрана на информационния център за водача (Driver Info Center) в блока на контролните прибори зад волана, както и чрез допълнителна информация, показвана на екрана на централната конзола на арматурното табло.
При подобряването на условията за шофиране в градска среда, Opel може да разчита на дългогодишен опит в разработката на системи за комуникация от типа Сar-to-X (автомобил-автомобил, автомобил-инфраструктура и автомобил-други участници в движението), както и на своите задълбочени изследвания в областта на автономното движение. Но въпреки бързото развитие в областта на електронните системи за подпомагане на водача и при автомобилите с възможности за автономно движение, марката остава ангажирана със запазването в пълна степен на удоволствието от шофирането. При марката Opel, управлението на автомобила е занимание, което доставя истинско удоволствие. Нито прекалено скучно, нито изпълнено с прекомерни предизвикателства – точните условия, към които са насочени и системите за подпомагане на водача, разработвани от компанията.